Skal sætte et vægmonteret Norrgavel skrivebord op med Elfa hyldesystem. Købte betonplugs og skruer, der passede til systemet, 8mm plugs.

Da jeg begyndte at bore, bemærkede jeg, at jeg nåede noget organisk materiale og ikke beton, som det er i alle andre vægge (lejligheden er fra tidligt i 1900-tallet).

Har googlet og forstået, at når man når træ, er det tilstrækkeligt med træskruer, men er usikker på, om det er rent træ, jeg har nået, eller spånplade eller noget andet? Lykkedes at tage et billede, hvor man kan se udover de 2 cm gips, jeg borede igennem.

Hvad tror I, det er for materiale, og hvad skal jeg bruge for at fastgøre skrivebordet?

Et nærbillede af et borehul i en væg, med en uidentificeret organisk materiale synligt inde i hullet.

Med tanke på byggnadsår er det ikke original spånplader i af.
Det er ikke vass?
Var almindeligt at det pudsede på før.
(i så fald har du et h-vede foran dig).
Skal være træ bagved, men tåler tryk dårligt.
Tror det hedder reverterede vægge :thinking:
Er det spån er det bare at skrue med træskruer.

T Tummarihänderna sagde:
Skal sætte et vægmonteret Norrgavel skrivebord op med Elfa hyldesystem. Købte betonplug og skruer, der passede til systemet, 8mm plug.

Da jeg begyndte at bore, bemærkede jeg, at jeg nåede noget organisk materiale og ikke beton som i alle andre vægge (lejligheden er fra tidligt 1900-tal).

Har googlet og forstået, at når man når træ, er det nok med træskruer, men er usikker på, om det er rent træ, jeg har nået, eller spånplade eller noget andet? Lykkedes at tage et billede, hvor man kan se ud over de 2 cm gips, jeg borede igennem.

Hvad tror I, det er for materiale, og hvad skal jeg bruge for at fastgøre skrivebordet?

[billede]
Synes, det ser ud som træuld, kender ikke noget, der holder i det, men har selv haft mulighed for at skrue igennem og ind i stående planker.

Er jeres anbefaling at fortsætte med at bore, indtil der er noget fornuftigt at fæste i?

Findes der ingen pløk eller ekspander, der kan fæstne i hullet, som det er nu?

T Tummarihänderna sagde:
Er jeres anbefaling at fortsætte med at bore, indtil der er noget fornuftigt at fæstne i?

Er der ingen plugg eller expander, der kan fæstne i hullet, som det er nu?
Prøv Biltemas gipsanker 19-490

Svært at sige, da der er mange usikre faktorer.

Noget tungt (hylde/konsol osv.), der stikker ud fra væggen, skaber et stort moment, som vil trække skruen/pluggen ud. Plug og expander har brug for noget fast at "ekspandere mod" for at holde. Selv hvis du finder træ inde i væggen, vil der kræves et tryk mod væggen, så hvis det ydre lag er blødt, vil det blive trykket ind. Det er godt, hvis man kan fastgøre en større plade (plywood, mdf), som fordeler trykket og er stabil nok til at tåle belastningen af det, der hænges op.

Hvis alt hænger på lange elfa skinner, er det en fordel, da det fordeler belastningen.

• Synes
Appendix
  • Laddar…
I begyndelsen af 1900-tallet består væggen oftest af mursten og udenpå af sivmåtte og puds. Du skal ind i mursten (eller andet stabilt vægmateriale) hvis det skal fastgøres.

Nu har jeg boret så langt ind som min træbor når uden at nå nogen form for mursten. Hullet er 8.9 cm dybt, hvoraf de første 2 cm er gips eller puds som nævnt før, og resten måske er vassmåtte eller lignende.

Denne væg er en væg mellem to rum (soveværelse og køkken), jeg havde gættet, at væggen måske er 1.5 dm eller lidt mere. Kan det være, at der ikke er mursten i denne væg? Vi har nået mursten, når vi borede både i gangen og også i en anden væg i soveværelset (mod nabohuset).

Betyder dette, at jeg kan lægge hele ideen fra mig, eller kan det fungere med gipsankre som anbefalet tidligere?

Vedrørende belastning, bordet er 120 cm bredt og 50 cm dybt og vil være mit daglige skrivebord med bærbar computer og computerskærm. Havde tænkt mig at sætte op 3 stykker Elfa "bærere" til pladen.

Det er helt klart en planke væg med puds på rørmåtte på begge sider. Plankerne plejer at være 2, 2½ eller 3 tommer tykke og 6-8 tommer brede. De er fer og not og samlet med et stort antal grove søm, der sidder på skrå. Puds + rørmåtte plejer at blive ca. 3 cm tykt. Nogle gange findes der også såkaldt sprækkepanel nærmest plankestammen. Det er almindelige brædder, der sidder diagonalt og er sprækket med en økse. Den eneste måde at fastgøre tunge ting i en sådan væg er ved hjælp af lange skruer. Man skal have et batteri med skruer i forskellige længder ved hånden. Man ved aldrig på forhånd, hvor lang en skrue der er nødvendig.

• Synes
joakimbrodd og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.