Overvåningens gulvareal måler ca. 6x6m og bjælkelaget består af 220x45mm træ med CC60cm. Disse er ikke fuld længde 6m, men sammensatte ifølge billede nedenfor.
Er det nødvendigt at bygge skunk på vores nye tilbygning, eller kan vi udnytte rummets fulde bredde uden at skulle forstærke bjælkelaget? Er der risiko for, at gulvet vil svaje/synke/gyngere, hvis vi ikke gør dette?

På nuværende tidspunkt
Loft med træbjælkelag, synlig tagkonstruktion og vindue; belysning oplyser gulvplankernes skarvning, evt. for et renoveringsprojekt.

Nødvendigt at lave lignende?
Overetage under konstruktion, bjælkelag af træ synligt, ca. 6x6 m, med røde linjer indikerer tænkte vægge eller støttepunkter.

• Bjælkelagssamlinger i træ med metalbeslag under konstruktion af en loftsetage.
  • Træbjælkelag med metalbeslag på loftet i et under opførelse værelse, viser samlingen af bjælker under udvikling.
Senest redigeret:
Er bjælkelaget 6m fritbærende? Er der ingen indervæg under bjælkelaget?

Jeg kender ikke disse udtryk, men bjælkekonstruktionen har ingen støtte nedefra på overfladen, der er 6x6m. Ingen planlagt indervæg på underetagen, hvor det bliver stue.

Seks meter er for langt for 220x45. Kender en, der fik beregnet, at han skulle have omtrent 300 Kerto, da det var fem meter spændvidde.

Er det en nybygning eller en ombygning? Hvis det er tænkt som en overetage, så må den, der har tegnet huset, rimeligvis have haft dette i tankerne. 220x45 fritbærende på 6m er nok bare at glemme.

6 meter fritbærende bliver for svajende at gå på. Det fungerer ikke. Er den der overflade virkelig tænkt som boligareal eller er det bare en koldloft?

Ja, hvordan er den konstruktion blevet til?

Du behøver ikke at bygge kattvin, det er nok med "hængende stolper" som du viser på billede 2.
Alternativerne er at udskifte bjælkelaget eller lægge en bjælke under.

Ser jeg forkert, eller er højbenene også skarvede?
Der sidder et par brædder på hvert højben i hvert fald.

Er det almindeligt, at man hænger bjælkelaget i overrammen på tagspæret? I så fald skal man vel have en afvekslingsbjælke over hele bjælkelaget, som man kan hænge op hver anden gulvbjælke.

Lidt svar på jeres spørgsmål, har ikke haft tid til at kigge i weekenden.
Mattiaz sagde:
Det er en udbygning på eksisterende hus, et gammelt torp vi bygger ud og renoverer. Det er absolut tænkt som førstesal allerede fra begyndelsen og sådan har også den som har tegnet udbygningen tænkt. Det har også været bestemt, at det skal være katteloft eller "hængende stolper" i planlægningsfasen, men jeg ville alligevel stille spørgsmålet, da der måske fandtes en anden smart løsning til det for ikke at stjæle så meget plads.
andersmc sagde:
Området er tænkt som beboelsesområde. Der er et større rum til venstre, som ikke ses på billedet.
hempularen sagde:
Udbygning af eksisterende hus, et gammelt torp.
haavard sagde:
Okay, præcis som jeg troede. At skifte ud er ikke til at tænke på, så fortsætter vi som det var tænkt fra allerførste begyndelse.
KnockOnWood sagde:
Nej, de er ikke sammensat.

Støtteben må det nok være....kan ikke tagstolproducenten hjælpe dig med eventuelle forstærkninger og mål på støttebenene...selv ville jeg nok have limet og sømmet krydsfiner på begge sider af underrammen og sat ca. 900mm høje støtteben.....

Jeg ville ikke bygge en overetage på et sammensat bjælkelag uden en ordentlig afveksling under eller over som "håndterer" samlingen. Det skal også tilføjes, at foranstaltningen nok kræver tilladelse og anmeldelsespligt.

Låner tråden lidt.
Har et gammelt træhus med stor førstesal.
Lang spændvidde på førstesalen uden nogen bærende væg nedenunder.

I dag fjernede jeg en skillevæg midt på førstesalen.
Denne var ikke bærende da der, ligesom ts beskriver, ligger lange bjælker i loftet som loftet ligger på.

Væggen var sat meget enkelt med tynde stolper.
De var ikke i spænd nogle lå ikke engang mod hverken loft eller gulv.

Men nu når den er nede, synes jeg gulvet svajer betydeligt, når man går på det.

Kan det være, at gulvet har hængt i den væg?

Virker søgt, synes jeg. Det er nok snarere en konsekvens af, at du nu kan ramme det mest følsomme punkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.