18,173 læst ·
31 svar
18k læst
31 svar
Spændvidde på bjælkelag overetage, krydsfiner osv?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det ser uden tvivl lidt mærkeligt ud. Har du en sektionsritning, som du kan lægge ud?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det vigtige spørgsmål er, hvad du vil opnå? Vil du have mere hjælp her fra forummet, skal du forsøge at beskrive, hvordan det ser ud med ord, plus at du angiver lidt mål.
Er det et stenhus, dvs massive murede ydervægge? Byggeår? Husets indvendige mål? Antal etager? Hvordan ser ydertaget ud? Tag gerne lidt flere billeder.
Ingen bjælkelag, der er bygget med almindelige trædimensioner, klarer 6 m spændvidde.
Er det et stenhus, dvs massive murede ydervægge? Byggeår? Husets indvendige mål? Antal etager? Hvordan ser ydertaget ud? Tag gerne lidt flere billeder.
Ingen bjælkelag, der er bygget med almindelige trædimensioner, klarer 6 m spændvidde.
Opdatering. Gravede i sporet under hver jern. Helt rigtigt sidder der en tilsvarende der med. Nogen har af uklar årsag kappet dem og slået op en væg..
At det svajer mindre når væggen var oppe er nok kun fordi væggen trykkede ned gulvet.
Testede at slå op en regel og tvinge gulvet ned og da svajer det mindre.
Men det er jo ikke rigtigt, synes jeg. Efter som vi skal tage bjælken frem igen og få gammeldags stil. Så tænker jeg tage hornerne ned og svejse på gevindstænger. Sætte på en slags vantskrue og spænde gulvet lidt op så det ikke kan svaje og bliver lidt hængende i loftsbjælken.
At det svajer mindre når væggen var oppe er nok kun fordi væggen trykkede ned gulvet.
Testede at slå op en regel og tvinge gulvet ned og da svajer det mindre.
Men det er jo ikke rigtigt, synes jeg. Efter som vi skal tage bjælken frem igen og få gammeldags stil. Så tænker jeg tage hornerne ned og svejse på gevindstænger. Sætte på en slags vantskrue og spænde gulvet lidt op så det ikke kan svaje og bliver lidt hængende i loftsbjælken.
Træhus.J justusandersson sagde:Det vigtige spørgsmål er, hvad du vil opnå? Ønsker du mere hjælp her fra forummet, må du forsøge at beskrive, hvordan det ser ud med ord, plus at du angiver lidt mål.
Er det et stenhus, dvs massive murede ydervægge? Byggeår? Husets indvendige mål? Antal etager? Hvordan ser taget ud? Tag gerne lidt flere billeder.
Ingen bjælkelag, der er bygget med almindelige tømmerdimensioner, klarer 6 m spændvidde.
Ca 1900
Overetage tilbygget 1985.
Bjælkerne ligger på cc 50 og er 60x200
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Inden du gør det, synes jeg, du skal kontrollere, at du ikke gør noget tosset. Er det loft ovenover og bolig etage under? Hvad er det for en dimension på bjælken, der ses i loftet? Er det ikke to bjælker, der ligger ovenpå hinanden? Byggeåret er også en vigtig oplysning.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
På hvilken etage er fotoet taget? 60x200 svarer næsten præcis til 45x220. Det er godt men ikke tilstrækkeligt for 6 meter.
Ikke målt nøjagtig højde på bjælken da det er sådan en lille sprække at grave alt spånet ud. Men den er 50mm bred i hvert fald.J justusandersson sagde:
1985 blev overetagen bygget det ved jeg med sikkerhed i hvert fald.
Og det har jo holdt siden da :/
Ja det er to bjælker 150x170 og ca. 7m lange
Præcis en lille loft ovenover og stueetagen nedenunder.
Men ved ikke hvordan jeg skal kontrollere det mere.
En ven der er tømrer var her og kiggede, men han kunne ikke sige mere end at det holder, men ville jeg have en ende på gyngen, så var det jo enten at skrue op og tvinge ned gulvet alt dermed at løfte det lidt.
Kan have været hængende bjælkelag. Det har vi i et nabohus, (stort set identisk med vores). Ca. 5,5 m bredt, med gætvis ca. 5x6" bjælker, cc ca. 120 cm. Murede tværvægge med ca. 3,5 m imellem. Langs med huset ligger en ca. 6x8" bærende midterbjælke, som hjælper med at stive mellem bjælkelaget op. Ved skorstenen er der ingen oplæg at støtte på, så der hænger tværbjælken i en kæde op til spærernes højben. Det gulv er klippestabilt som bare pokker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ja, dimensionerne på bjælkerne i loftet er så store, at det faktisk kunne have været et hængende bjælkelag. Men i så fald er det alligevel kun en gulvbjælke, der hænger, hvis der ikke er en bærende bjælke under. Kan du undersøge det, om der er en bærende bjælke i loftet i etagen nedenunder?
Skal forsøge 4 stk. sådanne beslag har der jo været før. Jeg tænkte have to. Siden det bygges om har der jo ikke været nogen!J justusandersson sagde:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Uden en tegning har jeg svært ved at orientere mig, men du virker jo handy. Hvis det er 2 stk 150x170 bjælker, der ligger løst oven på hinanden, kunne du måske bolte dem sammen nogle steder for at få dem til at samarbejde bedre.
Ja, det forstår jeg, men desværre har jeg ingen :/J justusandersson sagde:
De sidder godt sammen, da man klædte dem ind satte man 15 mm krydsfiner på bagsiden.
Så den får blive siddende, da man alligevel ikke ser bagsiden så meget, så sidder de ordentligt sammen.
Og beslagene sidder i hver sin bjælke også.
Men som du siger, løfter de jo kun i to af 8 regler i gulvet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er jo bedre end ingenting, men føles ikke helt tilfredsstillende. Hvis det havde været muligt at lade hængestængerne gå ned gennem en bærende linje under gulvbjælkerne, havde det været et alternativ. En sådan bærende linje kan da gøres betydeligt tyndere end normalt. Men det er svært at beregne belastningerne uden en tegning.