3,080 læst ·
7 svar
3k læst
7 svar
Støbe plateau for affaldscontainere i skråning?
Hej!
Se vedhæftet billede.
Vil gerne have en jævn overflade til alle kar, men ved ikke rigtig, hvad der kunne være en god løsning her.
Som I kan se på billedet, er der i dag en overflade lavet af tidligere ejer med chaussésten, men det er ikke nok til det tredje kar, og det ville desuden skulle have lidt mere dybde osv.
Jeg overvejer, om man kunne grave et område ud, som man ønsker, og derefter støbe en plade til alle tre at stå på, for at få en stabil base? Men så er alt jo i en skråning, og jeg har et hegn bagtil, som jeg skal tage hensyn til, hvis man skulle fylde det støbte område op, eller...?
Tanker og hjælp modtages gerne, tak!
Se vedhæftet billede.
Vil gerne have en jævn overflade til alle kar, men ved ikke rigtig, hvad der kunne være en god løsning her.
Som I kan se på billedet, er der i dag en overflade lavet af tidligere ejer med chaussésten, men det er ikke nok til det tredje kar, og det ville desuden skulle have lidt mere dybde osv.
Jeg overvejer, om man kunne grave et område ud, som man ønsker, og derefter støbe en plade til alle tre at stå på, for at få en stabil base? Men så er alt jo i en skråning, og jeg har et hegn bagtil, som jeg skal tage hensyn til, hvis man skulle fylde det støbte område op, eller...?
Tanker og hjælp modtages gerne, tak!
Ja, det er en god tanke. Hvordan tror du, det holder mod tryk fra oven, skal man have nogle støttekanter, så det ligesom bliver en "ramme" omkring det, man har lagt grus og belægningssten på?S Stuff sagde:
Kommer vel an på hvor stor niveauforskellen bliver. Men en eller anden form for støtte kan måske være nødvendig. I det mindste for at holde imod eventuel skråning som kan falde ind oppefra. Fra øvrige hold ved jeg ikke. Det kommer vel lidt an på hvordan du har tænkt dig at ende i niveau i forhold til omgivelserne/jord/græs(?)C cpt sagde:
Ja, præcis. Der er en vej der, hvor jeg har taget billedet fra cirka, så jeg vil gerne "tilslutte" til den så godt som muligt..S Stuff sagde:Det afhænger vel lidt af, hvor stor niveauforskellen bliver. Men nogen form for støtte kan måske være nødvendig. I hvert fald for at holde imod eventuel skråning, der kan skride ind oppefra. Fra de øvrige sider ved jeg ikke. Det afhænger vel lidt af, hvordan du har tænkt dig at opnå niveau i forhold til omkringliggende jord/græs(?)
Hvis man skulle sætte nogen støtte, hvad kunne det i så fald være, der er passende her?
Det afhænger jo af, hvor stejl man vil lave det, og hvor meget jordtryk der bliver.C cpt sagde:
En lille støttekant kan man jo enkelt lave ved bare at grave en lidt større belægningssten ned stående på kant. Skal den modstå lidt flere masser, er det jo en eller anden form for støttemur, man skal bygge. Det enkleste og billigste er nok, hvis man har mulighed for at grave ud og opretholde lidt hældning/skråning, som tager hele eller i det mindste dele af højdeforskellen op.
Tak! Tror marksten på højkant kan være en god idé.S Stuff sagde:Det afhænger jo af, hvor stejl man ønsker det, og hvor meget jordtryk der bliver. En lille støttekant kan man nemt lave ved blot at grave en lidt større marksten ned på højkant. Skal det modstå lidt mere masse, er det jo en eller anden form for støttemur, man skal bygge. Det nemmeste og billigste er nok, hvis man har mulighed for at grave ud og bevare lidt hældning/skråning, der optager hele eller i det mindste dele af højdeforskellen.
Det er muligt at lime/mure en støttemur af belægningssten, hvis man ønsker det mere stabilt. Jeg kan ikke få en fornemmelse af, hvad der er hvad på billedet, men hvis skråningen er lidt større, kræves der ret store betonplader for at du skal få en tilstrækkelig stor del under jorden.
Klik her for at svare