Hej!
Efter meget sved, tårer og en krakeleret ryg har jeg taget en døråbning/hul i en stenmur, der gik under huset for at forene madkælder med kælder. Lejede værktøj hos Cramo stenskærer og bilmaskine - de burde også leje en god kiropraktor ud;).

Kanterne i døråbningen er ujævne på grund af stenene. Min tanke var at støbe døråbningen i en form med lidt armering her og der for at gøre det mere stabilt.

Kan jeg gøre på denne måde? Er der noget, jeg skal tænke på?

Ja, det er nok ikke forkert. Er væggen bærende? Hvad præcist består den af?

Tak Locke
Kældervæggen består af store stenblokke på den ene side og en slags puds 3-7 cm på den anden side. Huset er fra 1930, og kælderen består af uopvarmet spisekælder, almindelig kælder og krybekælder.

Jeg har fjernet væggen helt op til bjælkedækket og har brug for en bjælke til at modstå jordtrykket. Det virker kompliceret at beregne det, men burde man ikke kunne støbe en bjælke selv for derefter at indstøbe den i væggene?

Der findes færdige sådanne bjælker at købe, men i dit tilfælde ville jeg nok have støbt hele døråbningen i ét stykke opdelt i to støbeetaper. Sidestykkerne først og overdelen senere. Det kan sikkert lade sig gøre at gøre alt i samme etape, hvis du er lidt kreativ med formbyggeriet.

Jeg synes ikke, at man behøver at regne på det der - det bliver nok meget svært, da man ikke kender belastningerne. At overdimensionere bliver nok din melodi.

Stemmer - overdimensionering er altid svaret.
Jeg tænkte på at støbe "bjælken" først og så presse/holde den op med en donkraft for derefter at støbe væggene op mod den!
Lyder det som en god løsning?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.