Hvad tror I? Behøves der virkelig liggende spredt forskalling mellem det almindelige gips og dampspærren i ydervæggen i et badeværelse?
Jeg vil have vådrumstapet på væggen, og GVK gav mig rådet at beholde dampspærren i ydervæggen.
De eksisterende stolper sidder med 30cc, så at også sætte spredt forskalling op føles som overkill.
I resten af huset sidder alle plader direkte mod plasten, men nu gælder det badeværelset, og så behøves måske det lille rum, der opstår, når man har spredt forskalling?

Bumpibump.
Ingen der har revet badeværelse med kartonggips i årevis, som kan berolige mine nerver? ;)

Spørgsmålet er altså, er der brug for luftspalten, som det spredte panel danner, eller kan jeg lægge gipsen direkte mod plasten?

Jeg har fået indtryk af, at det spredte panel på væggen primært er for at give plads til el og rørføring.
Ingen vandkaskader vil finde sted mod den væg, og vådrumstapet vil blive monteret som overflade.

Senest redigeret:
Du behøver bestemt ingen luftspalte. Jeg synes også, det lyder mærkeligt, at du har fået rådet at beholde diffspærren. Det er vel nok i orden, så længe dampgennemgangsmodstanden er større i vådrumstapetet end i diffspærren.

Jeg ville have fjernet diffspærren.

• Synes
MagJan
  • Laddar…
Skrev en mail til GVK og spurgte om dampspærre samt dobbelte membraner og de svarede sådan her:

-"Hysteri omkring plastfilmen/dampspærrens eksistens er udelukkende en konsekvens af flisebelagte overflader (hvis klæbemasse binder fugt for evigt) i kombination med dårlige (rullede/væskebaserede) membraner.
En vinyl som overflade binder jo ingen fugt. 15-20 minutter efter brusebadet er det lige så tørt som i soveværelset eller stuen.
Således kan plasten risikofrit beholdes."

Vi svarede og spurgte:

-"Har i dag ingen plastfilm i væggen fordi vi rev den gamle ned, da den var beskadiget. Foreslår du da, at vi sætter op ny diffusionstæt plastfilm, eller er det nok med kun vådrumstapet?"

GVK svarede:

-"Plastfilmen skal beskytte isoleringen. Hvis man fjerner den, bør den skarves med vinylen i vådrummet, hvilket kan være besværligt. Ville genmontere med overlap og tape, hvis det var hos mig."

Synes, at dette lyder rimeligt, så jeg har genmonteret ny dampspærre og tætnet mod loft og tilstødende rum.

Senest redigeret:
Plasten i ydervæggen kan eller bør man fjerne, men der er delte meninger om den sag. Jeg ville skære plasten 15-20 cm fra loftet. Det er ikke lægter man trækker på væggene, men man sømmer 45x45 udenpå diff.spærren stående mod øvrige regler og bruger rummet til div. kabelføring. Derefter fylder man rummet med isolering. Lægter kører man i loftet tværs over spær og evt. gulvbjælkers underside

Ingen kabel skal trækkes i væggen.
Er det ikke bedre, at gipsen tager skade end at risikere fugt i resten af vægkonstruktionen?

Pompadom sagde:
Ingen kabel skal trækkes i væggen.
Er det ikke bedre, at gipsen tager skade, end at risikere fugt i resten af vægkonstruktionen?
Forstår ikke spørgsmålet, du skal vel have en måtte/tapet, som er godkendt til vådrum, og så er den tætningslaget, så noget damptryk bagved (indefra og ud) bliver der kun, hvis den skades, eller man ikke gør det rigtigt, når man monterer håndvask, brusevægge osv.

Jamen, hvad ved jeg? :) Jeg er bare lægmand og har egentlig ingen anelse, men jeg tolker GVK's svar på mine spørgsmål sådan, at hvis noget sker med overfladen, og fugt går igennem, så skades kun gipsen. Dampspærren forhindrer, præcis som i resten af huset, fugten i at nå længere ud og skade resten af væggen. Dette samt vanskeligheden med at tilslutte vådrumstapeten til den eksisterende dampspærre i tilstødende rum gør, at man kan beholde dampspærren, når man vælger vådrumstapet som overflade. Jeg håber naturligvis på, at vådrumstapeten vil forblive tæt og at ingen problemer vil opstå.

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.