Købte 70'er-huset i efteråret med betonplade på jord uden isolering under betonen. Under gulvet ligger isolering og under det en asfaboard. Denne asfaboard lugter væmmeligt. Lugten sætter sig i tøjet osv. Jeg har nu købt en luftrenser, og lugten er mindsket betydeligt, men er langt fra helt væk. Jeg skal tætne bagved gulvlisterne for at minimere lækage op i beboelsesområdet. I stuen har jeg et stort trægulv med sprækker mellem brædderne, hvor der siver lugt op. Jeg vil forsøge at finde noget, man kan tætne disse sprækker med, eller alternativt lægge et nyt tættere gulv ovenpå.

Jeg antager, at jeg til sidst må rive alle gulve op og smide asfaboarden ud, som lugter, men lige nu har jeg nok ikke pengene til en sådan renovering. Jeg ved heller ikke rigtig, hvor meget det kan koste? Huset er 75 m2 i et plan.

Er der nogen, der har erfaring med stinkende asfaboard og hvordan man afhjælper dette?

Med venlig hilsen.

Er gulvet opklodset? I så fald burde du kunne sætte en udsugningsventilator, der trækker luft ud fra rummet under gulvet, hvilket burde reducere stanken.

Ja, gulvet er opklodset. Jeg havde Anticimex hjemme for et par uger siden, som lavede ventilationstests for installation af undertryksventilation under gulv. Vi savede et hul i gulvet og tilsluttede en ventilator med udsugning og et andet hul længere væk for at se, om luften blev suget nedad. Desværre fik vi ikke luftstrømmen til at fungere overhovedet. Sandsynligvis er gulvet konstrueret med lukkede moduler af en slags. Stor skuffelse.

Kunne man sætte en ventilator på ydersiden af huset og lave et hul gennem væggen i højde lige over gulvet, der trækker lugten ud i gulvniveau, som siver op fra trægulvet tror du? Dårlig idé?

Hej!

Ved du om Asfaboarden er fugtig? Lugter det af skimmel?

Hej Erik!

Svært at sige om asfaboarden er fugtig. Den føltes ikke fugtig. Jeg tog et stykke og lagde i en plastikpose for at se, om der blev noget kondens i plastikposen, men det forblev tørt deri. Men det er ikke urimeligt, at den lugter på grund af fugt, da den ligger i direkte kontakt mod betonpladen, som mangler underliggende isolering. Jeg synes, at den asfaboard, der ligger med afstand fra betonpladen, lugter mindre.

Nej, det lugter ikke af mug, tror jeg. Lugten er kemisk af det, som den er lavet af.

Jeg ser ingen anden ordentlig udvej end at bryde alle gulve op med tiden og smide den væk. Men det er et stort projekt, da hele gulvet skal isoleres om osv. Ikke noget jeg har mulighed for lige nu. Midlertidigt bliver det at tætne sprækker ved vægge og gulv med fugemasse samt at fortsætte med at køre luftrenseren, som fjerner en hel del lugt i huset.

Dark Väjder sagde:
Hej Erik!

Svært at sige om asfaboarden er fugtig. Den føltes ikke fugtig. Jeg tog en bid og lagde den i en plastikpose for at se, om der blev noget kondens i plastikposen, men det forblev tørt i den. Men det er ikke urimeligt, at den lugter på grund af fugt, da den ligger i direkte kontakt med betonpladen, som mangler underliggende isolering. Jeg synes, at den asfaboard, der ligger med afstand fra betonpladen, lugter mindre.

Nej, jeg tror ikke, det lugter af skimmel. Lugten er kemisk af det, som den er lavet af.

Jeg ser ingen anden ordentlig udvej end at bryde alle gulve op før eller siden og smide den væk. Men det er et stort projekt, da hele gulvet skal isoleres om osv. Ikke noget, jeg har mulighed for lige nu. Midlertidigt bliver det at tætne sprækker ved vægge og gulv med fugemasse samt at fortsætte med at køre luftrenseren, som fjerner en hel del lugt i huset.

Ok!

Kan være svært at skelne skimmellugt nogle gange, det ved jeg selv. Men tror nu alligevel, det er skimmel, eftersom fugt i sig selv ikke lugter, men det er aktiviteten fra skimmelsvampe, der giver lugten. Organisk materiale (træ, asfaboard m.m.), der ligger i direkte kontakt med beton, optager altid fugt, mere eller mindre. Og fugt, organisk materiale samt rimelig temperatur er en perfekt grobund for skimmelsvamp. Et tydeligt tegn på, at der er skimmel i et hus, er netop, at tøj og ting lugter lang tid efter, at man har forladt huset!

Men som du allerede har sagt. Tids nok er den eneste måde at rive gulvene op. Risikoen er bare, at det kan blive dyrt! God ventilation hjælper i mellemtiden. Men det, man skal tænke på, er, at det kan give anledning til allergier og astma at inhalere luft med skimmel, bare så man har det i tankerne.

Fandt et par artikler, som måske kan være interessante. Her står noget om, hvordan man byggede huse i bl.a. 70'erne, plade på jord osv. =)

http://www.fuktsakerhet.se/sv/delar/grund/platta/Sidor/default.aspx

http://www.byggskadeteknik.com/fukt_info.php

Ps. Hvis Asfaboarden er blevet skimmelsvampet, så forbliver dette, selvom selve fugten tørrer ud. Skimmel er jo en svampeorganisme (hvis sporer findes i luften omkring os hele tiden, men det er først ved gunstige forhold med fugt, organisk materiale, temperatur osv., at selve skimmelsvampen begynder at vokse og forårsage det, vi ikke kan lide ;) )

Mvh

Tak for dit indlæg Erik. Jeg har indhentet et tilbud fra Granab på gulvregelsystem med gulvventilation. Jeg bør kunne klare mig med et budget på 100.000 kr inkl. nyt laminatgulv i hele huset, hvis intet uforudset opstår, hvis jeg laver alt arbejdet selv. Ca 75 m2. Spørgsmålet er om jeg øger husets værdi, hvis jeg gør dette?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.