Jeg skal støbe en platform til udendørsdelen af vores nye varmepumpe. Den vejer lidt over 100 kg. Og jeg vil bare dobbeltchecke, så jeg gør det rigtigt.

Mål mellem "fødderne" 85x45
Jeg tænkte på at støbe en platform, der er 100x60. Med en tykkelse på 10 cm.

Jeg spekulerer på, om der er fordele ved at gøre platformen tykkere? Jeg tænker på vibrationer og lyd, der forplanter sig ind i huset?

Hvor tykt lag med grus skal jeg lægge under betonen?

Med ca. 5 cm til betonkanten, risikerer jeg, at det sprækker, når jeg borer ekspansionsbolt ned for at fastgøre pumpen? Jeg tænkte på at lade armeringen danne et rektangulært mønster, der går uden for borehullerne, kan det hjælpe mod, at der opstår sprækker?

Taknemmelig for tips & tricks!
/M.

R
10 cm beton med armering går det fint at sætte en 6 mm ekspander med skive i, det behøves ikke være store ting, bare for at holde den på plads i sidelæns retning. Under pladen fylder du med lidt grov knust sten ca. 10 cm, men tænk dig lidt om nu, der vil løbe meget vand, når den afrimer, så du har brug for en opsamlingsbakke under varmepumpen med afløb og en varmekabel i en slange væk, praktisk hvis du har et nedløbsrør, der går ned i jorden (ca. 0,6 m min frostfaren), ellers en stenbrønd ca. 1 m dyb som slangen går ned i. Det kan blive is helt op til varmepumpen, hvis du er uheldig, og det er et pokkers arbejde at hakke det væk, er som kernis.

Jeg borede 6mm huller i min betonplade, som var 10cm tyk 5cm fra kanten. Kørte forsigtigt med slagboret, men lykkedes alligevel at sprække 2 af 4 huller :(

Okay. Jeg gør den nok noget større for en sikkerhedsskyld.

Angående afløb. Skal jeg lave en brønd i pladen til vandet eller skal det løbe af fra pladen?

R
Du kan grave ud under pladen, hvis du vil, lige så stort + lidt til som pladen er og en dybde på min. 0,6 m, bedst med 1 m på din breddegrad. Sæt et rør til ca. 2 dm fra bunden gennem pladen, når du støber. Så bliver det lettere at stoppe en slange med en varmekabel i. Varmekablet skal ligge som en orm i skålen, der findes sikkert info om hvordan i installationsanvisningen.

Spar ikke på gravedybden, det bedste er et fritstående fundament. En sæk beton ekstra blandet med grov skærver i bunden.

Du behøver ikke skrue stativet fast i fundamentet, det står fast af egen vægt. Hvis stativets ben kan justeres individuelt, er det heller ikke så vigtigt, at pladen ikke synker. Selv gravede jeg ca. 10 cm dybt, lagde en træramme og et armeringsnet på nogle støttebjælker og hældte derefter betonen i. Altså intet grus. Har fungeret i næsten to år nu (med en mindre justering af benene i foråret, for at pumpen skulle stå helt vandret).
Udendørs varmepumpe, monteret på justerbart stativ, står ved siden af rød trævæg under et lille tag for beskyttelse.

• Synes
rävlyan
  • Laddar…
Lavede en lignende plade til en stor udedel (16kW), men satte også et par rør ned i dybden for at få lidt forankring, det trængtes nok ikke.. Billedet er før armeringen blev lagt i.
Så har jeg ingen dyb lag af knust, kloakrør eller stenbrønd - bare stiv skånsk ler rundt som hælder lidt væk. Det fungerer udmærket, har højst haft et par cm is på pladen siden den blev lavet i 2012.

Forskalling med grusfyld, to rør stikker op i firkantet ramme på byggeplads til stor udedel.

Nogen sagde til mig at tilføje isolering rundt om pladen. Ville det hjælpe mod frost?

På hvilken måde ville frost være et problem?

Hep Hep sagde:
På hvilken måde ville frost være et problem?
At pladen skifter måske?

Ah, du mener så. Men eftersom der er flex i alle forbindelser på en udedel, er det nok ikke noget problem i praksis. Mine pumper står løst på almindelige havefliser, som igen ligger på en decimeter stampeknust. Det behøver ikke at være mere besværligt end det.

Hep Hep sagde:
Ah, du mener så. Men eftersom der er flex i alle forbindelser på en udedel, er det nok ingen problemer i praksis. Mine pumper står løst på almindelige havefliser, som i sin tur ligger på en decimeter stampet knust. Det behøver ikke at være mere besværligt end det.
Bra! Jeg skal ikke gøre ting mere besværlige end det. 👌🏼

• Synes
Hep
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.