14,392 læst ·
8 svar
14k læst
8 svar
Specialbygget skrivebord - spørgsmål om fastgørelse i væg og bæreevne
Vi har et karnapvindue i vores lejlighed, hvor jeg vil indsætte et indbygget skrivebord, men jeg har brug for lidt hjælp til at finde ud af, hvordan vi skal fastgøre skrivebordet til væggene mv.
"Kravspecifikationen":
- Bordplade fra Beijerbygg, 26 eller 38 mm tyk, ikke bestemt endnu (https://www.beijerbygg.se/store/privat/kök-bad/kök/bänkskivor/bänkskiva-ek-oljad?artikel=597001)
- Kun fastgørelse i væggen, ingen ben til gulvet (skal være nemt at gøre rent under...)
- Hylde til ringbind, der fastgøres på undersiden af skrivebordspladen (pladsbesparende / compact living / ...)
Spørgsmål:
- Hvilken type fastgørelse i væggen kræves til dette?
- Hvor langt kan man nå, før nogen form for bordben er nødvendige? (Ville være rigtig rart at undgå...)
Det skal kunne holde til:
- Pladen + computer / symaskine / klatrende børn... (2-4 år...)
- Hylde på undersiden af bordpladen til ringbind (ca. 10-15 stk.)
Væggenes / karnappens udformning:
- Betonvægge: Usikkert hvilket materiale præcist, dog, når vi har boret i væggene tidligere, har det været alt fra løsere tegl til stenhårdt. Beboelsesejendommen er fra 1942.
- Langs langsiden (på bagsiden af skrivebordet) sidder der en radiator i væggen, hvilket kan gøre det svært at få fastgørelser ind, da der kun er 10 cm fri op til vindueskarmen, der stikker ud over radiatoren.
Tak på forhånd for hjælpen!
/Andreas
"Kravspecifikationen":
- Bordplade fra Beijerbygg, 26 eller 38 mm tyk, ikke bestemt endnu (https://www.beijerbygg.se/store/privat/kök-bad/kök/bänkskivor/bänkskiva-ek-oljad?artikel=597001)
- Kun fastgørelse i væggen, ingen ben til gulvet (skal være nemt at gøre rent under...)
- Hylde til ringbind, der fastgøres på undersiden af skrivebordspladen (pladsbesparende / compact living / ...)
Spørgsmål:
- Hvilken type fastgørelse i væggen kræves til dette?
- Hvor langt kan man nå, før nogen form for bordben er nødvendige? (Ville være rigtig rart at undgå...)
Det skal kunne holde til:
- Pladen + computer / symaskine / klatrende børn... (2-4 år...)
- Hylde på undersiden af bordpladen til ringbind (ca. 10-15 stk.)
Væggenes / karnappens udformning:
- Betonvægge: Usikkert hvilket materiale præcist, dog, når vi har boret i væggene tidligere, har det været alt fra løsere tegl til stenhårdt. Beboelsesejendommen er fra 1942.
- Langs langsiden (på bagsiden af skrivebordet) sidder der en radiator i væggen, hvilket kan gøre det svært at få fastgørelser ind, da der kun er 10 cm fri op til vindueskarmen, der stikker ud over radiatoren.
Tak på forhånd for hjælpen!
/Andreas
Absolut nemmeste måde at få det tilstrækkeligt stærkt, vil jeg mene, er at lægge lister/reglar langs med hele karnappen, som man derefter lægger bordpladen på. Altså typ 25x38 Lægte eller lignende. Fastgør dem med tilstrækkeligt lange sømplugs/facadeplugs, og der er ingen chance for, at det vil kollapse. 
38 mm eg med lægter som @Jarlsgård skriver (jeg plejer at bruge 45x45 og vanvittigt lange skruer, mest af gammel vane) kan du sandsynligvis danse jenka på uden at det braser sammen. Men er du bekymret, så sæt et par ben længst inde, mere eller mindre klos mod elementet. Holder det ikke til den tykke slægt på besøg, så er jeg dronningen af Saba.
Renovatør
· västra götaland
· 786 indlæg
JEG kan jo synes, at radiatoren er der af en grund,.. så at lave det tæt der vil ikke være det bedste for varmen i rummet,... kan du forestille dig et par huller i pladen, så luften kan cirkulere?..
Det kommer alt at rotere alligevel så det er tilstrækkeligt. (Jeg har en lignende løsning i mit arbejdsværelse.)M MagicFingers sagde:
Renovatør
· västra götaland
· 786 indlæg
okay, men hvorfor ikke bare sætte pladen oven på vindueskarmen og klemme den fast på siderne med en eller anden liste ovenfra.?
Bliver ikke pænt. Hvis arbejdshøjden ikke bliver helt skør, bør pladen sidde under vindueskarmene.M MagicFingers sagde:
Lav nogle pæne huller i bagkanten på pladen eller sæt et ventilationsgitter, så det bliver godt for varmespredningen. Du har vel også brug for huller til kabler.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,194 indlæg
Er karnappen dyb nok, så der både er plads til knæene og ringbind?
Almindelige kvitteringer og nogle papirer har det ikke så godt med høj varme, som jeg kan forestille mig, det bliver foran en radiator, især hvis varmen har svært ved at stige opad.
Almindelige kvitteringer og nogle papirer har det ikke så godt med høj varme, som jeg kan forestille mig, det bliver foran en radiator, især hvis varmen har svært ved at stige opad.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Städar på skrivbordet - KVM-switch
Internet - Fiber, Bredband, 4G och 5G -
Platsbyggt hörnskafferi -dörr?
Möbelsnickeri -
Ballingslöv vs IKEA vs platsbyggt - kvalitet och monteringskostnad
Kök -
Blandad försäljning till vrakpriser efter renovering - kakel, duschvägg, golvvärme, kökssoffa, Lisabo skrivbord, löpband
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Platsbyggt 220x75cm skrivbord mellan tre väggar - Hur bäst dela upp 2 skivor?
Möbelsnickeri