Hej.
Vi sidder og tegner på vores længehus, som skal påbegyndes til sommer. Jeg undrer mig om der findes nogle specielle mål at forholde sig til, for at undgå, at tagspærene bliver ekstra omkostningskrævende? I dag ser det ud som om, huset bliver 17x9,5m, en etage. Ønsket er lidt stejlere tag, typisk 38 grader og 30cm udhæng på tagfoden. Er det smartere at holde sig til hele meter for eksempel?
Redigering: Jeg vil ikke have nogen bærende indervægge.
Et andet spørgsmål - vi bygger etplanshus. Da vi alligevel ønsker ca. 38 graders hældning, bliver der ret god "loftshøjde" på loftet. Hvis man så ønsker at lægge et enkelt gulv af spånplader eller bare brædder, skal man vælge en kraftigere tagspær, der er tilpasset 1,5 plans hus? Formålet er kun at få lidt plads til at opbevare plastkasser osv. Vi overvejer dette, hvis det ikke medfører nogen større meromkostning. Det ville være praktisk at have gulv deroppe til service på ventilationsanlæg og solcelleinverter også.
Med venlig hilsen Niklas
Vi sidder og tegner på vores længehus, som skal påbegyndes til sommer. Jeg undrer mig om der findes nogle specielle mål at forholde sig til, for at undgå, at tagspærene bliver ekstra omkostningskrævende? I dag ser det ud som om, huset bliver 17x9,5m, en etage. Ønsket er lidt stejlere tag, typisk 38 grader og 30cm udhæng på tagfoden. Er det smartere at holde sig til hele meter for eksempel?
Redigering: Jeg vil ikke have nogen bærende indervægge.
Et andet spørgsmål - vi bygger etplanshus. Da vi alligevel ønsker ca. 38 graders hældning, bliver der ret god "loftshøjde" på loftet. Hvis man så ønsker at lægge et enkelt gulv af spånplader eller bare brædder, skal man vælge en kraftigere tagspær, der er tilpasset 1,5 plans hus? Formålet er kun at få lidt plads til at opbevare plastkasser osv. Vi overvejer dette, hvis det ikke medfører nogen større meromkostning. Det ville være praktisk at have gulv deroppe til service på ventilationsanlæg og solcelleinverter også.
Med venlig hilsen Niklas
Mit råd er at få tilbud fra et par forskellige spærproducenter og give dem forudsætningerne, altså præcis hvad det er, du har tænkt dig at placere deroppe. Et ventilationsagg vejer måske en del?
Det sædvanlige for fribærende spær er, at der ikke er så meget andet end indvendig tagbeklædning og isolering, der tynger underrammen. Når det er sagt, er det fuldt muligt at bygge fribærende, som kan tåle lidt vægt, men det kan koste mere.
Jeg ville gætte på, at det ikke er muligt at presse prisen så meget ved at vælge et bestemt mål, men jeg forstår tanken. Mit råd er også her at spørge en producent.
Det sædvanlige for fribærende spær er, at der ikke er så meget andet end indvendig tagbeklædning og isolering, der tynger underrammen. Når det er sagt, er det fuldt muligt at bygge fribærende, som kan tåle lidt vægt, men det kan koste mere.
Jeg ville gætte på, at det ikke er muligt at presse prisen så meget ved at vælge et bestemt mål, men jeg forstår tanken. Mit råd er også her at spørge en producent.
Ok! Ja, jeg tænkte, om der fandtes nogen praksis man kunne følge. Jeg gør som du siger, tager kontakt med en producent allerede nu. Angående gulv ved ventilationen, så kunne jeg i andre tilfælde bygge et gulv, der hviler på skillevæggene i teknikrummet.murak sagde:
Mit råd er at tage tilbud fra et par forskellige tagstolproducenter og give dem forudsætningerne, dvs. præcis hvad det er, du har tænkt dig at placere deroppe. Et ventilationsanlæg vejer måske en del?
Det almindelige for fribærende tagstol er, at der ikke findes så meget andet end indvendig tagbeklædning og isolering, der tynger underrammen. Med det sagt er det fuldt muligt at bygge fribærende, som tåler lidt vægt, men det kan koste mere.
Jeg vil gætte på, at det ikke er muligt at presse prisen så meget ved at vælge nogle bestemte mål, men jeg forstår tanken. Mit råd er også her at spørge en producent
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Rådet fra @murak om at indhente tilbud fra forskellige producenter synes jeg er fremragende. Der er ingen fordel ved at holde sig til visse mål. Mindre spændvidde bliver naturligvis billigere. Der er en indbygget målsætningskonflikt mellem kravet om fritbærende tagspær og at underrammen skal kunne tåle en større last end hvad der er normalt for sådanne tagspær. Også taghældningen er speciel i den sammenhæng. Alt kan løses, men det har sin pris.
Klik her for at svare