Stiller mit spørgsmål i værktøjsforumet, selvom det måske passer bedre i en eller anden bygningskonstruktionsdimensionstjohejsan. Får en følelse af, at praktisk erfaring her er ganske god :)

Tænkte få fingeren ud og lave et altangelænder til huset nu i sommer. Gelænderet skal dække en klassisk indbygget gavlbalkon a la 70’erne. Total bredde omkring ni meter. Stolperne forsynes med "plader" og skrues med to (?) betonankre ind i forkanten på den støbte plade på altanen. Tanken er at efterligne et gelænder, jeg så hos en nabo og som jeg har taget mål på. Skitse på gelænderet:

skiss.jpg

40x20- samt 50x25-profilerne vendes, så den smalle side peger udad. 10x10 stangstålet opgraderer jeg nok til 12x12. Afstanden mellem stolperne tænkte jeg skulle være omkring en meter.

Mit spørgsmål er, om det er nok med 2mm gods i 40x20 samt 50x25-profilerne?

Det afhænger af stålsorten, sidst jeg lavede rækværk valgte jeg rustfrit i 40x20 mm, og da stod valget mellem 1,5 mm, 2 mm og 3 mm i godstykkelse.
Valget faldt på 3 mm da de øvrige dimensioner bøjede lidt for meget.

Spontant synes jeg, at 2mm føles lidt tyndt, men jeg fandt kun 2mm hos stålgrossisten, jeg kiggede hos. Ser dog, at flere andre grossister har konstruktionsrør i de rigtige dimensioner 3mm. Hælder jo til det sidstnævnte.

Jeg har 2mm i mine gelændere.....synes det er stabilt nok...

2mm måske er nok i betragtning af, at profilerne sættes på "højkant" i forhold til belastningen. Dog plejer jeg altid at tage i, så jeg kaster op, når det skal konstrueres i metal, mest for at det er lettere at svejse og man slipper for at bekymre sig om belastning :) Man må dog lide, når det skal flyttes...

Tak så meget for det link Enk!

Nu mangler jeg bare at finde ud af, hvem der har de lidt mere specielle dimensioner 40x20x3 samt 50x25x3 KKR. Tidligere har jeg fået gode priser hos Skåne Handellstål, men de har ikke de aktuelle dimensioner på lager.

Jeg havde absolut kørt 3mm, primært fordi det er meget lettere at svejse lidt tykkere med pinne.

Spørgsmålet om hvor dette materiale anskaffes, forbliver dog :)

Bytte til størrelse de har? Tjek tibnor?

Hvad må det koste?

Jeg vil huske, at jeg syntes Tibnor var ret dyr sammenlignet med Skåne Handelsstål, men det er jo værd at tjekke op på igen. Hvad det får koste? Ja, det bliver jo lidt, hvad det bliver, men jeg plejer at finde en vis tilfredsstillelse i at jage frem gode priser.

Vi renoverede forældrenes altan for nogle år siden. Det er en betonudbygning på 2*14m. Stolperne blev fastgjort med almindelige stolpejern og Hiltihit direkte ned i pladen. Det svajer lidt, ikke så man er bekymret, men mere end godt, selvom det sidder sikkert. I dag ville jeg have boltet vinkeljern 50*50*3, 200mm høje med to ekspansionsbolte i forkant på pladen i stedet, det føles mere stabilt og sikrere, især i forhold til svajen udad.

edit1:
Stolperne er trykte 70*70 i den løsning.

edit2:
Læste spørgsmålet igen. plh ønsker kun stål i rækværket?
Hvor stor er altanen? Er det værd med en bredere overligger for at kunne stille øllet på den (groggveranda? ;) )

Jeg ville have valgt en lidt kraftigere dimension til stolperne, 50*25*3mm eller måske 50mm blårør (vandledningsrør) og så en træoverligger på 120*30, med bibeholdt design på gitteret.
Der er ret meget moment på den højde på rækværket. Det kommer garanteret til at holde selv med tyndere, men er følelsen rigtig?!

Senest redigeret:
phl sagde:
Jeg mener at jeg syntes Tibnor var ret dyre sammenlignet med Skåne Handelsstål, men det er jo værd at undersøge igen. Hvad det må koste? Ja, det bliver jo lidt hvad det bliver, men jeg plejer at finde en vis tilfredsstillelse i at jagte frem gode priser.
Nja...jeg tænkte bare om der er plads til at vælge lidt hvad som helst....;)
Måske nogle detaljer til rækværket også....
http://www.arteferro.se/arteferro-produktoeversikt/smidesloesdelar-/c-29/c-117

phl sagde:
Vil erindre at jeg syntes Tibnor var ret dyre sammenlignet med Skåne Handelsstål men det er jo værd at tjekke op igen. Hvad det må koste? Ja det bliver jo lidt hvad det bliver men jeg plejer at finde en vis tilfredsstillelse i at jage gode priser.
http://www.metallgrossisten.se/ ligger i Kristianstad, har gode priser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.