Har en bygning, oprindeligt koldskur, tilbygget mit hus. Forrige ejer isolerede bygningen, og den bruges i dag som grov-entre.
Konstruktionen er, eftersom det oprindeligt var et koldskur, simpel. Udvendigt er 12 mm playwood-plader sømmet direkte mod regelværket. Pladerne er "klædt" med 120x22 mm planel. Vindafskærmning og luftspalte mangler.
Jeg vurderer, at det er tid til at skifte ydervæg, og vil i den forbindelse skifte konstruktion, så jeg kan montere vindafskærmning mod regelværket og samtidig skabe en luftspalte. Problemet er, at tagkonstruktionen med pladebeklædning ikke tillader, at det bygger mere end muligvis 10 mm ud over nuværende vægmål. Jeg har altså maks
44 mm at "spille på".
Jeg har tænkt mig 22x145 mm stående rillepanel og har da kun "råd" med 22 mm horisontal sømdæk. For at opnå stabilitet skal jeg montere den direkte mod vindafskærmning/horisontalt regelværk. Jeg har altså, hvad jeg kan vurdere, ingen mulighed for at montere distancer eller vertikal lækt. Hvordan skaber jeg i dette tilfælde luftgennemstrømning? Min eneste idé er at montere horisontal sømdæk med type 1,5 cm sprække hver 40-50 cm i bredde. Det ville skabe en vis, men begrænset luftgennemstrømning. Hvordan ville I have gjort?
Konstruktionen er, eftersom det oprindeligt var et koldskur, simpel. Udvendigt er 12 mm playwood-plader sømmet direkte mod regelværket. Pladerne er "klædt" med 120x22 mm planel. Vindafskærmning og luftspalte mangler.
Jeg vurderer, at det er tid til at skifte ydervæg, og vil i den forbindelse skifte konstruktion, så jeg kan montere vindafskærmning mod regelværket og samtidig skabe en luftspalte. Problemet er, at tagkonstruktionen med pladebeklædning ikke tillader, at det bygger mere end muligvis 10 mm ud over nuværende vægmål. Jeg har altså maks
44 mm at "spille på".
Jeg har tænkt mig 22x145 mm stående rillepanel og har da kun "råd" med 22 mm horisontal sømdæk. For at opnå stabilitet skal jeg montere den direkte mod vindafskærmning/horisontalt regelværk. Jeg har altså, hvad jeg kan vurdere, ingen mulighed for at montere distancer eller vertikal lækt. Hvordan skaber jeg i dette tilfælde luftgennemstrømning? Min eneste idé er at montere horisontal sømdæk med type 1,5 cm sprække hver 40-50 cm i bredde. Det ville skabe en vis, men begrænset luftgennemstrømning. Hvordan ville I have gjort?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Bruger du en udvendig maling, som ikke er damptæt, f.eks. oljemaling eller slamfärg, behøver du ingen luftspalte. Det er desuden en fordel, hvis den nye panel ikke er bræddegårdsfrisk.
Overvejer faktisk at beholde den nuværende konstruktion, dvs sømme nye playwood-plader og beklæde med panel og male med en farve, der ikke er damptæt, altså springe luftspalte over. Det er praktisk talt håbløst at få til en beklædning inklusive luftspalte på de 40 mm, jeg har at holde mig til. Konstruktionen har trods alt fungeret i 30-40 år. Materialet er tørret og sprækket, og det er tid til at renovere, men der er ingen råd eller lignende. Bør man anvende vindskyddsfolie omkring regelværket i denne situation (hvis man ikke har luftspalte), eller skal man springe det over? MvhJ justusandersson sagde:
Senest redigeret:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Plywooden i sig er jo ret lufttæt. Det er i så fald samlingerne, men der sidder der en regel bagved. Jeg ville nok undlade særligt vindbeskyttelse. Man kan jo sætte plywooden mod en gummitætning, hvis man er omhyggelig.
Tack så mycket för synpunkterna. Så får det bli, innebärandes att konstruktionen blir oförändrad i förhållande till nuvarande. Vad jag vet har byggnaden sedan uppförandet 1981 målats med täcklasyr ett par omgångar, varefter jag gick på med demidekk ultimate som ju är någon typ av mix mellan alkyd och akrylat. Vad skulle du som verkar ha god kunskap om färgvarianter rekommendera för typ av färg på den här typen av konstruktion (utan luftspalt) om man inte vill köra slamfärg. Helst inte heller linolja.J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Vil du ikke have slamfärg eller linolie, så er der nok kun syntetisk oliefarve tilbage, også kaldet alkydoljefarve, eller oliebaseret lasur. Hvorfor ikke linoliefarve? Den plejer at sidde bedst. Demidekk er oliegrund plus akrylat yderst.
Tak så hjerteligt for tips og råd! Skal overveje linoliemaling og læse lidt op på det.J justusandersson sagde:
Tænkte at give lidt feedback vedrørende lagerbygningen, der manglede luftspalte, hvor du rådgav mig. Jeg rev panel og playwood ned og monterede nyt (alt det samme). Regelsættet var i orden undtagen nogle få steder, hvor jeg skiftede et stykke. Malede derefter alt med linolie maling ifølge dit tip. Var ret omhyggelig med geringssavning af endetræ og påførte ifølge instruktionerne. Malingen var behagelig at arbejde med. Ved ikke, hvorfor jeg tidligere har været skeptisk over for linoliemaling. Måske fordi jeg har hørt fra en kollega, der havde store problemer med, at en professionel maler "påførte" en moderne maling på hans hus, som tidligere var malet med linolie maling. Resultatet blev bobler i malingen, skænderier og bekymringer. Tak igen for tips og råd!
Klik her for at svare