Vi skal renovere et hus fra 1910. Vi har planer om at ændre plantegningen og undrer, om det er muligt at gøre dette. Jeg ved, at den orange markering er bærende, men hvad med den gule markering? Vi vil lave en større veranda med en 6 meter lang åbning fra det store rum i midten. Hvor stor en stålbjælke har vi brug for? Er dette muligt?? Loftshøjden er 2,8 meter. Loftet er et bjælkeloft opbygget af 15*15 cm bjælker med cc mål 120 cm med brædder under og over dem. Vi skal indrette loftet, og den lilla markering skal være en åbning op til overetagen med trappe. Er dette muligt? Vi vil hyre en konstruktør, men vil gerne have lidt information om det, inden vi gør det. Indervæggene er i lersten, og ydervæggene er i mere end dobbelt lag tegl, ret tykke.
Er der nogen der kender en god konstruktør at hyre i Skåne Lund-området?
Hvor meget ekstra arbejde kan det blive at gøre dette?
Er det synd at ændre plantegningen så meget i et gammelt hus?
Det er godt at starte et projekt af denne type med en skaleret tegning med korrekte vægtykkelser. Anskaff en lasermåler, så klarer du det ret hurtigt. Med et ældre muret hus af denne type er det lidt vanskeligt at vurdere, hvilke vægge der er bærende eller ej. Vægge kan have en stabiliserende funktion uden at optage vertikale belastninger. De langsgående ydervægge og hjertet i væggen er med sikkerhed bærende. At åbne en 6 m lang åbning i en muret ydervæg synes jeg er uhensigtsmæssigt af flere grunde. Dels er det tvivlsomt, om væggen tåler det, dels får aflastningsbjælken meget store dimensioner. Så tror jeg ikke, det er nødvendigt for at få til gode funktioner. Ambitionen om at skabe en åben planløsning i et hus af denne type er dømt til at mislykkes. Da er det bedre at lave en fritstående tilbygning, som indeholder alt det, I stræber efter. Forbind dem med det gamle hus med en glaseret forbindelse.