Hej!

Overvejer at sætte gipsloft op i vores lille hytte ude i skoven, og så bliver almindelig finer (28x70) mere eller mindre et krav (der har været brædder direkte på stolperne før).

I det rum, hvor vi har tænkt os at sætte gipsloft, er der 6 spær med varierende CC (88, 85, 85, 85, 72). Jeg læser, at for et gipsloft bør finer være på CC30, når spærene er på CC120. Da jeg har kortere afstand mellem spærene - er det stadig CC30, der gælder, eller kan jeg gå på CC40? Eller er det måske CC30, der gælder uanset, så gipsen ikke svajer? Tanken er at sætte 120-plader op, så begge CC fungerer.

Jeg har lavet to tegninger af, hvordan det bør se ud med tanke på rummets mål og spærenes placering (spær brune, finer beige):

Diagram af et loftlayout med glespaneler i beige på CC30, over takstolernes placering i brunt. Målene for rummet illustreret. Ritning af gipstak med glespanel (CC40) i beige og takstolar i brun, vises ovenfra. 6 takstolar med varierende afstand mellem dem.

Den handy må gerne tegne, eller beskrive, hvordan jeg bør lægge gipspladerne - i hvilket mønster og hvilke fastgørelsespunkter!

Takker ydmygt og god Valborg! 🔥🥳

Lovensson Lovensson sagde:
Hej!

Overvejer at sætte gipsloft op i vores lille hytte ude i skoven, og så bliver lægter (28x70) vel mere eller mindre et krav (der har siddet fer og not-brædder direkte på stolperne før).

I rummet, hvor vi har tænkt os at sætte gipsloft op, er der 6 spær med varierende c/c (88, 85, 85, 85, 72). Jeg læser, at for et gipsloft bør lægterne være på c/c 30, når spærrene er på c/c 120. Da jeg har kortere afstand mellem spærrene - er det så stadig c/c 30, der gælder, eller kan jeg bruge c/c 40? Eller er det måske c/c 30, der gælder, uanset, så gipsen ikke svajer? Planen er at sætte 120-plader op, så begge c/c fungerer.

Jeg har lavet to tegninger af, hvordan det bør se ud i forhold til rummets mål og spærenes placering (spær brune, lægter beige):

[billede][billede]

Den handy må gerne tegne op eller beskrive, hvordan jeg bør lægge gipspladerne - i hvilket mønster og hvilke fastgørelsespunkter!

Takker ydmygst og glædelig Valborg! 🔥🥳
Brug c/c 30.

• Synes
Lovensson og 2 andre
  • Laddar…
Hvis du ikke planlægger at bruge skivehejs, anbefaler jeg smallere gipsplader.

• Synes
Lovensson og 1 anden
  • Laddar…
Glem ikke gles eller skarvprofil på kortsider, når du monterer gipsen.

• Synes
Lovensson og 1 anden
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Hvis du ikke planlægger at bruge skivehejs, anbefaler jeg smallere gipsplader.
Med tanke på at en 1200 plade koster lige så meget (om ikke mindre end) som både 900 og 600 (hvor jeg kigger) så bliver det højst sandsynligt leje en lift, alternativt kløve den 😀 Også færre samlinger at spartle og have med, tænker jeg. Hvad har du kørt med for bredde?

mexitegel mexitegel sagde:
Glem ikke forskallingsbræt eller samlingsprofil på kortsiderne, når du monterer gipsen.
Ah tak! Det havde jeg ikke rigtig tænkt på (og ingen af de DIY guider, jeg har læst hidtil, har heller nævnt det). Jeg forstår dog ikke helt, hvorfor det kan være nødvendigt - har du lyst til at uddybe? Jeg vil jo skrue gipsens kortside i forskallingen - eller mener du, fordi spæret er et stykke fra væggen?
Jeg tænkte noget som dette, hver 30. centimeter på kortsiden og hver 20. på langsiden.

Diagram over gipspladeinstallation med markerede skruelokationer på en væg med trælægter.

Forskallingsbrættet, jeg tænkte at købe, er 4.2 meter og bredden på rummet er 4.25, så jeg har jo 5 cm mindre forskalling end rummets bredde. Er det bedre at have 2.5 cm frit på hver side, eller fordele det til den ene side? Også, hvor meget plads bør jeg have mellem første forskalling og langsiden af rummet?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.