Hej,

Har et koldgarage (9x6m) fra 40'erne med betonloft og værksted ovenpå. Betonloftet er ca. 150 mm tykt og har indstøbte I-bjælker 60x120 cc 800 mm. I midten af garagen er der en tværgående bjælke under loftet med samme dimension samt en søjle i centrum. Sandsynligvis er hovedbjælkerne skarvede over denne. Støbningen synes at bestå af større stenkros og ingen armering.

Ovenpå dette gamle tag har jeg tænkt at isolere 100 mm og støbe gulvvarme ind i 100 mm beton armeret med net cc150.

Holder det gamle tag til denne yderligere belastning under arbejdet? - Kan jeg regne 100 mm betongulv som selvbærende, eller risikerer jeg, at det belaster det gamle tags bæreevne i længden?

Taknemmelig for tips, hvis nogen har erfaring inden for emnet...

Stig Andersson

• Synes
jacobi
  • Laddar…
Hvis du armerer i UK vinkelret mod de ingjutna bjælker kan det fungere.
Du må lade nogen regne på det...
Konstruktør!

Almindelig beton vejer ca. 2100-2400 kg/m3. Spørgsmålet er, om han/hun, der konstruerede garagetaget, konstruerede gulvet til den belastning? Der findes også letbeton, du kan bruge, som er betydeligt lettere, men har dårligere holdfasthed. Som anaitis sagde, ville jeg spørge en konstruktør eller lignende for at finde ud af dit gulvs holdfasthed og kvalitet, revner, korrosion, om der er armering osv.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.