Hej!

Jeg har bilat gulvet op og gravet op to rum i kælderplan, i alt ca 12 kvm. Huset har en plade på jord og er bygget -47. I den øvrige kælder ligger den gamle plade tilbage. Efter at have surfet rundt en del på nettet og på dette forum, er jeg kommet frem til, at det der gælder for vores del, ser ud til at være at fylde med mindst 10 cm singel (eller makadam, antager at det er lige meget så længe det er kapillarbrydende), derefter 20 cm isolering (celleplast) og derefter støbe ny plade. Jeg har tænkt mig også at tilføje vandbåren gulvvarme. Nu til mine overvejelser, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med:

Bør/ska man lægge fiberdug inden man lægger singlen? Eftersom der var fuldt af sten der hvor jeg har gravet ud, er jorden ikke helt plan og der stikker ret store sten op visse steder. Føles som om fiberdugen risikerer at gå i stykker...

Hvordan skal jeg gøre med støbningen? Skal jeg slå armeringsjern ind i pladen til de tilstødende rum og derefter støbe den nye plade mod det? Læste et sted at man risikerer at pladen sprækker, hvis man støber pladerne sammen, da den nye plade vil synke nogle millimeter inden alt sætter sig. Jeg vil virkelig ikke have nogle sprækker, da vi har en del jordradon. Håber det sidstnævnte ikke passer!

Min sidste undren gælder gulvvarmen. Kan denne ordnes efter at pladen er støbt, eller skal den så at sige bages ind i pladen?

Taknemmelig for alle svar!

//Johan

Tyresö
Ja, du bør lægge markfiberdug under singelbædden - fiberdugen holder, definitivt!
Hvis du vil have konstant samme varme i kælderen, så kan du valgfrit vælge at dubbe i den eksisterende plade eller ej. Vælger du ikke at dubbe i, så skal du lave en blød fuge mellem nye og gamle plade.
For at undgå at lave en flydespartling ovenpå den nye betonplade, så er det bedre at støbe gulvvarmen ind i betonen. Hvis kældergulvet er mindst 1,5 m under jordniveau, så er det rigeligt med 10 cm frigolit under betonpladen.

• Synes
SuneBergström
  • Laddar…
Tak for det hurtige svar! Det var præcis de svar, jeg havde brug for, suverænt! Mange tak Tyresö!
Burde vel have nævnt, at det er et souterrænshus, og disse rum ligger ikke under jordniveau. Altså antager jeg, at 20 cm isolering kan være godt?

Tyresö
Så er det mindst 20 cm, der gælder. Gerne 30 cm, så du kommer op i normal villastandard.

Jeg lavede en "blød fugemasse" rundt om den nye plade ved at lime (montagelim) tynd cellplast (1 cm) rundt om alle yderkanter, hvor jeg skulle støbe. På den måde bliver det nye gulv "flydende", dvs. det sidder ikke fast i kanterne mod eksisterende vægge eller tilbageværende gulv. Da den nye beton var hærdet, skrabede jeg et par cm dybt langs alle kanter og fyldte med elastisk byggemasse for at forhindre evt. radongas i at sive op langs fugen. Jeg lagde også diffusionstæt plast mellem cellplastlagene under pladen af samme årsag (forhindre radon).

Ok b8q, og jeg antager, at du er tilfreds med løsningen indtil videre? Har du testet for radon bagefter, eller ved du, at løsningen skal fungere mod dette? Jeg blev lidt afskrækket af, at du har brugt plast under hele betonpladen, risikerer man ikke at lukke eventuel fugt inde, som kommer via kondens eller fugtvandring på den måde? Jeg har hørt, at konstruktioner i kældre bør kunne ånde, jeg kan dog tage fejl. Systemet ånder måske i kanterne?

I det tilstødende rum har den tidligere ejer lavet en gulvvarmeløsning med isolering over pladen og derefter flydespartlet gulvvarme. Altså ren dovenskab. Dette har ført til, at pladen i disse rum er blevet meget fugtig, da den ikke opvarmes. Fugtigheden har så trængt ind i resten af kælderen. Det gør også, at gulvet i disse rum ligger ret højt over pladen, hvilket kan blive et problem for mig i de nye rum. Det er svært at tætne mod radon, hvis jeg støber den nye plade højere op. Måske skal jeg bare støbe den tykkere end i de tilstødende rum? Eller leve med, at gulvet i de nye rum ligger nogle centimeter lavere? Nogle forslag?

Jeg har ikke målt radonniveauet igen endnu, det sker om et stykke tid, når jeg er kommet længere med renoveringerne, men jeg har svært ved at tro, at jeg har fået HØJERE niveau af mine tiltag. Indtil videre (ca. 5 måneder) er jeg i hvert fald meget tilfreds med tiltagene, min kælder er nu både varm og tør. Jeg tror ikke, plastlaget under betonen skal være et problem med hensyn til fugt. Det er jo "sådan man gør", ifølge de bygherrer, jeg har talt med. Der er jo ingen materialer, der kan tage skade. Bliver der jordfugt nedefra, skal laget med kapillarbrydende makadam kunne transportere fugt bort, hvis det evt. går over i væskefase, og kommer det ovenfra (hvis man f.eks. skrubber gulvene), kan både beton og klinker jo tørre opad. Pladen klarede jo, at jeg skyllede vand på den dagligt ugen efter støbningen, og er jo tør og fin i dag.

Tyresö
b8q sagde:
Jeg har ikke målt radonindholdet på nyt endnu, det bliver om et stykke tid, når jeg er kommet længere i renoveringerne, men jeg har svært ved at tro, at jeg har fået HØJERE niveau af mine tiltag. Indtil videre (ca. 5 måneder) er jeg i hvert fald meget tilfreds med tiltagene, min kælder er nu både varm og tør. Jeg tror ikke plastlaget under betonen vil være et problem fra et fugtsynspunkt. Det er jo "sådan man gør", ifølge de bygherrer, jeg har talt med. Der er jo ikke nogen materialer, der kan tage skade. Bliver der jordfugt nedefra, skal det kapillærbrydende lag med makadam kunne bortlede fugt, som evt. overgår til væskefase, og kommer det ovenfra (hvis man skrubber gulvene f.eks.) kan både beton og klinker tørre opad. Pladen klarede jo, at jeg spulede vand på den dagligt ugen efter støbningen, og den er jo tør og fin i dag.
Selvom det ikke er så almindeligt med plastik mellem flamingopladerne, ser jeg ikke, at den plastikken kan skabe nogen problemer, da den jo ligger under pladen og fugten kan jo - som du skriver - transporteres væk både under og over plastikken.

Milkshaken
vi lægger plasten mellem flamingopladerne og det er jo ingen problemer, jo når flamingoen varmer og fjerner fugten... Plasten skal fjerne fugten nedefra, og det som så sker er jo at fugten fordamper imellem flamingoen.....

Tak for svarene! Må køre med plast da også, men hvis det skal have nogen større værdi mod radon gas, skal det jo slutte tæt i kanterne, ellers lækker gassen jo op der. Hvordan går man så frem for at lykkes med det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.