Hej. Forårsfølelserne er begyndt at dukke op, og jeg tænker på årets forårsprojekt, hængekøje.
Eftersom æbletræerne er mindst 15 år for unge til at holde hængekøjen, overvejer jeg at støbe nogle "flotte" stolper fast i græsplænen.
Hvad tror I, der kræves for at det skal holde og blive stabilt?
Findes der nogle smarte løsninger med aftagelige bøjlesko, som skrues fast i en nedstøbt base? At få græsplænen plan, når hængekøjen ikke er på plads, ville være fint.
Jeg kigger på limtræsstolper med 100 mm diameter. Det burde da holde?
Jeg kigger på denne type hængekøje. https://www.hangmatta-och-mer.se/shop/la-siesta-flora-chilli/
Det jeg spekulerer på er altså:
Hvor dybt behøver jeg at grave?
Dimension på rør til støbning?
Hvilken beton?
Hvilke bøjlesko? (Findes der demonterbare?)
Ked af at sige det, men jeg ville hellere have købt en ställning. Den kan flyttes til den solrigeste plads i haven og også flyttes, når man skal klippe græsset.
Her er en måde at gøre det på, for jeg tror ikke, du finder nogle bjælkesko eller lignende, der holder.
Grav et 80?cm dybt hul, knap 40 cm i diameter, fyld nogle cm makadam. Sæt et 110 mm markrør, fx https://www.hornbach.se/shop/Markror-DN-110-Langd-100cm-SN4/267298/artikel-detaljer.html
og støb det fast med 2-3 sække grovbeton/hul. Når du ikke bruger hullerne, sætter du et låg i, så de ikke fyldes med skidt.
Derefter gælder det om at finde en passende stolpe til at sætte ned i hullet.
Bemærk: Dette er ikke noget, jeg selv har gjort, men jeg har dog et antal mindre huller (70mm) med samme princip til fuglefodring, tørrestativ og solsejl. Disse har jeg haft i flere år, og de fungerer fremragende.
Hængekøjen er godkendt til 200 kg legende børn.
Stolpen skal være ca. 3 m over jorden for at hængekøjen ikke skal slæbe i græsset.
Der bliver meget moment i stolpen og dens fundamentering. Er det nok med 80 cm hul?
Hængekøjen er godkendt til 200 kg legende børn.
Stolpen skal være ca. 3 m over jorden for at hængekøjen ikke skal trække i græsset.
Der bliver meget moment i stolpen og dens fundamentering. Er 80 cm hul nok?
Har fastgjort min i brysthøjde mellem to æbletræer i haven, fungerer godt.
Har også forankret et sejl over hver af træerne samt en gammel parasolfod i jorden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.