Hej
Vi skal støbe plade på det meste af fundamentet i det eksisterende hus. Men vi har også ca. 12 kvm kælder, hvor kedlen står. Kan man støbe gulv på den del, der er over kælderen? Og hvordan gør man i så fald med isoleringen der? Ellers tænker jeg, at gulvvarmen går ned i kælderen helt unødvendigt. Alternativet er at lægge strøer over kælderområdet, som det ser ud i dag. Og isolere som man bør osv..
men tænker, at det måske ville være bedre at have en homogen plade overalt, HVIS det var muligt.

læste et eller andet sted om en slags plade, som man kan støbe på, men der var vist ingen isolering, så hvordan gør man i så fald på undersiden?
 
Hej! Jo, det går helt fint. Det kaldes for at støbe hvælvinger. Google hvælveform, så ser du, hvordan det cirka ser ud. Du vil få en masse peri og dokaform osv., men det kan gøres med almindelige planker i stedet for fx dokabjælker (de gule bjælker). Men det er en fordel at bruge rigtige støtter og ikke regler, da det bliver sværere at rive formen ned og mere arbejde at bygge den. Der er en del arbejde med støtter, planker og krydsfiner.

Men er det ikke varmt i fyrrummet? Jeg ved ikke, om det er nødvendigt med isoleringen der. De der plader, du tænker på, kaldes for bærende plade, og det kræver nok mindre arbejde med dem, end med hvælveform. Ellers, hvis du vil isolere pladen, må du lave et loft og isolere. Enten bygger du med almindelig træregel eller kan du bygge med z-profiler. Og så isolering mellem reglerne.
 
S Snickarkirre sagde:
Hej! Jorå de går hur bra som helst. Det kaldes at man støber hvælving. Google hvælvingform så ser du, hvordan det ser ud nogenlunde. Du vil finde en masse peri og dokaform osv men det kan gøres med almindelig planke i stedet for typen dokabjælke (de gule bjælker). Men det er en fordel at bruge rigtige stempler og ikke regler, for det bliver sværere at tage formen ned og mere arbejde at bygge den. Det er en del arbejde med stempler, planke og krydsfiner.

Men er det ikke varmt i kedelrummet? Jeg ved ikke, om det er nødvendigt med isoleringen der. De plader, du tænker på, kaldes for bæreplade, og det er mindre arbejde med dem, tror jeg, end med hvælvingform. Ellers, hvis du vil isolere pladen, skal du bygge et loft og isolere. Enten reglar du med almindelig træregel, eller du kan bygge med z-profiler. Og så isolering mellem reglerne.
Hej. Tak for info. Det var plannja combideck 45, som jeg havde set et eller andet sted og havde i tankerne. Når man støber på den, skal den blive selvbærende. Men man kan jo bare tilpasse tykkelsen, tænker jeg. Så den kunne være en idé.

Når det kommer til isolering, så ved jeg ikke, om det er nødvendigt eller ej. Der står en gaskedel nu, som får lov at leve, indtil den er udtjent (10 år gammel), men så bliver det luft-vand. Det gør måske ikke noget, hvis der bliver lidt varme i den såkaldte kælder, selv om den ikke bruges til noget særligt. Væggene er tykke, og desuden er der kun 12 kvm, så det "tab" kan man måske leve med. Jeg har ikke noget imod, hvis det er nogenlunde temperatur dernede, men vil ikke fyre for kragerne bare.
 
Okej jo som sagt det er nok nemmere end at forme så hvis det virker med den så kør på de (y)

Du kan jo isolere selvom du kører med combideck. Du skal bare lave et undertag og så isolere mellem reglerne. Det bliver måske lidt besværligt at isolere i korrugeringen men du kan måske skære til remser og trykke dem op i korrugeringen?
 
Jeg tror, det bliver bedst sådan. Skal bare tjekke, hvor langt det er. Det havde været godt, hvis det var under 2,4 m. Men ellers må man vel sætte en bjælke i midten.
Tak for info.
 
  • Synes
Snickarkirre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.