Jeg har bygget en havebænk og et bord af trykimprægneret træ. Det skal stå ude året rundt. Det ville være rart at kunne spartle alle skruehuller og lignende, men ved ikke hvilken spartelmasse jeg kan bruge. Det ser ud til, at træspartel kun er beregnet til indendørs brug. Kan det bruges alligevel? Jeg har også opdaget nogle revner i husfacaden af træ, kan jeg i så fald bruge almindelig snedkerispartel til det også?

• Synes
Cheerbabe
  • Laddar…
De forsøg jeg har set har holdt dårligt. Udendørstræ varierer jo med hvor vådt det er og spartelmasse gør det ikke og løsner.

Udendørs lim og savsmuld?

Selv har jeg skruet en skrue ud ad gangen og erstattet med limmede trædyvler. Bliver jo ikke usynligt.

• Synes
Cheerbabe
  • Laddar…
Ja, det går ikke spartle sådan noget og få det til at holde.

• Trist
Kristina J
  • Laddar…
Facaden kan du fuge med fugemasse (check at den er beregnet til udendørs brug). Vil du have skjulte skruer skal du plugge dem med træplugs.

• Synes
Cheerbabe
  • Laddar…
Prøv med vindueskit?

• Synes
guggen
  • Laddar…
A ArneTW sagde:
De forsøg jeg har set har holdt dårligt. Udendørstræ varierer jo med hvor vådt det er og spartelmasse gør det ikke og løsner.

Udendørs lim og savsmuld?

Selv har jeg skruet en skrue ud ad gangen og erstattet med limede træplugger. Bliver jo ikke usynligt.

/ATW
Øj så avanceret, men sikkert flot! Tak, så ved jeg, at jeg ikke skal bruge almindelig spartelmasse. Interessant med lim og savsmuld, men så tror jeg det får være godt nok alligevel.

T topmount sagde:
Fasaden kan du foga med fugemasse (kolla så den er tænkt til udendørs brug). Vil du have skjulte skruer, må du plugge dem med træplugg.
Skulle man ikke kunne bruge fugemasse også for at skjule skruerne?

• Synes
Cheerbabe
  • Laddar…
En klassiker på gamle huse er enten rigtig vindueskit eller gammeldags spartelmasse, som består af savsmuld og linolie (måske lidt kridt i også).

I Interista88 sagde:
Prøv med vindueskitt?
Ville gerne gøre det, hvis der fandtes nogen, der har prøvet tidligere, med godt resultat.

K Kristina J sagde:
Jeg ville gerne gøre det, hvis der var nogen, der havde prøvet det før, med godt resultat.
Jeg har med gammeldags variant. Har fungeret fint i 10 år i hvert fald.

G guggen sagde:
En klassiker på gamle huse er enten rigtig vindueskit eller gammeldags spartelmasse som består af savsmuld og linolie (muligvis lidt kridt i også).
Jaså, er vindueskit afprøvet? Hvad er savsmuld? Er det savsmuld? I så fald kan jeg måske prøve det.

En horisontal træoverflade, der skal stå under åben himmel (hvis det er tilfældet), kan ikke spartles og få et holdbart resultat.

K Kristina J sagde:
Ville gerne gøre det, hvis der var nogen, der havde prøvet tidligere, med godt resultat.
På arbejdet kitter jeg også over skavanker eller huller i selve vindueskarmen, når vi kitter. Ellers er det bare at prøve på en almindelig træklods, skrue en skrue i og spartle over (y)

• Synes
Cheerbabe og 2 andre
  • Laddar…
P
Vores forrige hus byggede vi nyt.. den liggende panel sprækkede nogle steder, når den gradvist tørrede, vi brugte Nordsjö malefuge i revnerne og malede så over, fungerede udmærket!

Der står på tuben, at den kan bruges udendørs men bør overmales direkte.

Mvh Patrik

• Synes
Cheerbabe
  • Laddar…
P Patrik.L sagde:
Vores tidligere hus byggede vi nyt.. den liggende panel sprækkede nogle steder, da den gradvist tørrede, vi brugte Nordsjö malerfugemasse i sprækkerne og malede så over, fungerede fremragende!

Står på tuben, at den kan anvendes udendørs men bør overmales direkte.

Mvh Patrik
Tak for tipset

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.