Hej,

Jeg skal bygge et sommerhus ud og er i gang med at lave en sektionsplan til byggetilladelsen. Det nuværende hus har ydervægge med en højde på ca. 2 meter og derefter et let skrånende loft, hvilket gør, at lofthøjden indvendigt bliver ca. 2,2m. Dette gør, at de horisontale spær ikke hviler direkte mod ydervæggene, men i stedet kommer et stykke op. Jeg vedhæfter en tegning, så det måske er lettere at forstå, hvad jeg mener. Mit spørgsmål er, om det er ok at bygge på den måde? (alle tagkonstruktionstegninger, jeg har set, har stort set haft horisontale bjælker, der hvilede på ydervæggene)

Jeg kan tilføje, at kipphøjde er 3,4; bygningens højde 2,2m og bygningens bredde 4m.

Tak!
 
  • Sektionsdiagram af fritidshus, viser ydervægge og skråt loft med bjælker, bygget på stolper. Nockhøjde 3,4 m, byggehøjde 2,2 m, bredde 4 m.
Det er muligt at bygge sådan. Det gælder bare om at få styr på dimensioneringen. Kræver sandsynligvis en smule kraftigere rammer end "almindelige" spær.

Hvad har du for begrænsninger, når det gælder regeldimensioner?
(Antager at det skal følge den eksisterende tags profil både indvendigt og udvendigt?)

Selve dimensioneringen er der nok andre her, der kan pege dig i den rigtige retning.
 
Tak for hurtigt svar!

Tilbygningen er egentlig en udvidelse af sektionen på billedet ovenfor (tidligere var den lidt over 2 meter i bredde, men den skal nu være 4 meter). Mønehøjden er dog større end den var tidligere, og taghældningen efter tilbygning bliver lidt over 29 grader. Hytten ligger i snezone 2.

Tegningen ovenfor er lavet på 45*170 skrå og 45*120 horisontale bjælker, cc 1200 til spær - beregningen er et rent gæt fra min side og taget for størstedelens vedkommende fra dimensionering til en garage med nogenlunde samme mål på svensk træindustris hjemmeside, dvs. det ville føles meget tryggere, hvis nogen kunne guide mig til, hvordan jeg kan lave en mere videnskabelig beregning. Jeg kan desværre ikke gå højere i mønehøjde, så hvis dimensioneringen skal øges, bliver jeg nødt til at sænke tagets profil indvendigt.

Endnu en gang - tak for svar!
 
Jeg kan desværre ikke gå højere i kipshøjde uden at, hvis dimensioneringen skal øges, så må jeg i så fald sænke tagets profil indvendigt.
Eller sætte spær tættere, f.eks. cc 60 cm.

Skal du købe færdige spær, så ring og hør med et sådan firma i din nærhed.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.