Jeg har totalrenoveret mit hus (isoleret yderligere og pudset samt nye vinduer og nye karme, og da alt var klar og konen og babyen flyttede hjem, fik begge astma. Lille drengen har det bedre, men konen får astma efter ca. 1 minut hjemme. Vi har foretaget masser af luftanalyser, skimmelsvamp, partikelmålinger samt formaldehydmålinger og har flere professionelle luftrensere uden resultat. Jeg tror, det er vindueskarmene, der er bygget med MDF board og malet, men findes der nogen måde, man kan teste at lukke emissioner inde? For eksempel plaste helt over alle vinduer med byggplast, eller findes der nogen ugennemtrængelig maling, man kan bruge? Jeg er helt opgivende, har sikkert brugt 100k på at finde fejlen.
Jeg har egentlig ikke noget godt svar, men hvor meget bøvl er det at bare udskifte smygarna? Jeg har fået lidt kløe en gang, når jeg har savet i MDF, men jeg ved ikke, hvad det er i det.
Kan være så enkelt, at det er for varmt og tørt indendørs!
Har I gulvvarme, i så fald hvilken spackel har I brugt? Mange spackel og cementprodukter er virkelig allergifremkaldende.
Farverne på væggene, især i vådrum og kælderetager, er mere tilbøjelige til at forårsage allergilignende symptomer.
Kog vand på komfuret og lad din kone stå i nærheden af det kogende vand, se om det forsvinder, en god test for at se, om luften er for tør...
Hvad har du isoleret med, kan der være risiko for, at der "lækkes" isoleringspartikler ind?
Hvis det er en mekanisk irritation, går det over med tiden! (mineraluld)
Har I gulvvarme, i så fald hvilken spackel har I brugt? Mange spackel og cementprodukter er virkelig allergifremkaldende.
Farverne på væggene, især i vådrum og kælderetager, er mere tilbøjelige til at forårsage allergilignende symptomer.
Kog vand på komfuret og lad din kone stå i nærheden af det kogende vand, se om det forsvinder, en god test for at se, om luften er for tør...
Hvad har du isoleret med, kan der være risiko for, at der "lækkes" isoleringspartikler ind?
Hvis det er en mekanisk irritation, går det over med tiden! (mineraluld)
Senest redigeret:
1. Jeg har målt partikler i luften og tjekket, der er ingen isolering. Har brugt stenuld, men det er dækket med puds nu.
2. Vi har testet med luftfugter, der har kørt op til 70% samt prøvet at tørre fugten ud og haft 25%, det hjælper ikke.
3. Har ingen gulvvarme.
4. Vi har haft de samme møbler hele tiden, og sofaovertrækket har jeg prøvet at vaske. Bruger ikke skyllemiddel til noget derhjemme.
5. Har skrubbet vægge, loft og alt sikkert 100 gange.
Jeg har renoveret alt andet tidligere uden at konen har mærket noget, så vi har boet der i 2 år, men først nu er det blevet sådan her efter nye vinduer og tillægsisolering, og hvis man søger på formaldehyd og MDF, ser man, at andre har reageret på det. Min sidste gætning, derfor tænkte jeg om man midlertidigt kan plastre emissioner ind? At udskifte fugerne er et meeeega job, sikkert 2 uger døgnet rundt, hvis jeg skal skifte til gips, desuden tror jeg ikke, at det måske går, da jeg har understøttet 20 cm bag fugerne, hvis man skifter til gips, skal man understøtte på flere steder, da gips ellers buler.
2. Vi har testet med luftfugter, der har kørt op til 70% samt prøvet at tørre fugten ud og haft 25%, det hjælper ikke.
3. Har ingen gulvvarme.
4. Vi har haft de samme møbler hele tiden, og sofaovertrækket har jeg prøvet at vaske. Bruger ikke skyllemiddel til noget derhjemme.
5. Har skrubbet vægge, loft og alt sikkert 100 gange.
Jeg har renoveret alt andet tidligere uden at konen har mærket noget, så vi har boet der i 2 år, men først nu er det blevet sådan her efter nye vinduer og tillægsisolering, og hvis man søger på formaldehyd og MDF, ser man, at andre har reageret på det. Min sidste gætning, derfor tænkte jeg om man midlertidigt kan plastre emissioner ind? At udskifte fugerne er et meeeega job, sikkert 2 uger døgnet rundt, hvis jeg skal skifte til gips, desuden tror jeg ikke, at det måske går, da jeg har understøttet 20 cm bag fugerne, hvis man skifter til gips, skal man understøtte på flere steder, da gips ellers buler.
