Hej! Jeg er i gang med et arbejde herhjemme og har for ca. 2 måneder siden støbt 6 betonpiller.
Nu er jeg nået til trin, hvor jeg skal støbe betonrammen, som skal ligge på pillerne.
Spørgsmålet er, behøver jeg forberede toppen på pillerne noget, inden jeg støber næste etape? Eller er det nok at børste støvet væk og forsøge at blæse det rent?
Mvh Henke
Nu er jeg nået til trin, hvor jeg skal støbe betonrammen, som skal ligge på pillerne.
Spørgsmålet er, behøver jeg forberede toppen på pillerne noget, inden jeg støber næste etape? Eller er det nok at børste støvet væk og forsøge at blæse det rent?
Mvh Henke
Har du nogle armeringsjern, som er fastgjort i pillerne?B bighenk sagde:Hej! Håber på med arbejde herhjemme og har for ca. 2 måneder siden støbt 6 beton piller.
Nu er jeg kommet til trin hvor jeg skal støbe betonrammen, som skal ligge på pillerne.
Spørgsmålet er, behøver jeg forberede toppen på pillerne noget inden jeg støber næste etape? Eller er det nok at feje støv væk og forsøge at blæse det rent?
Mvh Henke
Ifølge foto skal det være en murstenssokkel, den er tung, så armer med 2 stk 12 mm jern 5 cm fra overkant og ligeledes 5 cm fra underkant. Bliver som en firkant med armering, på ca. 7X7 cm. Overlap i samlinger min. 40 cm, det går fint at bruge kabelbindere for at holde jernene på plads ved støbning. Har du en god og stabil form, kan du vibrere med en lidt større slagboremaskine med en stor bolt i næsen, som sættes mod formen. Læg ikke for meget i på én gang, men vibrer mellem lagene, så det flyder ordentligt ud og luften slipper ud. Så bliver det stærkt.
Så du mener, at jeg bør have 4 armeringsjern? Jeg har en rigtig betonvibrator. Men behøver jeg gøre noget ved plinternes overflade inden støbningen?J jonaserik sagde:Ifølge foto skal der være en murstenssokkel, den er tung, så forstærk med 2 stykker 12 mm jern 5 cm fra overkanten og ligeledes 5 cm fra underkanten. Det bliver som en firkant med forstærkning, på ca 7X7 cm. Overlap i samlinger mindst 40 cm, det går fint at bruge kabelbindere for at holde jernene på plads ved støbning. Hvis du har en god og stabil form, kan du vibrere med en lidt større slagboremaskine med en stor bolt på næsen, som sættes mod formen. Læg ikke for meget i på én gang men vibrer mellem påfyldningerne, så det flyder ordentligt ud og luften går ud. Så bliver det stærkt.
Jepp 4 stk, det med rigtig vibra, tag det forsigtigt ellers kan formen kollapse, der bliver et uhyre tryk på formen med proffsgrejer, er du med på armering i firkant. Det er en bjælke og den skal have over- og underkantsarmering for at blive rigtig stærk. Det med fundamenterne, har du jern i dem og bukket et i hver retning så er du hjemme og behøver ikke gøre mere med dem. Held og lykke med byggeriet.
Jo jeg forstod, hvad du mener. Men jeg tror, jeg skal satse på, som jeg allerede har gjort. 2 armeringsjern over og underkant. Har ikke tid til at gøre om for at inkorporere endnu mere armering. Jeg må vel lægge nogle af de murarmering, når jeg når til det trin, så fordeler den styrken lidt mere. Tak alle for rådene / tipsene.J jonaserik sagde:Jepp 4 st, det med riktig vibbra, ta det forsigtigt ellers kan formen kalve, det bliver et enormt tryk på formen med proffsgrej, er du med på armering i firkant. Det er en bjælke, og den skal have over- og underkantsarmering for at blive rigtig stærk. Det med soklerne, har du jern i dem og bukket et til hver retning, så er du hjemme og behøver ikke gøre mere med dem. Held og lykke med byggeriet.
Klik her for at svare


