Hej,

Jeg er ved at rive mit gamle indbyggede køkken ud, som ser ud til at være originalt, siden lejlighedskomplekset blev bygget i slutningen af 50'erne. Tanken er, at jeg skal lave så meget som muligt selv og er begyndt at rive ned for at se, hvilke forudsætninger og problemer der dukker op. Jeg har nogle punkter nedenfor, som jeg gerne vil have jeres ekspertise og mening om:

1. Det er blevet mere og mere relevant at rive en del af skillevæggen ned, hvor dørkarmen til køkkenet er. Er der nogen risiko for, at denne væg kunne være bærende? Jeg har selv meget svært ved at se, at væggen skulle være bærende, da det tydeligt kan høres, når man banker på den. Væggen er ca. 10 cm tyk og er lavet af en slags "mørkere" blokke og nogle cm puds. Det ser ud til at være de samme blokke i væggen, der skal rives, som der er mellem køkken og badeværelse. Blokkene er ca. 500x250 (mm). Hvad kunne dette være for en slags blokke/byggemateriale? For at præcisere har jeg anmodet kommunen om flere tegninger og vil sikre, at denne ikke er bærende, samt få godkendelse fra bestyrelsen, før jeg begynder at rive.

2. Som det kan ses på billederne, er der en slags ventilationskanal, der løber langs væggen, som skal rives, til den anden side af væggen, hvor der er en slags tallerkenventil eller lignende. Tror I, at denne ventilation fortsætter ind i væggen, eller er det en gammel ventilation, der ikke længere bruges? Jeg skal også tjekke med bestyrelsen, om denne ventilation stadig bruges. Ellers kan det være aktuelt at rive den også, men jeg mistænker, at der kan være en risiko for, at den består af eternit?

3. Pudsningen på væggen mellem køkkenet og badeværelset er begyndt at løsne, og man kan let med fingrene pille store stykker af. Hvis jeg trykker på pudset, kan jeg også se, at det bøjer indad. Skal pudset fjernes fra denne væg, eller er der en god måde at reparere det på? Fordelen ved at fjerne pudset er, at køkkenet bliver nogle cm større, mens ulempen er, at det vil støve og tage meget tid. Hvis al puds skal fjernes, hvordan løser jeg det bedst bagefter? Er det tilstrækkeligt at bredspartle, eller bør jeg lægge ny puds først?

• Plantegning af lejlighed med markeret væg, der skal rives, som viser forskellige rum og deres placering i bygningen.
  • Væg i ældre køkken, delvist nedrevet, med synlig afskallet puds og ventilationskanal i hjørnet. Nærbilleder viser detaljer af skadet puds.
  • Billede af væg og dørkarm med røde linjer, der indikerer områder til at åbnes op. Ventilationskanal bemærket med tekst på væggen.
  • Revne mursten med mål af 50x25 cm, plot åben, med målebånd for skala. En runde skade huller i puds ved siden af stenen.
BirgitS
2. Al ventilation er foreningens ansvar, og du må ikke røre den uden at have fået lov af bestyrelsen. De bør også vide, hvordan ventilationen skal fungere i huset. I køkkenet skal der være udsugning. Kan det være en kanal, der var tænkt til at køle spisekammeret (SKR?)?

Der er stor risiko for eternit i ventilationskanalen. Der kan også være asbest i fliser og fix. Du bør tænke på, hvordan du river ned for ikke at indånde asbeststøv hverken under nedrivningen eller bagefter. Det er bedst at sende ind til analyse, det koster nogle hundrede kroner, og du har sandsynligvis svar 2-3 arb.dage senere.

3. Mange sætter gipsplader ovenpå eller i stedet for pudset for nemt at få en glat overflade.

BirgitS BirgitS sagde:
2. Al ventilationsansvaret ligger hos foreningen, og du må ikke røre ved det uden tilladelse fra bestyrelsen. De bør også vide, hvordan ventilationen skal fungere i huset. I køkkenet skal der være udsugning. Kan det være en kanal, der var beregnet til at køle spisekammeret (SKR?)?

Der er stor risiko for eternit i ventilationskanalen. Der kan også være asbest i fliser og fix. Du bør tænke på, hvordan du river ned for ikke at indånde asbeststøv hverken under nedrivningen eller bagefter. Det er bedst at sende det til analyse, det koster nogle hundrede kroner, og du har sandsynligvis svar 2-3 arbejdsdage senere.

3. Mange sætter gipsplader ovenpå eller i stedet for pudsen for nemt at få en glat overflade.
tak for dine svar!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.