Hej!
Har et godt spørgsmål til jer, der ved mere end mig.. hvis man nu gerne vil lave en terrasse/balkon eller lignende 1.5 meter oppe.. og overvejer alternativer til træ.. hvordan gør man det bedst? og hvad er fordele og ulemper ved forskellige metoder?
Hvordan griber man det an for at støbe en søjle/fundament? Er det lettere eller sværere at mure en? Hvad skal man tænke på? Hvordan dimensionerer man så nogen..?
Takker på forhånd!
MVH Sandra
PS - er der forskel, hvis man vil have søjler, der er ca. 3 meter høje? - DS
Har et godt spørgsmål til jer, der ved mere end mig.. hvis man nu gerne vil lave en terrasse/balkon eller lignende 1.5 meter oppe.. og overvejer alternativer til træ.. hvordan gør man det bedst? og hvad er fordele og ulemper ved forskellige metoder?
Hvordan griber man det an for at støbe en søjle/fundament? Er det lettere eller sværere at mure en? Hvad skal man tænke på? Hvordan dimensionerer man så nogen..?
Takker på forhånd!
MVH Sandra
PS - er der forskel, hvis man vil have søjler, der er ca. 3 meter høje? - DS
Fordele: Længere holdbarhed, færre piller er nødvendige
Ulemper: Mange gange dyrere end træ, længere byggetid
Ved støbning anvendes oftest en engangs søjleform type:
http://www.maxfrank.com/media/dokumente/produkte/se/sortimentsliste/010-Produktkatalog-Tubbox.pdf
Gravedybde, dimension, armering og beton kvalitet skal du hyre en konstruktør til. Ved 1,5 meters højde er altanen/terrassen formentlig også byggetilladelsespligtig.
Ulemper: Mange gange dyrere end træ, længere byggetid
Ved støbning anvendes oftest en engangs søjleform type:
http://www.maxfrank.com/media/dokumente/produkte/se/sortimentsliste/010-Produktkatalog-Tubbox.pdf
Gravedybde, dimension, armering og beton kvalitet skal du hyre en konstruktør til. Ved 1,5 meters højde er altanen/terrassen formentlig også byggetilladelsespligtig.
Jo grænsen for byggetilladelse er vel betydeligt lavere.. men det skal vi selvfølgelig undersøge, inden vi påbegynder et sådant projekt. Men huset/gården i sig ligger midt ude på landet uden naboer, så man kan jo bygge en del til uden byggetilladelse, hvis jeg har forstået det korrekt
(men endnu en gang, skal selvfølgelig undersøge det inden alligevel!).
Er der nogen forskel/fordel/ulempe.. på at vælge at mure en søjle op (hvis man nu overhovedet kan det?????) typ i form af blokke liggende "omlott" i række.. vs at støbe en hel stople/søjle på én gang? (stor prisforskel?)
Terrassen i sig ville blive cirka 4 meter lang og 3 meter bred (3 meter fra huset og lige ud altså)
Skal kigge på linket!
Tak for tip og input..
MVH Sandra
Er der nogen forskel/fordel/ulempe.. på at vælge at mure en søjle op (hvis man nu overhovedet kan det?????) typ i form af blokke liggende "omlott" i række.. vs at støbe en hel stople/søjle på én gang? (stor prisforskel?)
Terrassen i sig ville blive cirka 4 meter lang og 3 meter bred (3 meter fra huset og lige ud altså)
Skal kigge på linket!
Tak for tip og input..
MVH Sandra
Murning gør man primært af æstetiske årsager, f.eks. hvis tegl skal matche facaden. Murning tager længere tid (søjlen skal mures i trin), søjlen bliver tykkere, fundament/plint skal stadig støbes, søjlen bliver mere sårbar da længdegående armering mangler. Det bliver også dyrere at mure sammenlignet med at støbe.
Ah oké, då lyder støbning "hele vejen" meget bedre
Hvis du skulle tage en chance, hvor mange "søjler" ville du tro, det var nødvendigt for at bygge en fritstående 3x4 m terrasse/balkon? (bare så jeg får en idé om, hvordan det adskiller sig fra træ)
Tak tak!
MVH Sandra
Hvis du skulle tage en chance, hvor mange "søjler" ville du tro, det var nødvendigt for at bygge en fritstående 3x4 m terrasse/balkon? (bare så jeg får en idé om, hvordan det adskiller sig fra træ)
Tak tak!
MVH Sandra
Klik her for at svare