Undrer om rådnetræ, der nu er tørt, stadig kan forårsage allergi? Svampevæksten burde være stoppet, men kan der stadig være sporer tilbage, som over tid spreder sig i huset?

Huset er fra sidste århundredeskifte med krybekælder samt en mindre kælder (kartoffelkælder) i det ene hjørne. Kælderen er fugtig (bruger nu affugter) og i loftet er et par bjælker rådskadede. Brædderne øverst i loftet, som udgør gulvet i gangen, har dog klaret sig. Byggefirmaet, jeg har hyret, vil forstærke bjælkerne og sætte ny isolering ind. De siger, at man ikke behøver at fjerne det rådskadede materiale i bjælkerne af allergihensyn. Tørveisoleringen, som også var angrebet, blev fjernet, og det rådangrebne materiale i bjælkerne er af mindre mængde.

Nu undrer jeg, om nogen kyndig ved, om det virkelig passer, at man ikke behøver at fjerne rådskadet materiale, hvad angår allergier, og i så fald om I har nogen kilde at henvise til?

Har ingen bevis i form af videnskabelige studier, men kun en ifølge gammelt hævdet anerkendt praksis, ifølge hvad jeg har hørt, at gamle udtørrede rådskader ikke behøver at fjernes, hvis der ikke er risiko for ny fugtning, eller hvis det skal udskiftes på grund af nedsat bæreevne. Dog tror jeg, at der er forskel på rådsvampe og skimmelsvampe. Generelt kendt er det jo, at det er skimmel, der kan forårsage allergiske gener. Har aldrig hørt om rådsvampe i den sammenhæng. På den anden side, hvis der er rådsvampe, er der sandsynligvis også skimmelsvampe. Men igen, uden for meget fugt, ingen råd og ingen skimmel.

Muligvis er det værre, hvis man allerede er allergisk over for skimmel. Sådan er det med visse andre allergier. Hvis man først har udviklet allergi mod et stof, kan det være så slemt, at man næsten ikke kan læse om det uden, at det begynder at klø osv.

Desværre ikke noget svar, men det er mit input, som jeg kan dele. (Fra en strengt videnskabelig synspunkt ikke noget værd.)

Tak for svaret Oldboy. En nabo der arbejder med fugtskader sagde det samme, men hos Trygghetsvakten som ofte nævnes på dette forum stod der, at man altid skal fjerne rådskadet tømmer. Så det er lidt forvirrende…

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.