Medlem
· Stockholm
· 605 indlæg
Det skal jo ikke udelukkes, at det kan være psykosomatisk heller, følelserne og symptomerne kan være nok så virkelige uden at der ligger nogen rigtig allergi bag.
Hvis det nu er isolering og mdf, der er hovedmistænkte her, er det så ikke rimeligt at udsætte sig for disse materialer i byggemarkedet for at se, om reaktionen bliver den samme? Det virker om ikke andet lettere end at rive halve huset ned på chance. Hvis det er disse ting, der er problemet, burde det være besværligt at opholde sig i alle nyere, ikke-renoverede huse.
http://www.prevent.se/kemiguiden/up...rodukter-och-amnen-/hardplaster---utbildning/
Astma eller allergi?
Reagerer hun kun, når hun er i huset, ville jeg tro, det er allergi. At I har boet i huset 2 år uden at have bemærket noget, siger egentlig ikke så meget, jeg blev ikke allergisk, før efter 50 og mod nogle svampesporer fra skimmelsvamp, der findes i jord ifølge arbejdsmedicinen, ifølge lægen har jeg astma og tager medicin mod det. Om de har med hinanden at gøre, ved jeg ikke, om en allergi kan udvikle sig til astma, mener jeg, men jeg mærker det med det samme, når jeg er ude og roder i jorden og også hvis vi har dyr i huset, (når vi passer børnenes kæledyr), Det er en elendighed især når man ikke ved, hvad der udløser det, og i mange tilfælde er det svært at finde ud af, hvad det er.
Har hun været hos lægen med problemet?
Astma eller allergi?
Reagerer hun kun, når hun er i huset, ville jeg tro, det er allergi. At I har boet i huset 2 år uden at have bemærket noget, siger egentlig ikke så meget, jeg blev ikke allergisk, før efter 50 og mod nogle svampesporer fra skimmelsvamp, der findes i jord ifølge arbejdsmedicinen, ifølge lægen har jeg astma og tager medicin mod det. Om de har med hinanden at gøre, ved jeg ikke, om en allergi kan udvikle sig til astma, mener jeg, men jeg mærker det med det samme, når jeg er ude og roder i jorden og også hvis vi har dyr i huset, (når vi passer børnenes kæledyr), Det er en elendighed især når man ikke ved, hvad der udløser det, og i mange tilfælde er det svært at finde ud af, hvad det er.
Har hun været hos lægen med problemet?
Læste lidt let fra astma- og allergiforbundet, de anbefaler, at der skal gå mindst 4 uger efter omfattende renovering, inden man overvejer at flytte ind.
Årsagen ser ud til at være alt fra formaldehyd til materialer der har været fugtige ved fx maling, afgiver allergener!
Det ser ud til at det aftager med tiden...
Polleniveauerne er også høje lige nu, så i forbindelse med andre allergifremkaldende stoffer kan det blive for meget selv for dem, der ikke er overfølsomme!
Årsagen ser ud til at være alt fra formaldehyd til materialer der har været fugtige ved fx maling, afgiver allergener!
Det ser ud til at det aftager med tiden...
Polleniveauerne er også høje lige nu, så i forbindelse med andre allergifremkaldende stoffer kan det blive for meget selv for dem, der ikke er overfølsomme!
Administrator
· Skåne
· 8 674 indlæg
Jeg har også fået allergiske gener siden vi byggede en indbygget bogreol i MDF i foråret. Du skriver at du har lavet formaldehydmålinger. Hvordan gør man det og hvad viste målingerne?winzhangout sagde:vi har gjort massvis med luftanalyser, mögel, partikelmätningar samt formaldehyd mätningar samt har flera proffsluftrenare vi hur utan resultat. Jeg tror det er vindueskarme som er bygget med MDF board og malet, men findes der nogen måde man kan teste at lukke emissioner inde? Typ plastret over alle vinduer helt med byggplast eller findes der nogen uigennemtrængelig maling man kan påføre? Er helt opgivende, har sikkert lagt 100k på at finde fejlen.
