Hej!

Jeg skal sætte en indervæg op i kælderen med stålreglar og stålskinner. Hvordan skal jeg fastgøre stålskinnen i loftet, som er et gipsloft med dobbelt gipsplader (tror jeg) som sidder i træreglar. Hvilken skrue skal jeg bruge?
 
Stålskinnen skal ikke fastgøres i loftet, hvis det er mod ydervæggene, du bygger indervæg, de fastgøres mod den eksisterende væg!
Hvis du skal opdele et rum, så fastgør du loftreglen over reglerne og borer samt fastgør med tilpasset længde træregelskrue, helst rustfrie, de er mere fleksible og knækker ikke på samme måde som almindelige pladeskruer til træ!
Du behøver ikke at fjerne gipsen, før du fastgør loftreglen, men sørg for, at den sidder stramt i de eksisterende træregler!
Hvad skal du bruge rummet til, det spiller en vis rolle for konstruktionen?
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Tak! Gillestue. Skal fastgøres langs ydervæg. Vil have luftspalte, derfor vil jeg fastgøre mod loft.
 
Okay, men hvis du fastgør den på væggen får du luftspalte, men du vil måske også have noget isolering. Ellers er luftspalten rigeligt...
Hav det godt og held og lykke med gillestugan!
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Tak!
Jeg vil gerne have en lille, lille spalte mellem skinnerne og ydervæggen, selvom det måske ikke gør nogen forskel? Har kun set på forummet her, at flere placerer deres vægge nogle mm/cm ind fra kældervæggen, så de ikke har nogen kontakt overhovedet.

Hvilken skrue passer til ydervæggen, er letbetonblok, hvis jeg skulle fastgøre der i stedet?

Hvordan ville du fastgøre gulvsken i gulvet, betonplade. Betonskrue? Hvor lang i så fald?

Kommer ikke til at have nogen isolering, kun gipsskive og OSB-plade nogle steder.
 
Hybridlim mod gulv og væg, ellers bor, plug og rustfri skruer!
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Jeg monterer nok hellere med skrue end lim i gulvet. Er det betonskrue, der gælder så? Er 40 mm nok?

Et sidste spørgsmål...: I en del af rummet har jeg for nylig brugt EPS-beton og lagt flydespartel over. Hvordan skal jeg fastgøre skinnerne i gulvet her? Virker betonskrue i flydespartel/EPS-beton også? Flydespartlen er ca. 20 mm tyk, så er der EPS-beton og så betonplade.
 
Lim er utroligt holdbart, ellers bør du bore og køre med sømpløk eller bore, anvende nylonpløk og rustfri regelskruer. Pointen med de rustfri i stål er, at skruerne holder i længden. Mange anvender forkerte skruer, fordi i byggemarkederne siger de ofte, at det går fint med kombiskruer eller noget andet. Sømpløk er bedre end skruer mange gange, prøv at bore et par steder og kør på med lidt forskellige systemer, sømpløk, skruer eller lim, det fungerer lige godt alle disse 3 måder. Sømpløkken borer du direkte igennem pladereglen og slår pløkken direkte ned i det borede hul, hvis det går galt, er det ikke hele verden, det eneste der kan ske, er at du må købe flere og bore lidt ekstra huller! Og til dit spørgsmål så nej, jeg synes, at det er forkert at anvende sig af 40mm betonskruer. Der er fordele med disse, men ikke til 20mm spartel og eps-beton. Bedre med 100 mm sømpløk.
 
  • Synes
frihopper
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.