Jeg har brug for at lave virkelig stærke fastgørelser i en 30 cm leca grundmur og undrer mig kort og godt over, hvilket produkt eller teknik der er det stærkeste. Det er i denne sammenhæng overvejende aksial belastning med bærende konsoller, så diverse pluggbaserede løsninger er ikke en mulighed.

Jeg har kigget på Hiltis HIT, som virker perfekt, men kræver dyre injektionspistoler. Jeg har også udført en test med en M8 gevindstang i 8-9 mm hul og Tremcos PU204 (almindeligt PU konstruktionslim). Det sidder som klippefast, men jeg er usikker på den langsigtede holdbarhed.

Nogle tips?

Gennemgående bolt er svært at slå, men fungerer måske ikke så godt hos dig.

snaggletooth sagde:
Gennemgående bolt er svær at slå, men fungerer måske ikke så godt hos dig.
Det er rigtigt. Det er delvist under jord.

spiskrok sagde:
[link]

Om det går borde det bli bra
Funkar bara med vægge som har hulrum. Ej Leca.

Johan, hvad vejer det, du skal hænge op?

For tungere genstande har jeg brugt lange facadeplug eller essves letbetonskrue. Begge sidder rigtig godt. Jeg tror, at pluggen er det bedre alternativ.

Johan Gunverth sagde:
Fungerer kun med vægge, der har hulrum. Ej Leca.
Nu bliver du nødt til at forklare, hvad du mener.

MathiasS sagde:
Johan, hvad vejer det du skal hænge op?

For tungere genstande har jeg brugt lange facadeplug eller essves letbetonskrue. Begge sidder rigtig godt. Jeg tror, at pluggen er det bedre alternativ.
Arbejdsbænk og bænkskabe i plywood under den. Hver fastgørelse vil blive belastet op til ~50 kg (~500N) med en trækkraft. 2 stk. per 80 cm bænkskab.
Essves letbetonskrue kan jeg godt lide, men her skal man undgå en totalt stiv fastgørelse. Min erfaring med den skrue er, at den er klippefast, indtil noget belaster den radialt. Så mister den lidt af sit greb. Hvis jeg skal have mulighed for at punktbelaste bænken med f.eks. slag fra en mukkert. Lim eller kemanker flekser og fjedrer lidt (meget lidt), og det er jeg overbevist om er bedre i denne sammenhæng.

spiskrok sagde:
Nu får du nok forklare, hvordan du mener det.
Jo, det er jo et vikanker, som skal have lidt plads til at "folde sig ud". Fungerer jo ikke i et borehul i en massiv Leca-væg.

jo selvfølgelig, men jeg mente selvfølgelig, at man skal bore igennem lecan ikke stoppe midt i.

Det er nok svært at bygge noget helt lydisoleret hvor du kan slå med en forhammer uden at have ben på bænken. Bænken er jo antageligvis ikke helt lydisoleret den heller.

• Synes
fredlenn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.