Hos os er det sådan at jeg ikke kan være for tæt på bogreolen og absolut ikke åbne skabene og hente noget. Jeg har ikke orket gøre noget ved det, men tænkte at nu under sommeren kan vi have åbent meget og lufte ud, så håber jeg det aftager.
Har overvejet at rive bogreolen ud, hvis det ikke går på anden måde, men det er jo virkelig surt at skulle gøre det.
For mig er det formaldehyd, for jeg reagerer også på hårfarve hos frisøren, nogle neglelakker og nye tøj bl.a. (krølbeskyttelse indeholder formaldehyd).
Købte et nyt natbord til sønnen, som kom i en pakke. Fik panik da jeg åbnede den, for den var støvet af spån. Tænkte at det måske var lavet af MDF, havde ikke tjekket. Hentede en klud og begyndte at tørre det af, men indså ret hurtigt at det ikke var nogen fare overhovedet. Følte ingenting fra natbordet.
Når hun er væk, blæser hun omkring 425L i en vejrtrækningsmåler, og derhjemme 300, og så falder det til 200 efter ca. 3 dage, og så kan hun ikke klare det længere og tager afsted, men hun begynder at klage efter 10 minutter hjemme. Jeg har alligevel troet, at jeg har fundet fejlen nogle gange, så hun burde vide, hvis det var hypokondri også? Jeg ved faktisk ikke, om det kan blive så psykologisk at mindske vejrtrækningen med psyken over flere dage? Jeg håber i hvert fald ikke det, for alt det arbejde, jeg har lagt i det, ville gøre mig skør.
Desværre tror jeg ikke byggemarkedet fungerer på samme måde, da f.eks. isoleringen kan have været våd, og formaldehyd frigives, det samme med malede MDF-plader. Samt mængden af lim kan jo være forskellig.
Hvordan reagerer du på formaldehyd, får du svært ved at trække vejret? Og hvor hurtigt kan det mærkes og går over? Meget nysgerrig på det.
Jeg bestilte en pumpe og en prøve fra Pegasus Lab, det kostede omkring 5000, desværre placerede jeg den nok for lavt og for langt væk fra vinduerne, men fik 0,03, så vidt jeg husker.
Desværre tror jeg ikke byggemarkedet fungerer på samme måde, da f.eks. isoleringen kan have været våd, og formaldehyd frigives, det samme med malede MDF-plader. Samt mængden af lim kan jo være forskellig.
Hvordan reagerer du på formaldehyd, får du svært ved at trække vejret? Og hvor hurtigt kan det mærkes og går over? Meget nysgerrig på det.
Jeg bestilte en pumpe og en prøve fra Pegasus Lab, det kostede omkring 5000, desværre placerede jeg den nok for lavt og for langt væk fra vinduerne, men fik 0,03, så vidt jeg husker.
Administrator
· Skåne
· 8 674 indlæg
Jeg har ikke den type besvær. Mine ligner mere de, som folk beskriver, der har besvær med hussvamp - et ubehag i kroppen, nysninger og tilstoppet næse, kløe, man bliver mat, og det værste er, at det er helt umuligt at sove.
Det virker højst usandsynligt, at din kone skulle bilde sig noget ind, det kan du udelukke. Så siger kun nogen, der aldrig selv har haft allergi.
Det virker højst usandsynligt, at din kone skulle bilde sig noget ind, det kan du udelukke. Så siger kun nogen, der aldrig selv har haft allergi.
Medlem
· Stockholm
· 605 indlæg
Samtidigt afskrives helseangst og angst lidt for hurtigt af mange, har man ikke været ramt af det selv, så har man ingen anelse om, hvor overbevisende symptomerne kan virke.Marlen Eskilsson sagde:Jeg har ikke den type besvær. Mine ligner mere dem, som folk beskriver som besvær med hussvamp - et ubehag i kroppen, nysen og tilstoppet næse, kløe, man bliver mat og det værste er, at det er helt umuligt at sove.
Det virker højst usandsynligt, at din kone skulle bilde sig det ind, det kan du udelukke. Sådan siger kun nogen, der aldrig har haft allergier selv.
Jeg siger ikke, at TS kone bilder sig det ind, men det kan ikke udelukkes med den info vi har fået indtil nu.
Administrator
· Skåne
· 8 674 indlæg
Er det statistisk sikkerhed for, at mange tilfælde af allergier mod byggematerialer er indbildte ifølge dig? Det ville være interessant at få indsigt i den undersøgelse.