Hej allesammen

Pulare med badeværelse træbjælkelag, på ovenpå 1/5 plans. 195 eller cc 600, spær 120cc. Har kottlat og forstærket ved at skrue lime på eksisterende bjælker. Kan ikke komme til at regle 300cc, skal ud til skunk, og selv hvis jeg river gles, kan jeg måske tilføje 2 regler mere. Er det nok til flisebelagt badeværelse og standard badekar? Vedhæfter spærtegning, rød er badeværelse.

Med venlig hilsen Ivan
Plantegning af tagstol med mål og specifikationer for sømplader, bruger har markeret badeværelsesområdet med rød farve. Takstolsritning med röd markering som visar placeringen af et badeværelse. Mål og dimensioner er synlige, med en blå markering i bunden.

Det er lidt sværbedømt mht. tegneunderlaget. Eftersom det er en asymmetrisk belastning (nærmere den ene støtte) kan det evt. fungere. En plan tegning og en nærmere beskrivelse af hvordan du har gjort forstærkningen ville være godt.

Tak for hurtigt svar. Helt enkelt skrueskrebet 170x45 hvor jeg har nået 3 stk, fra støtteben mod blå streg, 1860mm som længst. Dels for at have oplæg for nyt spån og for at afstive. Kottlat hvor jeg har nået også. Badeværelset er 1.85x2.85. Kommer 22m spån og flyd/armering efter. Har været badekar tidligere på samme sted, men da med plastmåtte.

Det betyder, at du har mindst tre bjælker, som du ikke har forstærket. En enklere men mere effektiv måde at forstærke på er at skrue lime 4 stk. lister (f.eks. 22x60 mm) øverst og nederst på begge sider af de eksisterende 45x195 bjælker, så det ser ud som en I-bjælke. Jeg synes, alle bjælkerne i badeværelset bør være forstærkede. Badekarret er ikke et stort problem, hvis det får en god placering tæt på husmitten. Det er jo sjældent fyldt med vand. Flydespartel + keramik er værre.

Tak for svar. Bliver rådvild. Forstærke alle reglar skal jeg i hvert fald gøre, er det ikke bedre med 90x45/70x45? Skulle i værste fald kunne rive gles og tage mig ud i kattvinden og forbinde reglarne hele vejen. Er det værste der kan ske sprukket klinker eller kollapser hele huset?

Bedste svar

Nej, huset raser ikke, men du har måske smidt en farlig masse penge ud til ingen nytte. Jeg tror ikke, det giver så meget at gå ud i kattvinden i forhold til besværet, selvom det er det allerbedste. Du kan bruge hvilke dimensioner som helst til forstærkning, bare du udnytter de eksisterende bjælkers højde. At forstærke med en 25x195 mm planke giver lige så meget som med en 45x170 mm. Efterlign I-bjælker eller U-bjælker.

• Synes
Ivopivo
  • Laddar…
Tak endnu en gang for at overveje tæppe da...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.