Jeg skal bryde et gulv op i en "stuga" jeg har i det sydlige Europa. Det er en krybekælder-lignende løsning med betonbjælkelag.

I dag ser bjælkelaget oppefra:
trægulv
Støbte beton regler på CC 300 og mellem disse luft.
betonbjælkelag
krybe rum

Jeg har problemer med, at gulvet lugter dårligt (sandsynligvis pga. fugt nedefra).
Havde derfor tænkt at fjerne det, fylde luftrummene med letbeton og derefter flydespartle.
Afslutte med et vinylgulv (det samme som vi har i resten af huset).

Arbejdet føltes ret simpelt.

Men efter en vinter indser jeg, at det ville være rart med gulvvarme (koblet til en varmepumpe). Ja, det bliver "koldt" selv i dele af det sydlige Europa😊.

Jeg har i alt ca. 180mm at bruge fra betonbjælkelaget til undersiden af vinylgulvet. Jeg ved ikke, hvor meget den eksisterende bjælkelag kan tåle i belastning. Jeg skal bryde "beton reglerne" væk, og overfladen nedenunder er ikke plan, så jeg skal fylde med noget for at få det jævnt, hvis jeg skulle bruge celleplast. Vinylgulvet gør, at jeg ikke kan bruge sporfræste plader uden at lægge noget over pladerne. Og jeg vil helst undgå træ, da jeg har problemer med, at alt træværk begynder at lugte efter et stykke tid (fugtet både inde og ude).

Nogle tips og idéer til forskellige løsninger?

(Den ene billede taget under trægulvet i hulrummet, som jeg havde tænkt at fylde med letbeton.)

• Billede viser et kryberum under et trægulv med sand og isolering, del af et byggeprojekt i en stue i Syd Europa med plan om at hælde letbeton.
  • Åbning i trægulv med målebånd, der viser dybde ned til betongulvet under. Trægulvet er arrangeret over et kryberum.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.