20,219 læst ·
17 svar
20k læst
17 svar
Stativ til chin-ups / pull-ups udendørs
Hej,
Jeg overvejer at bygge en chins-stativ i haven, ligesom denne her: https://pontuswarnestal.files.wordpress.com/2015/07/2015-07-18-13-04-47.jpg
Så enkelt set 2 stk. trykbehandlede 95x95-stolper med et rør imellem (billedet har dog en træstav imellem).
Leder efter en god måde at forankre dette på, helst uden at støbe. Holder jordanker (f.eks. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340619/)? Eller skal man støbe for at få det stabilt nok?
Bliver jo så klart mest belastning lige nedad, men også en del momentum frem/tilbage når man hiver sig op over stangen (muscle ups).
Alternativt bygge stativet som et omvendt T, f.eks. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-chinsstaellning.240356/#post-2056008, men den vil så stå direkte på græsset, hvilket måske heller ikke er optimalt.
Leder også efter tips til, hvor man finder et passende rør? Ca 150cm x 25mm galvaniseret
Jeg overvejer at bygge en chins-stativ i haven, ligesom denne her: https://pontuswarnestal.files.wordpress.com/2015/07/2015-07-18-13-04-47.jpg
Så enkelt set 2 stk. trykbehandlede 95x95-stolper med et rør imellem (billedet har dog en træstav imellem).
Leder efter en god måde at forankre dette på, helst uden at støbe. Holder jordanker (f.eks. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340619/)? Eller skal man støbe for at få det stabilt nok?
Bliver jo så klart mest belastning lige nedad, men også en del momentum frem/tilbage når man hiver sig op over stangen (muscle ups).
Alternativt bygge stativet som et omvendt T, f.eks. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-chinsstaellning.240356/#post-2056008, men den vil så stå direkte på græsset, hvilket måske heller ikke er optimalt.
Leder også efter tips til, hvor man finder et passende rør? Ca 150cm x 25mm galvaniseret
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 indlæg
Jordankre vil ikke fungere. Jeg bruger flere forskellige udendørsfitnessområder, og de svajer, medmindre de er ordentligt forankret eller får støtte fra noget andet.
At støbe stolpen et godt stykke ned i beton fungerer godt, ellers vil jeg råde til at forankre med stolpesko eller som et omvendt T med skråstivere.
Jeg kan godt lide, når der er en stige imellem, som du kan klatre i, og 2 pullup-stationer. Så ja, du skråstræber imellem disse.
At støbe stolpen et godt stykke ned i beton fungerer godt, ellers vil jeg råde til at forankre med stolpesko eller som et omvendt T med skråstivere.
Jeg kan godt lide, når der er en stige imellem, som du kan klatre i, og 2 pullup-stationer. Så ja, du skråstræber imellem disse.
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 indlæg
Nærmeste jernhandel sælger sådanne rør og koster ikke meget måske 100kr meter
Som sagt, jordankare kan du glemme til alt andet end ekstremt forsigtige strikta pullups.
Muscleup eller butterfly pullups vil betyde, at du ligger fladt på jorden.
Hvis det skal holde i længden, har du brug for solide fundamenter, ellers vil det begynde at vakle med tiden.
Vi har en ställning, hvor vi har den fritstående, og det er et T med skråstivere, men for at få stabilitet på blødt underlag som græs skal selve støtten være næsten lige så lang som højden til barren.
Som Holmberg87 skriver, er det ikke forkert at have flere stolper. Enten har du fire med en monkeybar som beskrevet ovenfor eller tre, hvor du har to barren i vinkel, for eksempel i forskellig højde. Så kan du bygge dem sammen med en støttende trekant under jorden og mindske størrelsen på plinte.
Muscleup eller butterfly pullups vil betyde, at du ligger fladt på jorden.
Hvis det skal holde i længden, har du brug for solide fundamenter, ellers vil det begynde at vakle med tiden.
