Skal lave et nyt bjælkelag i et soveværelse. Det gamle giver efter og er skævt og ujævnt (over 100 år gammelt).
Rummet er 6 m bredt og 5 m langt. Midt under er der en bærende stolpe på 200x200 mm.
Tænker en bjælke eller lignende midt i rummet, så man får to halvdele med 3 m spændvidde.
Spørgsmålet er, om det kan løses fornuftigt med træ, eller om jeg skal have en stålbjælke ind?
Vil holde tykkelsen på bjælkelaget nede så meget som muligt. Bliver skruelimede gulvspånplader ovenpå bagefter.
Det var ikke engang et rigtigt bjælkelag. En stamme i midten (hvor jeg evt. skal have en stålbjælke) og ingen reglar, kun brædder. Dog bjælker i rummet nedenunder, som har bidraget til en vis styrke.
Skal lave et nyt bjælkelag i et soveværelse. Det gamle svajer og er skævt og ujævnt (over 100 år gammelt).
Rummet er 6 m bredt og 5 m langt. Midt under er der en bærende stolpe på 200x200 mm.
Tænker en bjælke eller lignende midt i rummet, så man får to halvdele med 3 m spændvidde.
Spørgsmålet er, om det kan løses fornuftigt med træ, eller om jeg skal bruge en stålbjælke?
Vil holde tykkelsen på bjælkelaget så lav som muligt. Der bliver skrue-limet gulvspån ovenpå bagefter.
[billede]
Skal bjælken være indfældet i bjælkelaget eller befinde sig på etagen nedenunder?
Du kan holde dimensionerne nede i bjælkelaget med mindre cc-mål mellem gulvbjælkerne.
Her kan du lege lidt med dimensioner og lignende https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/
Balken skal være indfældet i bjælkelaget. Reglerne tænkte jeg 120x45 og 300cc. Rækker ifølge denne liste til 264 cm spændvidde: Gulvbjælker af konstruktionsvirke i et fag - TräGuiden (traguiden.se)
Visst, jeg har 300 cm, men det er nær nok.
Hvis du skal holde dig til kun 120 mm så findes der ingen bjælke af træ, som klarer kravene. Så må du bruge en stålbjælke.
Men du kan vende bjælkelaget, så bliver det kun 2,5 m spændvidde.