Hej,
Vi har en 2-plans sutterrængvilla og vi tænkte åbne op mellem køkken og stue.
- Huset er fra 1981 og i byggehåndteringen findes en teknisk beskrivelse, hvor det står, at den bærende del udgøres af ydervæggen. Der er ingen indervægge listet under rubrikken bærende.
- Indervægge består af træregler 35x70 mm
- Loftet er indrettet, men det var det ikke fra starten. Derimod blev en nyttig last betragtet ved dimensionering af spærstolene.
- Indervæggen, som vi tænkte fjerne, ligger i linje med mønningen og kunne udgøre en støtte for spærstol. Det ser ud som indervæggen, vi vil fjerne, blev sat op efter at loftet blev installeret, hvis det er et hint.
- Spærstolene har C/C 1200 mm og spændvidden mellem ydervægge er 7800 mm.
- Jeg stoler ikke helt på den Teknisk Beskrivelse, for der står, at spærstolen er et fagværk, og at overribben er 45x145 og underrammen er 45x170. På tegningen som Bjerking lavede, ser man, at underrammen er 45x220, og det ligner som en rammeværkstagstol. Overrammen ser ud til at stemme.
Jeg vil gerne stole på den Teknisk Beskrivelse, men begynder at blive meget nervøs, for det virker som de fleste rammeværkstagstole kræver en mellemstøtte, hvilket er præcis, hvad vi vil fjerne. Jeg kan ikke tyde på tegningen af spærstolene, om der er en mellemstøtte indtegnet.
Nogle tanker og idéer?
Tak for hjælpen
Mvh
Viktor
Vi har en 2-plans sutterrængvilla og vi tænkte åbne op mellem køkken og stue.
- Huset er fra 1981 og i byggehåndteringen findes en teknisk beskrivelse, hvor det står, at den bærende del udgøres af ydervæggen. Der er ingen indervægge listet under rubrikken bærende.
- Indervægge består af træregler 35x70 mm
- Loftet er indrettet, men det var det ikke fra starten. Derimod blev en nyttig last betragtet ved dimensionering af spærstolene.
- Indervæggen, som vi tænkte fjerne, ligger i linje med mønningen og kunne udgøre en støtte for spærstol. Det ser ud som indervæggen, vi vil fjerne, blev sat op efter at loftet blev installeret, hvis det er et hint.
- Spærstolene har C/C 1200 mm og spændvidden mellem ydervægge er 7800 mm.
- Jeg stoler ikke helt på den Teknisk Beskrivelse, for der står, at spærstolen er et fagværk, og at overribben er 45x145 og underrammen er 45x170. På tegningen som Bjerking lavede, ser man, at underrammen er 45x220, og det ligner som en rammeværkstagstol. Overrammen ser ud til at stemme.
Jeg vil gerne stole på den Teknisk Beskrivelse, men begynder at blive meget nervøs, for det virker som de fleste rammeværkstagstole kræver en mellemstøtte, hvilket er præcis, hvad vi vil fjerne. Jeg kan ikke tyde på tegningen af spærstolene, om der er en mellemstøtte indtegnet.
Nogle tanker og idéer?
Tak for hjælpen
Mvh
Viktor
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Fagværkstagstoler ser ud som W omtrent. Så hvordan ser det ud på loftet?V viklon sagde:- Jeg stoler ikke helt på den Tekniske Beskrivelse for det står, at tagstolen er et fagværk og at overribben er 45x145 og underribben er 45x170. På tegningen som Bjerking har lavet ser man, at underribben er 45x220 og det ser ud som en ramværkstagstol. Overribben virker til at passe.
Jeg vil gerne stole på den Tekniske Beskrivelse men begynder at blive meget bekymret, for det virker som om de fleste ramværkstagstoler kræver en mellemstøtte hvilket er præcis det, vi vil fjerne. Jeg kan ikke tyde på tegningen af tagstolene om der er en mellemstøtte indtegnet.
