Hej!

Jeg har tænkt mig at renovere gangen (fjerne tapet, spartle, male væggene) og derefter er min tanke at undlade dørkarme. Er der nogen, der har forslag til, hvordan man laver en pæn overgang mellem væg og dørkarm?
Udgangspunktet er, at dørkarmen allerede er på plads og er jævn med væggen, se billede nedenfor (1)

Jeg har også tænkt mig at fjerne dørkarmen helt to steder, hvor vi ikke har dørene længere. Har nogen forslag til, hvilket materiale jeg skal bruge, og hvordan man laver en pæn overgang der, så det f.eks. ikke revner i hjørnerne?
Jeg har overvejet at sætte mdf, hvor dørkarmen har siddet, og derefter sætte væv og spartle inden maling?
Se billede nedenfor (2)

Tak på forhånd!

Ser ingen billeder.. men hvad er det for vægge du har?

• Synes
Attar87
  • Laddar…
En gang med nylagte gipsvægge, træpaneler og udsigt til køkkenområde med barstole, loftslamper og planter ved vinduet. En døråbning ind til et soveværelse med grå tæppe, seng og en plante. Gipsvægge vises på billedet. Dørkarm og gipsvæg set tæt på med delvis synlig indre ramme.

Hej, nu har jeg tilføjet billeder igen. Håber du kan se dem.
Det er gipsvægge.

Senest redigeret:
Hvorfor ikke bare bruge dørfoder mellem væg og karm?

Angående det andet punkt hvor du vil fjerne dørkarmen.

Der havde jeg sat et stykke gipsplade der hvor karmen var, smidt på en hjørnebeskytter på yderhjørnerne og derefter spartlet.
Lignende denne: https://www.byggmax.se/hörnskydd-p2...V4KfdZR_qDf3dl2KVEbXlHg_lQW29e3hoCVLIQAvD_BwE

Spartl bredt ud på væggen så "niveau forskellen" ikke bliver så tydelig.

• Synes
GreenYoda
  • Laddar…
Jeg er desværre ikke så bekendt med alle udtryk, men hvis jeg har forstået det rigtigt, er dörrfoder som en liste rundt om døren? og det er det, jeg vil undgå, hvis det er muligt. Jeg vil helst fylde mellemrummet og spartle over inden malingen, så man får en illusion af, at væggen går hele vejen til selve døren.

Tak så meget for dit andet tip. Det lyder som en god idé!

• Wow
Sernando
  • Laddar…
Tror desværre, at det kommer til at sprække. Det bliver svært at ”fuge” gips og træ sammen på en pæn og holdbar måde.

• Synes
GreenYoda og 1 anden
  • Laddar…
surris
Det der kommer aldrig til at blive godt uden foder... heller ikke pænt i min verden, når du har en dørkarm.
Hvis det skal blive pænt og ordentligt, må du rive dørkarmen væk og enten gipse og bruge hjørnebeskyttelse, som du spartler og maler sammen med væggen, eller lister som du stikker ud 5mm og spartler pænt imod.

• Synes
GreenYoda og 1 anden
  • Laddar…
surris
Sådan

• En hyggelig stue med store vinduer, to lænestole, en bordlampe og planter på vindueskarmen. Udsigten er til en have.
  • Synes
GreenYoda
  • Laddar…
Jeg vil sige, at jeg er virkelig for skæve og gode løsninger, men at undlade at bruge foder rundt om vinduer, døre mm. bliver nok aldrig rigtig godt.
Medmindre man gør som ovenstående person har gjort (y)

Fjern karmen og gips alt ind. Derefter spartler du stålkanter i hjørnerne og maler.

Tak! Det ser ud til at være gips og hjørnebeskyttelse, der gælder de steder, hvor jeg ikke skal have nogen dør.

• Synes
JLyck
  • Laddar…
P picbpa sagde:
Der findes allerede en løsning, som hos denne producent kaldes I-karm. Pænt og minimalistisk.

[link]

her er tegninger

[link]
nogen der har prøvet denne løsning? Tror jeg fik et pristilbud på karmen+ døren+ nogen tilføjelse inkl. Moms lige under 10tkr. Føles lidt overkill for en indvendig dør

Køb hjørnebeskyttere i plast og klip den ene side af, men behold ca. 5 mm (Så hjørnebeskytterne bliver L-formede). Stik den korte del ind i mellemrummet mellem dørkarmen og væggen og den anden, med tape, ud på væggen. Påfør spartelmasse rigeligt og pres spartelmassen ind gennem hullerne i hjørnebeskytteren, så der er støtte bagved, hvor mellemrummet og eventuel luft er. Spartel derefter bredt ud mod væggen, så hjørnebeskytteren ikke længere er synlig.
Mellem hjørnebeskytteren og karmen er der nu et enkelt mm mellemrum tilbage, træk latexfuge her.
Det bliver super godt, og man opnår præcis det, du er ude efter. Ingen dørfoder, men man beholder karm og dør
En trædør med en hvid væg og en dørkarm uden dørfoder. Der er et lille mellemrum mellem karm og væg, som er fyldt med latexfugemasse.

Senest redigeret:
  • Synes
Sson85
  • Laddar…
Prettuchaos Prettuchaos sagde:
Køb hjørnebeskyttere i plast og klip den ene side væk, men behold ca. 5mm (så hjørnebeskytterne bliver L-formede). Stik den korte del ind i sprækken mellem dørkarmen og væggen, og den anden, med tape, ud på væggen. Spartl fyldigt og pres spartelmasse ind gennem hullerne i hjørnebeskytteren, så man får støtte bagved, hvor sprækken og evt. luft er. Spartl derefter bredt ud mod væggen, så hjørnebeskytteren ikke længere kan ses.
Mellem hjørnebeskytteren og karmen er der nu en enkelt millimeter sprække tilbage, træk latexfuge her.
Det bliver supergodt, og man opnår præcis det, du leder efter. Ingen dørfoder, men man beholder karm og dør.
[billede]
Hej! Har du tips til, hvilken type hjørnebeskyttere man skal købe? Har du tilfældigvis et billede fra arbejdet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.