Jeg har gipsplader en regelvæg med synligt yderhjørne og skal nu spartle denne - overvejer lidt omkring hvordan man gør med de skårne kanter i yderhjørnet.

Se tegning, alle kanter, der mødes, er skårne, ingen fasning. Der skal på hjørneprofiler i hjørnerne, som også vil dække samlingerne, men det jeg undrer mig om jeg enten skal:

1. Fase pladerne (blå linje), sætte strimmel, spartle, slibe og derefter på med hjørneprofil og spartle igen?

eller:

2. Sætte på hjørneprofilen direkte og spartle derefter?

eller:

Noget andet?

Toeren ville jo klart være lettere, eftersom det allerede er et fint hjørne som gipspladerne sidder, men antager at jeg skal spartle samlingen inden hjørneprofilerne kommer op, og det indebærer vel i sin tur at jeg da bør fase den.

• Ritning af gipsvægshjørne med skrå kanter og markering af hjørneprofiler i rød. Blå linjer viser skæring ved samlinger.
Alt to bliver godt bruger du pladeprofil

• Synes
Massito
  • Laddar…
Den går vel at lime direkte på, så det bliver vel samme råd at bare spartle bagefter

• Synes
Massito
  • Laddar…
Jeg prøvede lige den der selvklæbende type, kan ikke sige, at jeg synes den var specielt god. Det skal være glat under for at limen skal virke.

Køb to metalprofiler i stedet og skru dem fast. Spartl derefter ud mod hjørnet med bred spartel (25-30cm).

• Synes
Adrian Davidsson og 1 anden
  • Laddar…
Jeg er enig i, at plåtprofil både er bedre og billigere, man skal bare sørge for at skrue den godt fast.

Ok, tak for feedback! I så fald måske jeg gør sådan, det er altså denne (eller lignende) I mener?

• Synes
MathiasS
  • Laddar…
Norgips HS 29 bruger jeg, findes på hornbach (men ude i drive-in), hvis det er der du plejer at handle.

• Synes
Massito
  • Laddar…
Jeg købte hjørneprofil hos jemochfix i sommer, satte med monteringslim og spartlede som en gal (I alt 10 profiler 😅).
Et halvt færdigt rum med gipsvægge, kabler og el-tilslutning, samt værktøj på gulvet. Hjørneprofil synlig på væggen.

Sådan i bakspejlet skulle skruer nok have været bedre
😱

• Synes
Massito
  • Laddar…
Det går meget spartel til, men det er det værd

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.