Jeg er i gang med at lægge en diffusionsbremse på loftet og overvejer lidt, hvordan jeg skal gøre på et specifikt sted.

Jeg har tømt loftet for savsmuld og sætter dugen mellem tagspærene men trækker den ikke rundt og over i dette tilfælde. Mod ydertaget har jeg sat en masonit med luftspalte. Dugen har en sd-værdi på 18.

I kanten af loftet sidder der en bjælke, som tagspærene hviler på, og der er det kun 15cm ud til masoniten, og der tænker jeg, at det kan blive lidt koldere end resten af konstruktionen. Der bliver 40-45cm isolering ovenpå loftet. På den anden side af bjælken (I klædeskabet med skråtaget) er planen at sænke loftet mindst 45mm under bjælken for at øge isoleringen.

Spørgsmålet er, om I synes, at jeg skal trække diffusionsbremsen rundt over bjælken og så ned på den anden side?

Jeg ser risici med begge løsninger egentlig. Uden diffusionsbremsen går der mere fugt ud i det område, som er en risiko i sig selv, men fordelen er, at den ikke stopper på vejen og kan ventileres ud. Med dugen bliver det tættere, men fugtigheden i bjælken burde blive højere, og med kun 15cm ud til ydertaget ser jeg en risiko med det også.

• Diffusionsbremse monteret under taget på loftet, med grøn membran mellem loftbjælker og masonitplader, ses savsmuld på trægulvet.
  • Diagram af en byggekonstruktion, viser et tværsnit af en tagstol og forbindelsen til loftet. Røde og blå streger illustrerer membran og isolering.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.