Vi har lige begyndt at renovere vores køkken og opdaget at væggene er af stående tømmer (!). Kan nogen forklare hvorfor man anvender stående tømmer? Huset er bygget i 1926.

Derefter er det ätet eller rådnat på visse stokke. Nogen der ved hvad det er?

Tror I det er okay at hvidlasere de fine dele af væggene?

Tak kammerater!

• Renovering af køkken med stående tømmer fra 1926, delvist flået tapet og afsløret trævæg med råd- eller skadesområder. Stige og værktøj i nærheden.
  • Stående tømmer væg med betydelige tegn på forrådnelse og angreb af skadedyr, sandsynligvis i en bygning fra 1926.
  • Væg af stående tømmer fra et 1926-hus, delvist ædt eller rådnet.
Ved ikke rigtig hvorfor men vi har også stående tømmer i vores sommerhus hvor de rev og satte det op fra en anden ældre bygning.

Kan sikkert blive flot rustikt at hvidlasere eller måske endnu hellere hvidmale en synlig væg eller del af væg hvor det passer,

Gammelnörden
Årsagen er fordi man kunne lave smallere men stadig stabile vægge mellem to eller flere døre og vinduer. Vægge i liggende tømmer bør være mere end 50 cm for ikke at miste deres stabilitet. Hele huse af restømmer blev almindelige i byer i slutningen af 1800-tallet fordi det gik hurtigere at bygge, og man kunne have flere høje vinduer tæt placeret i facaden ifølge tidens arkitekturmode.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Så er jeg med! Tak for svarene

Måske bliver det pænere at male hvidt, når det er lidt gammelt og slidt som i vores tilfælde, end at lasere. Slibe lidt let og fylde lidt på nogle steder inden malingen måske.

Derefter bliver det osb + gips + tapet og fliser på de andre vægge.

Hvad tror I om skaderne for resten? Har det været vådt, eller er det insekter, der har været i gang engang?

Hilsner
Micke

M Mikeson sagde:

Måske bliver det pænere at male hvidt, når det er lidt gammelt og slidt som det er i vores tilfælde, end at lasere. Slibe lidt let og fylde lidt på sine steder før maling måske.

Så bliver det osb + gips + tapet og flise på de andre væggene.

Hvad tror I om skaderne forresten? Har det været vådt eller er det insekter, der har været i gang engang i tiden?

Hilsner
Micke
Ser ud som det er insekter, der har været i gang, engang i tiden.
Nu virker det tørt.
Bliver nok pænt at lasere, køre med en mørk bejdse måske? Bliver pænt mod lyst gulv/ loft :D

P Pappa1986 sagde:
Ser ur som det er insekter som været i gang, en gang i tiden.
Nu virker det tørt.
Bliver nok flot at lasere, køre med en mørk bejdse måske? Bliver flot mod lyst gulv/loft :D
God idé. Vi havde tænkt at have hvidt. Men nu når du siger det så. Vores bordplade vil være mørkebrun, så det kan jo matche lidt flot måske. Hmm

M Mikeson sagde:

Måske bliver det flottere at male hvidt, når det er lidt gammelt og slidt som det er i vores tilfælde, end at lasere. Slibe lidt let og fylde igen lidt nogle steder inden malingen måske.

Så bliver det osb + gips + tapet og fliser på de andre vægge.

Hvad tror I om skaderne forresten? Har det været vådt eller er det insekter, der har været i farten engang?

Venlig hilsen
Micke
Hvor store er hullerne?
Hullerne er lidt aflange og cirka 5 mm? Så kan det være husbille. Er hullerne små, ca. 2 mm, kan det være en vedholdende træorm. Det sidste er at foretrække. Når det bliver hverdag, synes jeg, I skal tage et passende firma ud, der tjekker det. Husbille giver nemlig skader, der kan påvirke bæreevnen.
Intet, der ikke kan afhjælpes dog.

M Mikeson sagde:
Bra idé. Vi hade tänkt ha vitt. Men nu när du säger det så. Vår bänkskiva kommer vara mörkbrun, så det kan jo matche lidt pænt måske. Hmm
Synes jeg lyder som en god idé.
Herdins gulvlak, mørkebrun er at anbefale. Rigtig flot. Både på gulv og væg

Skaderne på billede 2 ligner husbukke. Husbukken foretrækker tørre miljøer og spredtvoksende gran. Husbukken forekommer især i Østersølandskaberne. Forekomst af husbukke er primært et forsikringsspørgsmål, snarere end et styrkeproblem.

Okay. Tak for tipsene!

Har I nogle tips til, hvad man kan bruge til at fylde større huller/ujævnheder og sådan, så det ser pænt ud, når man maler/laser det bagefter?

M Mikeson sagde:
Okay. Tak for tipsene!

Har I nogle tips til, hvad man kan bruge til at fylde større huller/ujævnheder og sådan, så det ser pænt ud, når man maler/laserer det bagefter?
Børst af med en børste, så er det bare at lancere på.
Eller, hvilke huller taler vi om?

P Pappa1986 sagde:
Børst af med en børste æ, så er det bare at lancere på.
Eller, hvilke hulheder taler vi om?
Okay. Tænkte på sådan nogle grimme:

• Gamle, rådne træplanker med synlig skimmel og metaldele ses på billedet.
M Mikeson sagde:
Okej. Tänkte såna här fulingar:
Ser fint ud, synes jeg. Vores var noget lignende før vi laserede. Bort med al søm og pille al "isolering" (lin hedder det va?) ind, så er det bare at male på.

M Mikeson sagde:
Okej. Tänkte såna her fulingar:
Ser intet grimt der, kun smukt gammelt tømmer :)

Vidunderligt at høre. Så må det være sådan (slipper for en masse ekstraarbejde), lidt rustikt sådan der

Tak for al feedback! Jeg skal huske at uploade et billede senere, så I kan se!

• Synes
Björkebo Frösön og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.