Har problemer med svigt og nedbøjning i gulvet og undrer mig om bjælkelaget bare er spinkelt dimensioneret. Eller om noget andet er galt. Bjælkerne er 195X35 og spænder fra sokkelvæg til betonbjælke til sokkelvæg. I alt 8 meter. Oven på bjælkerne er der 18 mm fer og not plank. Mellem sokkelvæg og betonbjælken går der også en bærende bjælke på hver side med dimensionen 150X50. De bærende bjælker spænder ca. 3 meter fra pille til pille. Måler man på de bærende bjælker, så er de nedbøjet ca. 1cm på midten. Hvilket er, hvad gulvet ovenover også er nedbøjet. Har kigget på bjælkelaget både ovenfra og nedenunder på forskellige steder og kan ikke finde noget galt. Det ser sundt ud. Det virker sundt, når man hugger i det også. De bærende bjælker er ganske vist brune (som telefonmaster). Men det synes at være en slags imprægnering eller noget. Det er et LB-hus med krybekælder bygget i 65.

Ja, det er CC 45 mellem gulvbjælkerne.

Senest redigeret:
Ingen der kan noget om sådan her? Eller er det den forkerte forumsdel måske??

Er det altså to fag med hver 4 meter spændvidde? Dvs. at opgangen i midten ligger midt i det 8 meter spænd? Hvordan som helst er det i det mindste laget med 45*195 for disse spændvidder. Havde et lignende gulv på arbejdet i ugen, og der krævedes 45*220 i K30-kvalitet med skrue-limet 22 mm spånplade for at klare svigten.

Er det nybygget? Har nogen regnet gulvet for dig, eller har snedkeren fundet på lidt selv?

Ja præcis sådan er det, oplaget i midten er i midten på 8 meters spænd. Bjælkerne spænder fra grundmur til bærende bjælke til midteroplag til bærende bjælke til grundmur. Så egentlig spænder de 2 meter mellem hver oplag. Men de bærende bjælker er nedbøjede mellem understøtningerne ca. 1 cm som mest. De bærende bjælker, som er 2X6 tommer, står på understøtninger og spænder 3 meter mellem hver understøtning. Gulvets bjælker er IKKE 45X195. De er lige over 32X195. Nogle tommedimensioner? På de steder, hvor gulvets bjælker løber direkte over de bærende bjælkers understøtninger, er gulvet solidt over hele 8 meters spændet. Så jeg overvejer, om det kan være, at de bærende bjælker måske er for svage eller spænder for langt for dimensionen? Huset er som sagt bygget i 1965 :-)

Jeg tror jeg forstår, hvordan det er gjort. Du burde ikke have problemer med deformation med disse dimensioner, men man skal aldrig sige aldrig. Jeg antager, at 150*50 reglarne ligger under 195'erne? i så fald kan du (hvis du kan komme til dine 150-reglar) med en donkraft løfte midt på hver 150-regel og derefter fordoble denne med en tilsvarende i hele dens længde. Hvis du skrue-limer med ret tynde skruer med en totallængde på ca. 100 mm, så har du fordoblet styrken på underreglarne. Dette burde fjerne det meste af svigten, eftersom spændvidden på de øverste ikke er mere end to meter.

Jeg antager, at disse begge lag spænder vinkelret på hinanden?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.