1,344 læst ·
8 svar
1k læst
8 svar
Sporad celleplast med gulvvarme ovenpå betonpladen i udestuen
Skal bygge et udestue på 40 kvm med 34 mm kanalplasttag og skydedøre med U-værdi 1,3. Skal støbe en plade på jorden med indbygget 16mm slange (gulvvarme) der indeholder glykol. Slangen eller slangene skal så opvarmes af vores luft-vand varmepumpe via en veksel. Udestuen hænger sammen med huset og har målene 11,1x3,6 meter. Tanken er kun at opvarme udestuen ved specielle lejligheder (jul, nytår mm). Normalt ville jeg, som jeg nævnte tidligere, lægge cellerplast ud og derefter støbe gulvvarme i pladen ovenpå for derefter at have en form for gulv ovenpå. Men nu til min overvejelse, ville det ikke være bedre at støbe pladen direkte på aldersbestandig plast (med bærelag under) og derefter lægge cellerplast med spor for gulvvarme ovenpå pladen? At opvarme en hel betonplade tager mere end 2 døgn og vil holde på varmen i 2 døgn efterfølgende. Udestuen vil aldrig blive opvarmet mere end en dag ad gangen. Er der nogen, der har erfaring med lignende konstruktion? Pladen vil desuden ikke blive gennemfrossen på samme måde, da den får lidt hjælp af varmen fra jorden. At have varme på hele tiden ville være som at fyre for fuglene.
Præcis, vigtigt at pladen får tørre ordentligt. Men det går nok ret hurtigt når solen ligger på til foråret (direkte sydvendt)J jonaserik sagde:
Burde ikke pladen blive koldere med cellplast under? Hvis det er -20 grader udenfor, får pladen ingen hjælp af jordvarmen nedenunder, hvis der ligger cellplast der, derimod beskyttes pladen af cellplasten ovenfra. Eller burde jeg tænke anderledes?Rejäl sagde:
Nej man isolerer altid på ydersiden har du makadam under så søger kulden langt under pladen..S S-hills sagde:
Du har absolut en pointe der. Tror dog man kan omgå det problem, hvis man lægger cellplast på jorden rundt om havestuen. Havde tænkt mig at lægge egengjutna betonplader 240x120cm.Rejäl sagde:
Så lægger jeg åldersbeständiga plast under betonen, så slipper jeg fugtvandring nedenunder.
Du kan gøre som du vil, men det er ingen brugt og afprøvet metode..S S-hills sagde:
Undskyld var lidt uklar, betonpladerne 240x120 skal støbes i ekspanderbeton og være udenfor udestuen. Ovenfor celleplastblokkene.Rejäl sagde:
Min erfaring med alle betonplader, vi støber på arbejdet f.eks. uopvarmede garager, ville være varmere uden celleplast under. Men du har måske ret. 5 cm celleplast under er måske ikke så dumt.
Klik her for at svare