Hej! Jeg er i gang med et arbejde herhjemme og har for ca. 2 måneder siden støbt 6 betonpiller.
Nu er jeg nået til trin, hvor jeg skal støbe betonrammen, som skal ligge på pillerne.

Spørgsmålet er, behøver jeg forberede toppen på pillerne noget, inden jeg støber næste etape? Eller er det nok at børste støvet væk og forsøge at blæse det rent?
Mvh Henke
 
B bighenk sagde:
Hej! Håber på med arbejde herhjemme og har for ca. 2 måneder siden støbt 6 beton piller.
Nu er jeg kommet til trin hvor jeg skal støbe betonrammen, som skal ligge på pillerne.

Spørgsmålet er, behøver jeg forberede toppen på pillerne noget inden jeg støber næste etape? Eller er det nok at feje støv væk og forsøge at blæse det rent?
Mvh Henke
Har du nogle armeringsjern, som er fastgjort i pillerne?
 
Dowser4711 Dowser4711 sagde:
Har du några armeringsjärn som är fästa i plintarna?
Jo da. De er dobbelte armeringsjern, som kommer op og er bøjet efter rammen. Og i rammen ligger 2 rækker oven og under med armeringsjern rundt om det hele. Vedhæfter billede, hvis man ser bort fra amatørbyggeriet 😂

Dobbelt sæt armeringsjern inden i træramme på byggeplads, med buet sort og gul slange samt værktøj omkring.
 
Bliver lidt nysgerrig på, hvad der skal bygges?
 
Centano Centano sagde:
Bliver lidt nysgerrig på, hvad der skal bygges?
Det er et væksthus, men det er et sådant væksthus, man skal bygge en 50cm mur til. Så bygger en solid grund, så der ikke skal blive nogen problemer i fremtiden.

Et solidt væxthus med glasvægge og murstenes fundament på 50 cm, omgivet af frodig have med blomster og havemøbler i baggrunden.
 
Hvad bliver målene på bjælken, ser lidt spinkelt ud og kun 3 stolper på længden.
 
J jonaserik sagde:
Hvad bliver målene på bjælken, ser lidt slankt ud og kun 3 sokler på længden.
145mm høj x 150mm bred. 12mm armering
 
Ifølge foto skal det være en murstenssokkel, den er tung, så armer med 2 stk 12 mm jern 5 cm fra overkant og ligeledes 5 cm fra underkant. Bliver som en firkant med armering, på ca. 7X7 cm. Overlap i samlinger min. 40 cm, det går fint at bruge kabelbindere for at holde jernene på plads ved støbning. Har du en god og stabil form, kan du vibrere med en lidt større slagboremaskine med en stor bolt i næsen, som sættes mod formen. Læg ikke for meget i på én gang, men vibrer mellem lagene, så det flyder ordentligt ud og luften slipper ud. Så bliver det stærkt.
 
J jonaserik sagde:
Ifølge foto skal der være en murstenssokkel, den er tung, så forstærk med 2 stykker 12 mm jern 5 cm fra overkanten og ligeledes 5 cm fra underkanten. Det bliver som en firkant med forstærkning, på ca 7X7 cm. Overlap i samlinger mindst 40 cm, det går fint at bruge kabelbindere for at holde jernene på plads ved støbning. Hvis du har en god og stabil form, kan du vibrere med en lidt større slagboremaskine med en stor bolt på næsen, som sættes mod formen. Læg ikke for meget i på én gang men vibrer mellem påfyldningerne, så det flyder ordentligt ud og luften går ud. Så bliver det stærkt.
Så du mener, at jeg bør have 4 armeringsjern? Jeg har en rigtig betonvibrator. Men behøver jeg gøre noget ved plinternes overflade inden støbningen?
 
N
Ser godt ud, anser ikke at du behøver at gøre noget mere.
 
  • Synes
bighenk
  • Laddar…
Jepp 4 stk, det med rigtig vibra, tag det forsigtigt ellers kan formen kollapse, der bliver et uhyre tryk på formen med proffsgrejer, er du med på armering i firkant. Det er en bjælke og den skal have over- og underkantsarmering for at blive rigtig stærk. Det med fundamenterne, har du jern i dem og bukket et i hver retning så er du hjemme og behøver ikke gøre mere med dem. Held og lykke med byggeriet.
 
J jonaserik sagde:
Jepp 4 st, det med riktig vibbra, ta det forsigtigt ellers kan formen kalve, det bliver et enormt tryk på formen med proffsgrej, er du med på armering i firkant. Det er en bjælke, og den skal have over- og underkantsarmering for at blive rigtig stærk. Det med soklerne, har du jern i dem og bukket et til hver retning, så er du hjemme og behøver ikke gøre mere med dem. Held og lykke med byggeriet.
Jo jeg forstod, hvad du mener. Men jeg tror, jeg skal satse på, som jeg allerede har gjort. 2 armeringsjern over og underkant. Har ikke tid til at gøre om for at inkorporere endnu mere armering. Jeg må vel lægge nogle af de murarmering, når jeg når til det trin, så fordeler den styrken lidt mere. Tak alle for rådene / tipsene.
 
Du kan jo lægge et 6 mm jern mellem 1. og 2. skift + mellem 3. og 4. når du murer, så klarer du dig sikkert.
 
  • Synes
bighenk
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.