23,621 læst ·
15 svar
24k læst
15 svar
Søm eller skru fast soklen?
Side 1 af 2
Der findes steder, hvor man endda skal bore, før man skruer soklen fast. Andre steder kan man bare skyde kramper i, så det brager. I nogle tilfælde skal man fastgøre dem med lim.
Er der noget, der er rigtigt eller forkert?
Er der noget, der er rigtigt eller forkert?
Ingen der napper? 
Moderator
· Stockholm
· 57 870 indlæg
Søm eller skrue hvor det går, hvis det er nødvendigt at plugge, så er det bedre at bruge lim (PL400). Jeg har ved nogle lejligheder sat en regel fast med dobbeltklæbende tape på gulvet, og derefter kørt kiler mellem den og den limede sokkel, for at få den i spænd indtil limen er tørret.
Jeg tænkte mig spørgsmålet i største almindelighed. Jeg har været inde i huse, hvor man ser skruehovederne direkte, når man træder ind ad døren, og det er måske ikke så pænt.
Selv foretrækker jeg dyckert så meget som muligt, og i værste fald PL400.
Selv foretrækker jeg dyckert så meget som muligt, og i værste fald PL400.
Der findes også overfladebehandlede skruer til dette formål:
http://www.plyfaskruv.org/websites/grabberse/egnafiler/extern/montering.asp?mont=00761&mont2=1
Alternativt kan man selv male over skruehovederne, ved hjælp af en lille pensel.
http://www.plyfaskruv.org/websites/grabberse/egnafiler/extern/montering.asp?mont=00761&mont2=1
Alternativt kan man selv male over skruehovederne, ved hjælp af en lille pensel.
Jeg ved, men det havde ikke denne person gjort.
De var fastsat med monteringsskruv. Så det ikke godt ud.
PL400 synes jeg er rigtig dårligt til at sætte sokler/lister osv. med. Tiden fra påføring til at det hæfter, så man kan slippe en liste, som ikke ligger helt 100% jævnt med væggen, hvilket ofte er tilfældet med f.eks. massive egetræslister mod ældre betonvæg.
Plastic Padding Ultra er svaret i sådanne tilfælde. Hæfter hurtigt, vandbaseret og lugter ikke, kan overmales, stærkt - men slet ikke som pl400 - hvilket kun er dårligt når det gælder lister indendørs, plastic padding ultras styrke rækker fint der.
Casco superfix skal også være godt ifølge denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74881-val-av-lim.html
Men som sagt, vil du ikke stå og holde en liste hele dagen, og så få den sat så hårdt fast, at du næsten skal rive væggen ned for at få den af, undgå pl400...
Plastic Padding Ultra er svaret i sådanne tilfælde. Hæfter hurtigt, vandbaseret og lugter ikke, kan overmales, stærkt - men slet ikke som pl400 - hvilket kun er dårligt når det gælder lister indendørs, plastic padding ultras styrke rækker fint der.
Casco superfix skal også være godt ifølge denne tråd: http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/74881-val-av-lim.html
Men som sagt, vil du ikke stå og holde en liste hele dagen, og så få den sat så hårdt fast, at du næsten skal rive væggen ned for at få den af, undgå pl400...
Uanset hvordan man gør, er synlige skruer eller sømhuller noget, der går fedt væk. Der er ikke noget mere irriterende, selv hvis det drejer sig om et hul efter en dyckert. Jeg har derfor slutmalet mine lister på stedet, når jeg har sømmet eller skruet. De liste-skruer som fx grabber har, synes jeg giver for store huller at spartle, så dem bruger jeg kun i undtagelsestilfælde.
Montagelim, har jeg indset, er en undervurderet metode. Hvor jeg faktisk har gjort det (i rum med beton- eller siporexvægge), er det blevet rigtig godt. Faktisk sidder listen ofte fast, selvom jeg kun trækker en stribe malerfuge i fugen mellem liste og væg (som eventuelt derefter males over).
Montagelim, har jeg indset, er en undervurderet metode. Hvor jeg faktisk har gjort det (i rum med beton- eller siporexvægge), er det blevet rigtig godt. Faktisk sidder listen ofte fast, selvom jeg kun trækker en stribe malerfuge i fugen mellem liste og væg (som eventuelt derefter males over).
jeg har holdt listen på plads med noget tungt. Et møbel, en pakke klinker osv. Holder du i alt du limer, indtil det sidder fast?Daniel_N sagde:
Jeg har hørt fra dem, der limer, at de sætter reglar mod den anden væg for at holde dem på plads, mens det tørrer.
Nej, intet lim når jeg sætter foder og sokler, kun dyckert. Den lille dyckertpistol er fin, sådan en burde alle have
.
Nej, intet lim når jeg sætter foder og sokler, kun dyckert. Den lille dyckertpistol er fin, sådan en burde alle have
Heh, jo selvfølgelig gør jeg detMathiasS sagde:
Uanset møbler, klinkerpakke eller whatnot så er et hurtigt klæbende lim selvfølgelig mere praktisk i en sådan situation. At det desuden ikke lugter i huset og heller ikke er så vanvittigt hårdt som pl400 er også ret rart. Så kan man eventuelt sætte latex samme aften, hvis listen sidder fast uden møbler i vejen.
Så løber møblerne jo også tør på et tidspunkt...