Jeg skal installere en jordvarmepumpe i det eksisterende fyrrum. Af forskellige årsager har jeg tænkt mig at støbe en betonklods på 5-10 cm at placere den på.

Fyrrummet har i dag en plade på jorden.

Hvad skal jeg bedst bruge, og hvordan skal man gøre ved samlingen mellem gulv og væg? Hvad skal man gøre på det eksisterende gulv? Skal det armeres? Væggen er beklædt med gips med trælægter bagved.

Tanken er at støbe inden for det gule, heldækkede område, eventuelt også den stiplede del.
Billede af et pannrum med beton gulv, hvor der er tegnet gule linjer for at markere områder til udstøbning. Vægge med gipsoverflade og træribber.
 
Lidt forskellige svar afhængigt af om du kunne tænke dig at få den væk i fremtiden eller om den skal sidde for evigt...

Jeg havde ikke gjort det kompliceret... form med trekantliste i toppen for at få en fasing + lidt netarmering og så i med beton.

/ATw
 
Er enig.
Jeg ville også have boret et par stumper armeringsjern (eller tilsvarende) ned i det eksisterende gulv. Måske slibe overfladen med vinkelsliber og diamantskive også, det gør ikke noget, hvis den bliver ujævn.
 
Nej, gøre det kompliceret vil jeg da ikke. Bare en tanke, det er jo skellet mellem væg og gulv. Er der ikke risiko for, at der trænger fugt ind der, hvilket ikke er så godt for reglarne i væggen? Skal man lægge noget imellem? Hvordan fungerer det med beton direkte mod gips? Hvad skal man bruge for type af beton, eller er en form for spartel bedre?
 
Hvorfor er det ikke godt nok at stille pumpen direkte på gulvet, gulvet burde holde.
 
prototypen prototypen sagde:
Hvorfor duger det ikke at stille pumpen direkte på gulvet, gulvet vil nok holde.
Protte
Fordi vi senere skal lave om resten af gulvet, blandt andet flise mm, og det kan vi ikke gøre før den eksisterende kedel står i vejen.
 
Behøver ikke pumpen adgang til overløbsafløb med gulvafløb og fald?
 
Cruzze Cruzze sagde:
Behøver pumpen ikke adgang til overløb med gulvafløb og fald?
Ja, desværre mente den, der byggede fyrrummet (tidligere ejer), ikke, at det var nødvendigt med gulvafløb til fyret. Så en grund til at lave klodsen under pumpen er, at vi skal kunne lave fald og gulvafløb, når den nuværende fyr er fjernet.

Spildevand fra vvb og expansion ledes i dag til det tilstødende badeværelse.
 
Læg et tyndt stykke cellplast som afstandsstykke mellem den eksisterende og nye overflade. Mod gulvet og mod væggen. Så er det let at fjerne, hvis man ønsker det.
 
Jeg ville bare have sat lidt tagpap eller byggplast mod væggen. Dog vigtigt at bolte ned i den eksisterende plade, hvis man vil have, at den nye kage skal blive liggende.
 
S sixten88 sagde:
Jeg ville bare have sat lidt tjærepap eller bygningsplast mod væggen. Dog vigtigt at dubbe ned i eksisterende plade, hvis man vil have den nye plade til at blive liggende.
Jeg ville ikke tro, at det er nødvendigt at fastgøre/dubbe en 10 cm betonplade i gulvet... Hvad skulle få den til at bevæge sig?

/ATW
 
A ArneTW sagde:
Jeg ville ikke tro, at det er nødvendigt at fastgøre/dubbe en 10 cm betonplade til gulvet... Hvad skulle få den til at flytte sig?

/ATW
Beton hæfter dårligt på beton uden primer eller dubber. Det, der gør, at den slipper, er svind og en hurtig vandafgang fra den nye beton ind i den gamle plade. At sætte fire dubber – betonskruer, armeringsjern for eksempel, er en billig forsikring for, at pladen vil sidde fast.
 
  • Synes
C.Lundin
  • Laddar…
Og stiller man hele på celleplast eller gummi får man en noget afvibreret plade
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.