Hej
Vi har købt et 60'er hus, etplanshus med kælder. Vi vil nu fjerne en ret stor del af hjertevæggen. Ca 7m. Vi har haft en til at kigge og regne på det, og han påstår, at vi skal bestille en stålbjælke på 12m, som koster 35000 og så skære den til.
Spørgsmålet er, Er dette rimeligt? Kan man ikke få den bestilt på mål, eller hvordan fungerer det? Hvor meget koster en stålbjælke? Varierer priserne meget?
Hvad er det for type og dimension på bjælken? Da prisen på bjælken afhænger af både hvilken type bjælke samt vægten (kilopris på stål), lyder det som en herrejössesbjælke han har foreslået. Eller ville han også sælge bjælken til jer?
Derimod er det korrekt, at grossisterne sjældent sælger bjælker i andet end fuld længde, som oftest 12 meter. Men nogle forhandlere sælger halve bjælker, dvs. 6 meter. Men det er I heller ikke hjulpet af. Kontakt et mekanisk værksted og hør, om I kan købe den længde I har brug for. Nogle gange kan de have liggende bjælker, som er blevet tilovers.
Hvad er det for en type og dimension på bjælken? Da prisen på bjælken afhænger af dels hvilken type bjælke dels vægten (kilopris på stål), så lyder det som en kæmpebjælke han har foreslået. Eller ville han også sælge bjælken til jer?
Derimod så passer det at grossisterne nødigt sælger bjælker i andet end fulllængde, ofte 12 meter. Men nogle handlende sælger halve bjælker, dvs. 6 meter. Men det er I ikke heller hjulpet af. Kontakt en mekanisk værksted og hør om I kan købe den længde I behøver. Sommetider kan de have liggende bjælker som er blevet til overs.
Hvad jeg forstod det som, så skulle bjælken være 7m lang og 22cm høj. Tror at det er ham som sælger den. Hvor kan man henvende sig for at tjekke om prisen er rimelig? Synes det lyder sindssygt dyrt med 35 000 ...
Er den ca. 22 cm høj, er det ingen monsterbjælke.
Hvis vi antager, at det er en HEA 240 (virker som en rimelig dimension for afveksling), så koster en sådan ca. 1000 kr/m (+moms), og den kan også købes i 10 m længde.
De fleste mekaniske værksteder har desuden gode rabatter på denne pris, så nogle 35 tusinde synes jeg ikke, I burde betale. Hvis det inkluderer skæring, moms og transport hjem til døren, er halvdelen stadig en høj pris.
Hvis vi antager, at det er en HEA 220, så vejer den 50,5 kg/meter og koster 15,95/meter. Tillægges 187,50 for kapning, og du skal sandsynligvis købe 10 meter. Så lidt over 8000.
Ja, de tal, I skriver, lyder betydeligt mere rimelige. Må nok kontakte ham og spørge præcis, hvad det er for en slags bjælke, han havde i tankerne. Og så tjekke prisen hos en anden.
Min erfaring er, at det er bedre at købe direkte fra f.eks. Stena stål og derefter skære på stedet. Skæringen tager kun et par minutter med en større vinkelsliber (som man kan købe for et par hundrede kroner hos Bauhaus, Jula osv.).
Køber du hos en bygningssmedefirma, vil de alligevel tage betaling for hele bjælken. Plus transport fra Stena stål til firmaet, en betydelig sum for skæring, de tager betaling for at fjerne den overskydende del osv. Og selvfølgelig betaling for transport hjem til dit byggeri, men transport fra Stena stål og dertil skal du alligevel stå for.
I bygmesterens pris kan det måske inkludere arbejde med at få bjælken på plads? det kan kræve en del specialløsninger for at få den ind i et eksisterende hus.
Dette føles som et tilfælde, hvor man skal tage et skridt tilbage og overveje, om nytten virkelig opvejer omkostningerne og konsekvenserne. Behøves der virkelig fri gulvplads hele vejen? En lille søjle i midten, og straks har man en meget enklere lastfordeling og betydeligt tyndere dimensioner på bjælken. Desuden er limtræ meget billigere og lettere at arbejde med end stål, som man bør undgå i det længste.
Om vi antager, at det er en HEA 220, så vejer den 50,5 kg/meter og koster 15,95/meter. Tillæg 187,50 for kapning, og du skal sandsynligvis købe 10 meter. Så lidt over 8000.
Dette føles som et tilfælde, hvor man bør tage et skridt tilbage og overveje, om nytten virkelig opvejer omkostningerne og konsekvenserne. Behøves der virkelig fri gulvplads hele vejen?...
At få åbent uden søjler og andre forhindringer i dagligstuen/spisestuen er guld værd.
Vores lille dagligstue, med bredde 5,1 m, ville ikke have været så hyggelig med en stolpe midt i!