Hej, jeg er i gang med at rette væggene på indersiden af huset og vil have noget godt at skrue i bag ved gipsen...

Hvad er billigst + bedst at sætte bag ved gipsen??? 10mm spånplade?, 12mm krydsfiner?

eller findes der noget andet godt billigt???
Hvad er mest almindeligt?

Taknemmelig for svar
 
Mit standardsvar: Køb plyfa hvis du har råd. Køb OSB hvis du vil spare et par kroner per plade. Glem spånpladen. Det er det dårligste valg - smuldrer bare når du virkelig har brug for det.

Dit modspørgsmål er sikkert: "Hvad er OSB?" Jo, det er en grovtrådet træplade, der fremstilles ved højtryk. Orient Strand Board mener jeg det står for. Hvad du end vælger for en plade, sæt dem med nogle millimeters mellemrum. De KAN svulme op og skabe problemer ellers.

Der findes utallige forumbrugere, som har sat pladerne tæt sammen og alllllllldrig haft nogen problemer. Jeg er en af dem, men gør det rigtigt fra starten, så slipper du i det mindste for risikoen for revner.
 
Præcis - "aaaaaldrig". ;)

Jeg ville også vælge plyfa, hvis jeg havde råd, især fordi 12mm plyfa er meget lettere end en OSBplade.
 
ok tak for de hurtige svar... Tror nok at jeg køber nogle 12mm krydsfinerplader hos byggmax.. er jo ikke så dyrt der... Og som I siger surt hvis man skal skrue noget op og spånpladen bare smuldrer...

Tak ..
 
Bruger du høj kvalitets spånplader, fx Byggelit, SKAL disse limes både mod træreglen og i kortsamlinger. Pladerne SKAL monteres tæt mod hinanden, undtagen i indvendige hjørner, hvor man efterlader en millimeter.
Er pladerne limet, har de "ingen steder at tage hen".

OSB har målet 1197mm for c/c 600-regler. Det forklarer vel ret tydeligt, at der skal efterlades mellemrum HVER samling.
 
Hvis man absolut skal have lige vægge (ikke sviktende eller ustabile), hvad skal man så have bagved gipsen? Spån, plyfa eller OSB? Og hvilken tykkelse? Uden at overdrive! Har cc30.

Skal have store fliser på væggene...
 
Butcher: Det vil blive stumt uanset løsning (spån, plyf, gips) hvis du har cc300 mm.

Hvis du derimod vil have sygt lige vægge, så brug pladeregler i stedet for træ.
 
  • Synes
kiddunka
  • Laddar…
Fasting65 sagde:
Hvis du derimod vil have sygt lige vægge, så brug metalreglar i stedet for træ.
;D ;D
 
Fasting65 sagde:
brug stålregler i stedet for træ.
Det er kørt med stålregler, for jeg har træ. Men er der ikke noget, der er bedre eller dårligere?
 
Ja, vil du have et svar så er det klart, at i samme tykkelse skal du have plyfa.

Det går dog lige så godt med OSB 11mm + gips, hvilket f.ø. falder sammen med mit valg ;)
 
Hvordan står råspont sig i forhold til pladematerialerne prismæssigt, for let at sætte op er det jo.
 
Byggmax tager 3,99 for 1lpm råspont 17 mm tyk. Den er 95 mm bred.
Det går altså åt ca. 10 löbende meter... sig 11 löbende meter for 1 m2.
 
MathiasS sagde:
Præcis - "aaaaaldrig".  ;)

Jeg ville også bruge plyfa hvis jeg havde råd, først og fremmest fordi 12mm plyfa er meget lettere end en OSBplade.
Meget lettere? Procentvis eller gram? ;)
 
Tommy_S sagde:
[quote author=MathiasS link=1132574190/0#2 date=1132575294]Præcis - "aaaaaldrig". ;)

Jeg ville også vælge plyfa, hvis jeg havde råd, især fordi 12mm plyfa er meget lettere end en OSBplade.
Meget lettere? Procentuelt eller gram? ;)[/quote]


Det ved jeg ikke, men når jeg selv bærer en OSB, så pustes og stønnes der en del, en plyfa forårsager slet ikke samme anstrengelse.
 
osb:n synes jeg er ret ok at bære. 120-gipsskivor er lidt mere besværlige - især fordi de er mere skrøbelige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.