Hej
Jeg har en stoort garage (70 m2) på nederetagen, som jeg tænker at lave om til vaskerum/bad/sauna/toilet og et stoort alrum. Delen, hvor badeværelset/vaskerummet er (ca. 25 m2), vil jeg have gulvvarme i.
Jeg har 3,10 i loftshøjde, så jeg tænkte helt enkelt at støbe en 30 cm lecamur på det eksisterende gulv (malet) og derefter lægge ud cellplast 20-30 cm, armering, lægge gulvvarmeslange og støbe. Måske støber jeg med epscement eller lignende og så lægger jeg slangerne ovenpå og flydespartler dem. Hvad tror I, fungerer det?
Jeg skal tilføje, at jeg skal opbryde de gamle afløb og trække nye i cellplasten.
Bør man lime pladerne mod gulvet/hinanden, hvis man bruger den lettere epscement?
Tak for svar

Ingen?

Søg lidt, så vil du finde blandt andet Mathias' projekt, hvor han lavede en lignende variant.

Har kigget på kældertrådene men har ikke set nogen, der har gjort som jeg har tænkt. Mattias graver jo hele op og støber igen med almindelig beton, jeg havde tænkt mig at bygge direkte på pladen. I modsætning til de fleste andre kældertrolde har jeg jo rigeligt med loftshøjde og slipper derfor for at bryde det hele op. Forhåbentlig...

Senest redigeret:
epc cemet betyder, at du kan tage dobbelt tykkelsen sammenlignet med almindelig celplast. Man kan gøre sådan, men risikoen er, at du får en lille "sø" under isoleringen mod det gamle gulv. Har selv overvejet dette og er kommet frem til, at gulvet bør tages ud.

Jeg vil ikke bruge EPScement men almindelig beton. Nu er problemet, at der i dag er et fald på det gamle gulv, som jeg skal udjævne, før jeg lægger celloplasten ud. Hvordan gør man det nemmest og billigst? Kan man udfylde faldet med fx stenmjöl eller noget lignende, eller skal man støbe med beton?

Du kan fylde (og isolere) med lecakugler og derefter støbe pladen med gulvvarme ovenpå dette ellers.
Dyrere end celleplast og noget dårligere isolerende, men det har sine fordele.

Krawk sagde:
Du kan fylde (og isolere) med lecakugler og derefter støbe pladen med gulvvarme ovenpå dette ellers.
Dyrere end celleplast og noget dårligere isolerende, men det har sine fordele.
Hvilke er...?

Nik206 sagde:
Som er...?
->
jeppeknaster sagde:
Nu er problemet det, at der i dag er et fald på det gamle gulv, som jeg må fylde op, før jeg lægger celleplasten ud. Hvordan fylder man det nemmest og billigst? Går det at udfylde faldet med f.eks. stenmjöl eller noget lignende, eller må man støbe med beton?
Han slipper altså trinet med først at jævne gulvet og med at passe isoleringsplader ind. Det er desuden et formstabilt, inert materiale.

Krawk, tror du man kan fylde fallet med lecakulor og derefter lægge cellplasten ovenpå?

Det går jo såklart.
Leca fungerer dog ikke så godt at lægge i tynde lag, hvorfor celleplastlaget bliver tyndt. Dvs. lille nytte, men yderligere en arbejdsopgave.

Edit: Fordelen er jo dog, at det er lettere at støbe på celleplast end på leca, som risikerer at flytte sig, hvis man øser ud for meget beton på samme sted. Fiberdug eller slamning af lecan inden støbning mindsker dog det problem.

Senest redigeret:
jeppeknaster sagde:
Nu er problemet det, at der i dag er et fald på det gamle gulv, som jeg skal fylde op, før jeg lægger celleplasten ud. Hvordan fylder man det nemmest og billigst? Kan man fylde ud med fx stenmjöl eller noget lignende, eller skal man støbe med beton?
I opholdsrummet:
Kan man fylde ud faldet ved at lime celleplader direkte på det gamle betongulv og derefter flydespartle på dette? På den måde går der jo ikke lige så meget af det dyre flydespartel. Hvad tror I?

Ovenpå vil der ligge 50mm sporet celleplast med spiraler > parketgulv.

Ny idé...
Måske ville det fungere at fylde op med grus eller makadam (typ 8-16) og så flydespartle på det? Lecakugler vil vel flyde op, hvis man bruger flydespartel, går jeg ud fra.

Senest redigeret:
Nu er jeg i gang. Har støbt en armeret sokkel med halvt hurtigtørrende beton og halvt leca 8-14mm. Her skal der senere mures en ikke bærende lecamur. I morgen støber jeg fallet mod gulvafløbet (ca. 10-12 cm som mest) med cementbunden leca i størrelse 8-14mm. Hvor det er tykkest, limer jeg 20 og 30 mm s80 cellplastplader mod gulvet og støber derefter cementleca ovenpå. Håber bare at det går at fjerne formen i morgen. Støbte hurtigtørrende beton/leca i dag kl 16, kan jeg fjerne formen om formiddagen i morgen? Nogen der har styr på det?

Så angående støbningen med betonblander, af en eller anden grund skyllede jeg den efter hver omgang, behøver man virkelig det, eller kan man bare støbe videre til alt er færdigt og så rengøre?

Som I kan se på det første billede, bliver støbningen meget ru, men det ordner jeg med flydespartel.

• En nyligt støbt sokkel med armering ses i et indendørs byggeprojekt. Omkring er der værktøj og materialer på hylder. Sokkeloverfladen er skrovlig.
  • Rum under renovering med nyligt støbt, ujævnt gulv, markeret med røde linjer. Bræt og værktøj på gulvet, lysstofrør i loftet.
Senest redigeret:
Nu har jeg støbt med cementbundne leca. Desværre havde jeg for lidt kugler (der gik mere end jeg troede), så hele gulvet blev ikke støbt. Det blev heller ikke helt jævnt.

Har det nogen betydning, om underlaget er lidt ujævnt, når man lægger isoleringen (20 cm) og derefter en 10 cm betonlag?

Et spørgsmål til; eftersom det bliver lidt rodet, når man blander indendørs, undrer jeg, om det er okay at blande alt udenfor (ca. -5 grader) og bære det ind? Burde jo være muligt at bruge lidt varmere vand bare.

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.