9,412 læst ·
15 svar
9k læst
15 svar
Stålbjælke i programmet fuskbyggere
Side 1 af 2
Hvilken stålbjælke var det, der blev brugt til at forstærke etagedækket i det seneste program af fuskbyggerne. Hvor kan man finde en sådan letbjælke. Den blev håndteret uden problemer af to personer og blev monteret på siden af den eksisterende bjælke for at stive konstruktionen op.
Nej, jeg har ikke set den tidligere, men den findes sikkert i byggemarkederne. Jeg kan forestille mig, at profilen er meget stærk, med sine folder. Desuden let, så det er en ypperlig løsning for dem, der har brug for at forstærke et svigtende gulv f.eks. For mange år siden skulle vi rive en væg i et gammelt hus og lægge en bjælke i loftet, som skulle beklædes. En konstruktør regnede på det der. Da lastbilen kom med bjælken, stirrede vi på den, og sagde..den, det var en H-bjælke 120X120 og 10mm i godset. Da jeg havde fikset kassen omkring den og malede, gik nogen op på førstesalen, malingen sprækkede direkte, gulvet gyngede til. Den pladeprofil, der blev vist i programmet, tror jeg, er flere gange stærkere end en jernbjælke.
Det jeg registrerede af indslaget var, at pladeprofilens højde var ca. 160-200 mm, længden ca. 6 meter. Gulvets/takets fag 600cc, en profil i hvert fag, så det koster nok en del med. Men koster den ikke mere end en 220 regel, så er det enklere og bedre med denne pladeprofil.
Men lige denne profil var tænkt at skrue fast i bjælken. Der findes z-profiler til at erstatte almindelige bjælker med ved byggeri, men dette var interessant netop med henblik på eftermonteringen. Jeg har forsøgt at google uden resultat. Jeg ved ikke, hvad man skal søge på rigtig.
Jo, jeg har forstået, så programmet, den skruedes på eksisterende gulvregel. Jeg har også googlet, men kun fundet ud af, at der findes en masse gulve, der svajer eller hænger ned. Jeg skriver jo, at den var ca. 160-200mm høj, ved ikke hvor meget den byggede ud, men 50-100mm, bredden på den. Programmet kan måske ses et par dage mere, på nettet. Da jeg googlede så jeg, at byggahus også havde flere tråde om svajende gulve, måske den findes med der.jerk sagde:
Senest redigeret:
Vend tilbage, når du har fået svar, jeg er også nysgerrig.
Nu har jeg fundet ud af, hvilken bjælke det er. Den hedder Sigmabjælke og sælges af Weland AB.
Jeg har spurgt Weland og venter på svar om, hvad der kræves for at læsse et fag på 5,4 meter af.
Brochuren var for stor til at vedhæfte, men jeg vil forsøge at ordne det.
Jeg har spurgt Weland og venter på svar om, hvad der kræves for at læsse et fag på 5,4 meter af.
Brochuren var for stor til at vedhæfte, men jeg vil forsøge at ordne det.
Her er linken til Sigmastrålen.
http://www.welandlagersystem.se/default.asp?ID=SIGMABALK&sLang=sv-se
Måske nogen med kendskab kan tjekke, hvilken stråle der kræves for at klare et bjælkelag på 5,4 meter. Tanken er at kunne fjerne et støttepunkt, så der kun bliver et fag på 5,4 meter. I øjeblikket er det 220x45 60 cc med limet spångulv.
http://www.welandlagersystem.se/default.asp?ID=SIGMABALK&sLang=sv-se
Måske nogen med kendskab kan tjekke, hvilken stråle der kræves for at klare et bjælkelag på 5,4 meter. Tanken er at kunne fjerne et støttepunkt, så der kun bliver et fag på 5,4 meter. I øjeblikket er det 220x45 60 cc med limet spångulv.
Medlem
· västra götaland
· 372 indlæg
Hej, er der nogen, der fik en pris på en sådan sigmabjælke?
Ja, det ville være interessant at få en idé om prisen, kunne nok passe godt i sommerhuset til at forstærke loftet med, hvor vi fjernede det grimme 70'er-valget... hænger lidt ned.