Noget kan jo være ændret i en sen fase, f.eks. at køberen pludselig ville have et indretningsbar loft.
Der mangler inspektionslemme i vægpladerne oppe på loftet, men afstanden mellem vægpladerne er 4 meter. Det stemmer overens med tegningen på rammetagstolen, og havde det været et fagværk, burde det kunne ses oppe på loftet.
Når jeg kigger i tabeller for dimensionering af tagstole, så ser det ud til, at næsten alle rammetagstole skal have en mellemstøtte for at nå en spændvidde på 8 m. Ganske vist er tabellerne for 45° taghældning, og jeg har 30°, men det er en god indikation.
Jeg har anmodet om dokumenter fra kommunen på et hus af samme type et stykke væk, så må jeg se, om der også er fejl der.
Når jeg kigger i tabeller for dimensionering af tagstole, så ser det ud til, at næsten alle rammetagstole skal have en mellemstøtte for at nå en spændvidde på 8 m. Ganske vist er tabellerne for 45° taghældning, og jeg har 30°, men det er en god indikation.
Jeg har anmodet om dokumenter fra kommunen på et hus af samme type et stykke væk, så må jeg se, om der også er fejl der.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,161 indlæg
Kommer man bare op på loftet ser man jo tydeligt, om det er fagværksspær, for man plejer næppe at kunne komme frem andet end i en smal gang i midten. Så det ser ud til, at du har rammespær, og da passer det, at det plejer at kræve en bærende indervæg omtrent under kippen.
Som sagt tidligere kan en bygningskonstruktør hjælpe dig med at udarbejde dimensionering osv. for at understøtte den bærende væg, så du får tilstrækkeligt med grundlag for en byggetilladelse.
Som sagt tidligere kan en bygningskonstruktør hjælpe dig med at udarbejde dimensionering osv. for at understøtte den bærende væg, så du får tilstrækkeligt med grundlag for en byggetilladelse.
Er det af æstetiske grunde, du ikke vil have en bjælke i den nye åbning? Afhængig af målene i åbningen er det ikke så dyrt/kompliceret at sætte en bjælke ind. At skillevæggen er bærende er meget sandsynligt, så det er nok mere prisværdigt at lægge pengene på bjælke end på undersøgelse.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/
Indsæt dine værdier her, så får du en idé om, hvilken dimension på bjælke du har brug for.
https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/oppning-innervagg-1-12-planshus/
Indsæt dine værdier her, så får du en idé om, hvilken dimension på bjælke du har brug for.
Hej,Q qvirre sagde:Er det af æstetiske grunde, du ikke vil have en bjælke i den nye åbning? Afhængig af målene i åbningen er det ikke så dyrt/kompliceret at indsætte en bjælke. At skillevæggen er bærende er meget sandsynligt, så det er nok mere omkostningseffektivt at bruge pengene på en bjælke end på undersøgelse.
[link]
Indsæt dine værdier her, så får du en idé om, hvilken dimension bjælken skal have.
Jeg har intet imod en bjælke. Mit oprindelige spørgsmål skyldtes, at der i de gamle byggetegninger stod, at der ikke var nogen bærende indervægge. Der står, at ydervæggene er bærende, og at der ikke er nogen bærende indervægge.
Jeg syntes, det virkede mærkeligt, og du og flere andre dygtige forumdeltagere skriver også, at væggen burde være bærende.
Tak for tippet. Jeg vil se på det og se!
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Friskrivningsklausul hus vad ska vi tänka på innan ett eventuellt köp?
Försäkringar -
Betongplatta med eventuellt fuktinsläpp
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Måla hus med slamfärg med eventuellt mögel på
Färg, Måla & Tapetsera -
Eventuellt husköp - badrum luktar sur handduk?
Köpa & Sälja hus -
Ramverkstakstol utan mellanstöd?
Tak & Vind