Hej.

Jeg er i gang med at sætte gips på indervæg.

Spørgsmål 1: Læste nu bagefter, at gipspladerne ikke skal presses sammen. Jeg er dog kommet til at gøre det nogle steder. Begyndte at skrue nede, og når man kom op et stykke, måtte jeg ligesom tvinge pladen mod den anden plade. Blev tæt. Intet gik i stykker, men jeg undrer mig over, om der kan komme revner senere eller noget?

2. Plejer man at fuge med akrylfuge eller lignende i mellemrummet mellem loft/væg? Og samme mellem tilstødende vægge?

Mvh

På spørgsmål 1 svarer jeg pas, på spørgsmål 2 svarer jeg lister mod loft og evt. blød fuge mellem væggene, går også med tynd liste der, men mest smagssag.

Jonatan79 sagde:
På fråga 1 svarar jag pas, på fråga 2 svarar jag liste mod loftet og evt. en fuge mellem væggene, går også med en tynd liste der men mest smagssag.

Ok! Men ikke fanden kan det gøre noget, at gipsen sidder stramt på en strækning på ca. 50 cm? Det blev ved et uheld sådan, og da jeg opdagede det, kan man jo ikke tage pladen ned igen, ligesom..

Det spiller ingen rolle, bare kør.

Tag en sløv morakniv og skær lidt i fugen, og så klarer spartelmassen resten.

1. Det går at sætte plader pressede mod hinanden. Det har jeg gjort et sted hjemme af samme grund som du gjorde, og det har ikke bevæget sig mere eller mindre end andre steder. Den eneste grund til, at det kan være følsomt, er vel hvis man har et hus, der bevæger sig meget og dermed skaber revner i samlingen.
Men på den anden side er det bare at fylde lidt blød fuge :)

2. Hvis du ikke meget gerne vil have loftlister, så er det blød fuge, der gælder i samlingen. Personligt bryder jeg mig ikke om loftlister, medmindre det er et must som f.eks. ved panelloft/panelvæg, som gør, at det faktisk passer ind.

TuXy sagde:
1. Det er muligt at sætte plader presset mod hinanden. Det har jeg gjort et sted hjemme af samme grund som du gjorde, og det har ikke flyttet sig mere eller mindre end noget andet sted. Den eneste grund til, at det kan være følsomt, er vel hvis man har et hus, der bevæger sig meget, og på den måde skaber sprækker i samlingen.
Men på den anden side er det bare at fylde lidt med blød fugemasse :)

2. Hvis du ikke meget gerne vil have loftlister, så er det blød fugemasse, der gælder i samlingen. Personligt bryder jeg mig ikke om loftlister, medmindre det er et must som f.eks. ved panelloft/panelvæg, hvor det faktisk passer ind.
..

Ok fedt! Men angående samling væg/loft. Skruede for tæt på et hjørne mod loftet, så selvfølgelig faldt en del af hjørnet af..
Men antager, at det bare er at fuge med latex og male over bagefter?

Revnet hjørne af vægstykke nær loft med synlige skruer, forårsaget af for tæt skruning mod loftet.

Spartle først, derefter kan det være nødvendigt med latexfuge inden maling.

Jonatan79 sagde:
Spartle først, så er der måske brug for akrylfuge inden maling.
Men spartle først? Ikke bedre at smække i en masse fuge og bygge op det?

Du skal jo alligevel spartle i samlingen, så læg lidt i, som er løsnet fra gipspladen samtidig.

Du skal bruge enten papstrimmel eller glasfibrervæv i samlingen mellem pladerne, så brug det og opbyg det beskadigede med spartelmasse, så det dækker så meget som muligt.
Efter det bruger du blød fugemasse i samlingen som vanligt.

At hjørner sprækker sker vel lidt nu og da og er ikke noget at hænge sig i, men som sagt. Reparer det med spartelmasse.
At bygge noget op med fugemasse bliver ikke lige så pænt og kan ofte ses - spartelmasse derimod bliver jo hårdt som gips.

TuXy sagde:
Du skal bruge enten papstrimmel eller glasfibernet i samlingen mellem pladerne, så brug det og byg det ødelagte op med spartelmasse så det dækker så meget som muligt. Derefter bruger du blød fugemasse i samlingen som vanligt.

At hjørner revner sker vel lidt nu og da og er ikke noget at hænge sig i, men som sagt. Reparer det med spartelmasse. At bygge noget op med fugemasse bliver ikke lige så pænt og ses ofte - spartelmasse derimod bliver jo hårdt som gips.
I er fantastiske! Som altid! Tak for hurtige svar!

Jeg flænger papirstrimlen, læs om hvordan du bedst sætter den fast før du begynder at spartle.

Jonatan79 sagde:
Jeg anbefaler papirstrimlen, læs op på hvordan du bedst fastgør den, inden du begynder at spartle.
Brugte glasfiberstrimmel sidste gang jeg byggede en mindre væg. Synes den var praktisk.

Glasfiberremsen går fint at bruge, det har jo været gjort i mange år.

Papirremmen siges dog at være bedre og tager imod sprækker endnu bedre i alle led sammenlignet med glasfiberremsen.

Jeg brugte glasfiber i loftet med træreglar ovenover, og det holder sig fint selv 3 år efter. Ikke en eneste sprække.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.