Bjælkeslaget mellem kælderen og etagen ovenover virker ikke helt "støjt" - når man går forbi udenfor et soveværelse, hører man, hvordan ting bevæger sig inde i soveværelset.

Ovenpå bjælkeslaget ligger spånplader, der dækker hele overfladen, og indervæggene står på disse, det er altså de samme spånplader, man går på udenfor soveværelserne som inde i soveværelserne.

Af diverse årsager har jeg fjernet loftbeklædningen og andet i kælderen og har altså bjælkeslaget helt synligt. Rummet er 4,5 m i bjælkelængderetningen, og det eneste, der er udover selve bjælkerne, er to små træstykker, som er sømmet i kryds mellem bjælkerne. Dette ser ud til at være i midten af bjælkerne cirka (altså omkring 2,25 m fra bjælkernes støtte).

Bjælkerne er med cc 40 cm.

Kan man gøre gulvet mere stift ved at sømme/skruge regler her og der mellem bjælkerne? I så fald, hvor tæt bør man sætte dem, og hvor "uregelmæssigt" bør de sidde?

Til sagen hører nok også, at der vil blive lagt et yderligere bjælkeslag på det eksisterende - gulvet skal hæves i boligplanet - og jeg forudsætter, at dette lægges vinkelret på det eksisterende (men måske ovenpå gulvspånpladerne?). Dette løser måske problemet af sig selv?

Prosit sagde:
Til sagen hører nok også, at der vil blive lagt et yderligere etageadskillelse på det eksisterende - gulvet skal hæves i boligplanet - og jeg forudsætter, at dette lægges vinkelret mod det eksisterende (men måske oven på gulvspånpladerne?). Dette løser måske problemet af sig selv?
Ja, så skulle problemet jo forsvinde, for det virker som om, spånpladen ikke er limet, deraf at det bevæger sig i det tilstødende rum.

Men det er en total gætning, da man ikke kan se det.:rolleyes:

Hvad er dimensionen på bjælkerne?

dette har intet med at spånpladen ikke skulle være limet, limningen er til for knirkerier m.m..

det føles som om man har brugt for svage bjælker...
ved denne længde skal de være mindst 2"9" med 2 st krydsninger i...

mvh
estwing

Bjælkerne er 7 cm brede og ca. 19 cm høje, måske 20 cm.

Jeg vil se, om jeg kan fikse et billede senere i dag.

estwing sagde:
detta har inget med att spånskivan ej skulle va limmad, limningen är tillför knarr m.m..

detta känns som om man använt för klena bjælker...
ved denne længde skal de være mindst 2"9" med 2 stk krydsninger i...

mvh
estwing
Som sagt en gætning, men har været på inspektionsjob hvor spånpladen ikke var limet og efter lidt bevægelse her og der af forskellige årsager så har skruehullerne givet sig lidt og de som boede der har oplevet det som ts skrev. At de har underdimensioneret bjælkelaget i et gammelt hus lød ikke lige så sandsynligt i mine ører.:rolleyes:

Men selvfølgelig har du det for knirren også.

Prosit sagde:
Bjælkerne er 7 cm brede og cirka 19 cm høje, måske 20 cm.

Jeg skal se om jeg kan fikse et billede senere i dag.
3"8" omtrent, det burde jo være nok, hvis Du havde haft "esrwings" krydsninger. Hvad er det for en dimension på dit nye bjælkelag, som skal hæve gulvet? Hvis Du lægger et nyt bjælkelag ovenpå af tilstrækkelig (ved ikke hvad tilstrækkeligt ville være, men jeg ville nøjes med 4") dimension, så burde det løse dine problemer.

Svajende, gyngende gulve har altid skyldes bjælkelaget i de huse, jeg har arbejdet med, knirken også faktisk, jeg tror ikke dine problemer har med spærogulvet at gøre.

Jan-Å sagde:
Svajende, gyngende gulve har altid skyldtes bjælkelaget i de huse jeg har arbejdet med, knirkente også faktisk, jeg tror ikke dine problemer har med spangulvet at gøre.
Ja jeg mistolkede nok Ts, troede ikke det var svajende eller at gulvet gyngede uden mere at det bevæger sig, dvs ikke stumt.:rolleyes: Men som sagt problemet bliver jo løst med et nyt bjælkelag på det.

Krysskotla underfra. Dog kan jeg ikke sige, hvor mange kryds der skal til. Men det vil I vel mærke...

Kan man lave en god krydsforskalling nedefra, eller skal jeg fjerne gulvspån og sømme/skruve ovenfra?

Når vi taler om det, skal man sømme eller skruve? :-)

Prosit sagde:
Kan man lave en god krydskolvning nedefra, eller er jeg nødt til at tage gulvpladerne af og sømme/skruve ovenfra?

Forresten? Sømme eller skruve? :-)
Den sure tømrer gjorde det nedefra, men jeg ved ikke, om han skruvede eller sømmede..

man skruer å limmer... vil ikke forsvinde alligevel... men har samme tendens som du herhjemme...
jeg satte en 2"7" på hver side af bjælken å limmede + krydsede på 2 steder...
næsten alt forsvandt..
sagen er den, at det er for langt med 4,5 m... derfor svigt...
må have en bærende bjælke under lr større bjælker....

mvh
estwing

OK, men i kombination med nyt bjælkeflag ovenpå, der går vinkelret mod det eksisterende? Det burde vel fordele lasten godt over flere bjælker?

Når vi nu taler om yderligere bjælkeflag, kan de eksisterende gulvspån vel blive, og så lægger man det nye bjælkeflag ovenpå? Det bliver så godt nok i samme længderetning som spånen...

Senest redigeret:
man siger stadig, at man krydskolvar...
før lagde man et kryds men i dag tager man samme dimension som bjælkelaget og lægger det i zigzag-mønster...
mvh
estwing

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.