7,190 læst ·
7 svar
7k læst
7 svar
Stengrundefterligning, fliser til at "flise" på kælderydervæggen?
Hvilke muligheder er der, hvis man ønsker, at kælderfundamentet skal ligne en gammel stengrund af granitblokke, og den eneste måde at gøre dette på er at "flise på" tyndere stykker på det eksisterende kælderfundament?
Kælderfundamentet er i dag pudset leca, så der vil nok være et godt grundlag for at flise på med godt greb, så at sige.
Det må dog ikke bygge for meget udad, for så ser det bare mærkeligt ud.
Er der noget, der kan give et resultat nogenlunde som på billederne nedenfor, men alligevel er forholdsvis tyndt at flise på udvendigt?

Kælderfundamentet er i dag pudset leca, så der vil nok være et godt grundlag for at flise på med godt greb, så at sige.
Det må dog ikke bygge for meget udad, for så ser det bare mærkeligt ud.
Er der noget, der kan give et resultat nogenlunde som på billederne nedenfor, men alligevel er forholdsvis tyndt at flise på udvendigt?
Den typisk amerikanske metode til at få byggerier til at se robuste ud. http://www.stoneco.se/
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Min egen erfaring, med flere huse med hugget granitgrund, er at fuskvarianterne bliver grimme. Flot pudset mur bliver mere neutral.
Tak for jeres tips! Det ser jo godt ud, det der amerikanske, men det var klart ingen billig historie. Bliver jo en del kvadratmeter for mig. Ang. pudsning i stedet, som iflg. justusandersson, så var jeg også inde på det lidt, og det er måske et bedre valg rent økonomisk, men måske endda æstetisk også?
Har set pudset fundament, hvor de havde tegnet forskellige slyng og malet i ridserne, lidt halvdybe.
Det så ret pænt ud på lidt afstand, men på nærmere hold kunne man se, hvordan det var, klart man skal have en ikke rystende hånd til maleriet
PS Den, der havde det, var kunstner
Det så ret pænt ud på lidt afstand, men på nærmere hold kunne man se, hvordan det var, klart man skal have en ikke rystende hånd til maleriet
PS Den, der havde det, var kunstner
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Eftersom jeg bor i et hus, hvis oprindelige del blev bygget af en stenhugger til sig selv, har jeg tænkt en del over denne problematik. Her i Blekinge, hvor jeg bor, har vi granit af meget høj kvalitet. Charme ved et hugget stengrundlag er kombinationen af præcision, grovhed og let uregelmæssighed, som er meget svær at efterligne. Puds med den rette struktur og farve bliver pænere og mere neutral end imitationer.
Klik her for at svare