Vi har en ställning, hvor vi har den fritstående, og det er et T med skråstivere, men for at få stabilitet på blødt underlag som græs skal selve støtten være næsten lige så lang som højden til barren.
Som Holmberg87 skriver, er det ikke forkert at have flere stolper. Enten har du fire med en monkeybar som beskrevet ovenfor eller tre, hvor du har to barren i vinkel, for eksempel i forskellig højde. Så kan du bygge dem sammen med en støttende trekant under jorden og mindske størrelsen på plinte.
Tak for svar!
Stilladset kommer til at stå på kortsiden af huset, hvor det er ret smalt, og derfor ende enten 1m fra husvæggen eller 1m fra et træhegn, parallelt med disse. Tænkte at jeg eventuelt kunne sætte horisontale 45-reglar på 1m højde i enten huset eller hegnet for at mindske svajen.
Alternativt støbe, men måske kræves noget yderligere alligevel?
Eller så flere stolper, men det falder min idé om at have den parallelt med hus/hegn. (x = stolperne)
Stilladset kommer til at stå på kortsiden af huset, hvor det er ret smalt, og derfor ende enten 1m fra husvæggen eller 1m fra et træhegn, parallelt med disse. Tænkte at jeg eventuelt kunne sætte horisontale 45-reglar på 1m højde i enten huset eller hegnet for at mindske svajen.
Alternativt støbe, men måske kræves noget yderligere alligevel?
Eller så flere stolper, men det falder min idé om at have den parallelt med hus/hegn. (x = stolperne)
Løsbygger
· Gävleborgs
· 2 434 indlæg
Du har gode forslag her og som et V ligesom en gynge fungerer også.
Men jeg ville til enhver tid støbe og gøre det solidt, eventuelt kan du støtte mod dit hegn.
Det er meget irriterende med en konstruktion, der svajer, synes jeg, og det gør også de udendørs fitnessområder, som kommunen har bygget, når de er fritstående. De med monkeybar eller 3 stolper med solid støbning er stabile.
Kan virkelig godt lide sådanne ting efter mange år i fitnesscentre og træning til konkurrencer, men nu synes jeg, at udendørs fitnessområder bliver mere alsidige.
Men jeg ville til enhver tid støbe og gøre det solidt, eventuelt kan du støtte mod dit hegn.
Det er meget irriterende med en konstruktion, der svajer, synes jeg, og det gør også de udendørs fitnessområder, som kommunen har bygget, når de er fritstående. De med monkeybar eller 3 stolper med solid støbning er stabile.
Kan virkelig godt lide sådanne ting efter mange år i fitnesscentre og træning til konkurrencer, men nu synes jeg, at udendørs fitnessområder bliver mere alsidige.
Hvordan gjorde du til sidst? Jeg planlægger noget lignende, men tænker mig dog 4 hjørnestolper.
Ser to muligheder:
1) Købe færdige 500/700mm fundamenter, som jeg graver ned og fastgør bjælken med fransk træskrue i stolpesko
2) Støbe cirka 50cm af hjørnestolpen direkte ned i beton
1) er selvfølgelig mere korrekt, men jeg overvejer stabiliteten. Det føles betydeligt mere stabilt at få 50cm af bjælken ned i betonen end at skrue den fast lige over jordniveau.
Hvis jeg støber ned i beton, begrænses levetiden jo, men som jeg har forstået det, burde det alligevel holde 20 år, og det er meget længere, end jeg vil bruge denne konstruktion.
Hvad tror I om forskellen i stabilitet? Jeg vil forankre konstruktionen i garagefacaden, måske giver det tilstrækkelig stabilitet, så forskellen bliver ubetydelig, om stolperne er nedstøbte eller fastskruet i stolpesko?
