28,109 læst ·
20 svar
28k læst
20 svar
Spånplade eller krydsfiner bag gips???
Side 1 af 2
Hej, jeg er i gang med at rette væggene på indersiden af huset og vil have noget godt at skrue i bag ved gipsen...
Hvad er billigst + bedst at sætte bag ved gipsen??? 10mm spånplade?, 12mm krydsfiner?
eller findes der noget andet godt billigt???
Hvad er mest almindeligt?
Taknemmelig for svar
Hvad er billigst + bedst at sætte bag ved gipsen??? 10mm spånplade?, 12mm krydsfiner?
eller findes der noget andet godt billigt???
Hvad er mest almindeligt?
Taknemmelig for svar
Mit standardsvar: Køb plyfa hvis du har råd. Køb OSB hvis du vil spare et par kroner per plade. Glem spånpladen. Det er det dårligste valg - smuldrer bare når du virkelig har brug for det.
Dit modspørgsmål er sikkert: "Hvad er OSB?" Jo, det er en grovtrådet træplade, der fremstilles ved højtryk. Orient Strand Board mener jeg det står for. Hvad du end vælger for en plade, sæt dem med nogle millimeters mellemrum. De KAN svulme op og skabe problemer ellers.
Der findes utallige forumbrugere, som har sat pladerne tæt sammen og alllllllldrig haft nogen problemer. Jeg er en af dem, men gør det rigtigt fra starten, så slipper du i det mindste for risikoen for revner.
Dit modspørgsmål er sikkert: "Hvad er OSB?" Jo, det er en grovtrådet træplade, der fremstilles ved højtryk. Orient Strand Board mener jeg det står for. Hvad du end vælger for en plade, sæt dem med nogle millimeters mellemrum. De KAN svulme op og skabe problemer ellers.
Der findes utallige forumbrugere, som har sat pladerne tæt sammen og alllllllldrig haft nogen problemer. Jeg er en af dem, men gør det rigtigt fra starten, så slipper du i det mindste for risikoen for revner.
ok tak for de hurtige svar... Tror nok at jeg køber nogle 12mm krydsfinerplader hos byggmax.. er jo ikke så dyrt der... Og som I siger surt hvis man skal skrue noget op og spånpladen bare smuldrer...
Tak ..
Tak ..
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 194 indlæg
Bruger du høj kvalitets spånplader, fx Byggelit, SKAL disse limes både mod træreglen og i kortsamlinger. Pladerne SKAL monteres tæt mod hinanden, undtagen i indvendige hjørner, hvor man efterlader en millimeter.
Er pladerne limet, har de "ingen steder at tage hen".
OSB har målet 1197mm for c/c 600-regler. Det forklarer vel ret tydeligt, at der skal efterlades mellemrum HVER samling.
Er pladerne limet, har de "ingen steder at tage hen".
OSB har målet 1197mm for c/c 600-regler. Det forklarer vel ret tydeligt, at der skal efterlades mellemrum HVER samling.
Meget lettere? Procentuelt eller gram?Tommy_S sagde:
Det ved jeg ikke, men når jeg selv bærer en OSB, så pustes og stønnes der en del, en plyfa forårsager slet ikke samme anstrengelse.