Hejsa

Jeg har lagt et nyt trægulv og i stedet for at lægge klinker foran pejsen har jeg tænkt mig at støbe en lille plade foran. Hvad skal jeg bruge? Og kan man lade betonen gå op ca. 10 mm over gulvet og lade det stikke ud ca. 10 mm over gulvet for at undgå at lægge en metallist??

Taknemmelig for svar //Viktor

Det bliver jo ret meget småskrald, når man håndterer brændestykker. Jeg ville nok hellere have pladen nogle mm lavere end det øvrige gulv, så småskraldet ikke flyver rundt over hele gulvet. Hvis du har flydende trægulv, bør der nok også være nogle mm i bevægelsesfugen for trægulvet, mellem træet og betonen. Men så behøves der jo også en overgangsliste for at skjule fugen.

Det er nok som du siger, at det er bedre at lægge den nedenunder gulvet. Men jeg vil hæve den op for at slippe for metallisten. Tanken er, at man lægger en form for skumgummi eller lignende, så betonen ikke ligger tæt på trægulvet. Spørgsmålet er bare, om man kan bygge en form for hulkrum, der gør en fin afrunding over gulvet. Hvad tænkes om det?

Det lyder jo ikke umuligt, men det kræver nok stor nøjagtighed og meget pilleri med støbeformen. Armering af udhænget bliver nok også lidt vanskeligt. Et enklere alternativ er måske at støbe op til gulvhøjde og lægge/fikse/limme en løs plade ovenpå af beton eller natursten. Stenhuggerier findes jo, som kan lave flotte målbestilte plader med skrå kanter.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.