Ser to muligheder:
1) Købe færdige 500/700mm fundamenter, som jeg graver ned og fastgør bjælken med fransk træskrue i stolpesko
2) Støbe cirka 50cm af hjørnestolpen direkte ned i beton
1) er selvfølgelig mere korrekt, men jeg overvejer stabiliteten. Det føles betydeligt mere stabilt at få 50cm af bjælken ned i betonen end at skrue den fast lige over jordniveau.
Hvis jeg støber ned i beton, begrænses levetiden jo, men som jeg har forstået det, burde det alligevel holde 20 år, og det er meget længere, end jeg vil bruge denne konstruktion.
Hvad tror I om forskellen i stabilitet? Jeg vil forankre konstruktionen i garagefacaden, måske giver det tilstrækkelig stabilitet, så forskellen bliver ubetydelig, om stolperne er nedstøbte eller fastskruet i stolpesko?
4 fundamentblokke i en kvadrat vil blive stabilt, sammenlign med en gungestativ på en legeplads, det bevæger sig ikke, med fastgørelse mod facaden kan du undvære to fundamentblokke.O olsjo sagde:Hvordan gjorde du til sidst? Jeg planlægger noget lignende, men tænker mig dog 4 hjørnestolper.
Ser to muligheder:
1) Købe færdige 500/700mm fundamentblokke, som jeg graver ned og fastgør bjælken med fransk træskrue i søjlebærer.
2) Støbe ca. 50 cm af hjørnestolpen direkte ned i beton.
1) er selvfølgelig mere korrekt, men jeg overvejer stabiliteten. Det føles betydeligt mere stabilt at få 50 cm af bjælken ned i betonen end at skrue den fast lige over jordoverfladen.
Hvis jeg støber ned i beton, begrænses levetiden jo, men som jeg har forstået det, burde det alligevel holde 20 år, og det er meget længere end jeg vil bruge denne konstruktion.
Hvad tror I om forskellen i stabilitet? Jeg vil forankre konstruktionen i garagefacaden, måske det giver tilstrækkelig stabilitet til, at forskellen bliver ubetydelig, om stolperne er faststøbt eller fastskruet i søjlebærer?
Jeg brugte to jordankre https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/beslag/byggbeslag/jordankare/jordankare-340626/ og satte stillingen ca. 1,5m fra husvæggen, med horisontale 45x95 reglar mellem stillingen og husvæggen.
Røret købte jeg på Biltema, https://www.biltema.se/bygg/byggbeslag/stalror/stalror-2000038318, og sprayede det med rustbeskyttelsesfarve.
Stabiliteten mod facaden (vinkelret mod røret) er meget god, da reglarna holder imod. I sideled (parallelt med røret) kan man mærke, at det bevæger sig lidt, hvis man hænger og ryster det ordentligt, men intet der direkte forstyrrer og det bemærkes næsten ikke, når man laver almindelige øvelser. Det kunne dog nemt forbedres med 45-graders reglar mellem facaden og 95x45-reglarna.
Støbning bliver selvfølgelig mere stabil, men i mit tilfælde, når det er fastgjort i facaden, vil jeg sige, at det er næsten forsumtbart.
Aha, interessant. Så at sætte ned færdige plinte, fæste i stolpskor og derefter fæste i facaden ville være nok for kippede øvelser som muscle-up?R RealElwood sagde:
Hvordan fæste i facaden, er almindelige vinkelbeslag nok? Hvor store skruer bør man bruge?
Ja, fungerer godt nok for mig i hvert fald. Den sidder jo ikke som klippen, men jeg synes ikke det mærkes, så man bemærker det heller. Jeg har hængt og svinget i den og synes ikke det er noget at snakke om. Derimod, når du begynder at ryste den sidelæns, bevæger den sig en del, men jeg ved ikke, hvorfor man skulle gøre det egentlig... Ved muscle-ups mv. bevæger du dig kun frem og tilbage, aldrig særligt meget sidelæns alligevel.O olsjo sagde:
Ja, vinkelbeslag i begge ender af reglerne, jeg brugte 5x40 i reglerne og 6x70 i facaden og stolperne.