Jeg har lidt planer om at støbe en egendesignet indramning i beton omkring en brændeovnsindsats (Keddy 520P inkl. inmurningsramme).
Hvordan fungerer det med beton og armering (udvidelse / revnedannelse), når ovnen bliver glohed, er vel overvejelser, der farer gennem mit hoved.

Hvad tror I, og hvad har I af idéer og tips i sagen?

Ja, hvad tror I?
Er der nogle problemer med en støbt og armeret indramning i beton rundt om ildstedet?

Det vigtige er vel, at du får luftstrømning rundt om indsatsen, ellers får du ikke nogen varme. Jeg er i gang med et projekt med en indsats muret ind i en Leca-væg. Skal have fire cm til luftstrømning over/under indsatsen og 2 cm på hver side. Skorstenen ovenfor skal tilsluttes "blødt" for at undgå revner, når ovnen bliver varm.

Det burde være det samme problem, hvis du støber den ind hårdt med beton. Spændingerne, når den bliver varm, kunne virkelig forårsage problemer.

På lige den der Keddyn som jeg har kigget på, er der en indmuringsramme, man kan købe til, og som, efter at man har muret, klikkes fast med nogle bladfjedre. Det står endda en advarsel i brugsanvisningen om, at man ikke må mure den fast på grund af risikoen for revner.

Bruger du armering i Leca nærmest indsatsen, når du murer?
Jeg har kigget i nogle anvisninger på sådan nogle murpejse, man køber og monterer, og ingen ser ud til at have nogen armering. Det var derfor jeg overvejede, om det var fordi armeringen ikke udvides i samme takt som murværket og dermed giver anledning til revner?

På den anden side bruges der jo armering i modulskorstenene for at de ikke skal bøje sig...

Nej jeg skal ikke have nogen armering. Dog skal skorstenen stilles på et fundament, så den ikke står på ovnen. Så måske er der brug for lidt fladjern i konstruktionen, men ikke som armering.

Mellem ovn og skorsten skal der så være et stykke metalslange på nogle decimeter, så ovnen kan udvide sig uden at den presser mod skorstenen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.