Er der nogen, der har nogen idé om, hvordan prefab-elementerne så ud under det sovjetiske millionprogram i 60'erne?
Jeg undrer mig altså over sådan noget som målene på varmeisolering, beton, vinduestype/U-værdi, ventilationssystem osv. i alle de Khrushchyovka huse, der blev bygget.
Er de ligesom dem, der blev brugt under det svenske millionprogram?
Jeg er meget taknemmelig for svar, giv mig gerne kilder, hvis I kan.
Venlige hilsener Dileman
 
Senest redigeret:
Jeg har ingen anelse, men bliver meget nysgerrig på hvorfor du spørger?
 
Antag at det meste var klart meget dårligere end det svenske miljonprogrammet.
 
... og hvorfor skulle det være det ?


(måske armerade med mikrofoner)
 
mexitegel sagde:
Jeg har ingen anelse, men bliver meget nysgerrig på, hvorfor du spørger?
Jo, fordi i det tidligere Sovjetunionen findes der stadig millioner af bygninger, som sammenlignet med nutidens standard er dårligt isolerede og kræver høje opvarmningsomkostninger.
I rige områder har de ofte råd til en totalrenovering eller simpelthen at rive dem ned og erstatte dem med nye huse, men de fattigere områder har ikke råd til dette, såsom Mongoliet osv.
Jeg er i gang med at forsøge at beregne, hvad det ville koste at renovere disse til et rimeligt niveau, men mangler oplysninger til at beregne det.
Jeg har faktisk ingen anelse om, hvor man kan finde sådan information, har ledt i flere dage, men til ingen nytte... :(
Dette er som min sidste chance, håber der er nogen her, der ved, hvor man kan henvende sig.
 
En chance kunne måske være den russiske ambassade, som kan give dig tips, så du kan komme i kontakt med et byggefirma eller lignende? <- vild chance...
 
Der findes jo masser af baltiske håndværkere her i landet, som rimeligvis var sovjetiske håndværkere indtil mure og unioner faldt. Måske kan du søge på et firma, der hyrer baltiske håndværkere ud og spørge, om de har en rigtig senior, som var med under den kolde krigs dage. For jeg går ud fra, at Rigas yderområder blev bygget nogenlunde som Moskvas?
 
yens sagde:
For jeg går ud fra, at Rigas yderområder blev bygget omtrent som Moskvas?
Udenpå er det i hvert fald ret ligt.
 
Mexitegel og Yens og alle jer som har forsøgt at hjælpe til, tak så meget for tipsene, det hjalp, at jeg ikke engang tænkte på det :)
Venlige hilsener Dileman
 
Jeg har rodet i en udlejningsejendom i Ukraine bygget i 1980. Husene i den by er generelt i meget dårlig stand. Der er sandsynligvis ikke sket nogen vedligeholdelse siden 1991. Huset er også meget sjusket bygget. Ydervægge og bærende vægge er opmuret af tegl. Væggene er cirka 50 cm tykke. Indefra er der et lag sten, derefter luft uden isolering. Udenpå ved jeg ikke, hvor mange lag sten der er. Over døre og vinduer har man muret ind betonbjælker. Ikke bærende indervægge er muret af cirka 50 x 100 cm store gipsblokke, cirka 10 cm tykke. Alle vægge er indvendigt pudset med 1-3 cm blød puds af "glina". Etagedækket består af præfabrikerede hule betonelementer. I den lejlighed, jeg har været, har man sjusket med udlægningen af betonelementerne, så to tilstødende adskilles 4-5 cm i højden. Indergulvene er opregulerede trægulve. Ventilationen er naturlig. Alle lejligheder har en egen skorsten i køkkenet. Tilførselventiler mangler. I alle rum kan man åbne en mindre del af vinduet til ventilation. Elinstallationerne er trukket i pudsen uden rør.
 
Jeg har tilbragt en hel del tid i et par lejligheder i en ungarsk "miljonprogramshus" fra tresserne (ved ikke byggeår, men min slægtning gennem indgift, som bor i en af lejlighederne, har gjort det siden sent tresserne).
Huset ser ud til at bestå af prefabrikerede betonelementer, i det mindste etagedæk og ydervægge.
Lejlighederne har for det meste parketgulve, knirkende og lidt svajende, men tilsyneladende slidstærke, da de ser ud til at være originale.
Meget vinduesareal - størstedelen af ydervæggen består af vinduer, hvoraf mange kan åbnes.
Opvarmningen foregår med vandbårne radiatorer fra en central varmekilde af ukendt slags. Men det kan være ret koldt om vinteren.
Varmvandet er ligeledes centralt produceret (i modsætning til i ældre huse i central Budapest, hvor det almindelige synes at være en lille gasdrevet VVB i hver lejlighed, placeret i badeværelset).
Gaskomfur.
VVS-installationerne er respektindgydende, eller skræmmende, afhængig af hvordan man ser det... meget mange synlige rør, og i trappeopgangen kan man se enormt kraftige metalrør (støbejern?) med store bolte i samlingerne. Ser mere ud som noget fra et gammelt fragtskib end i et hus. Kræver nok ret meget vedligeholdelse - varmtvandet lukkes for service ret ofte, har jeg indtryk af.

Lejlighederne er ret trange. Den ene, som jeg har været mest i, er en toværelses, hvis totalareal er mindre end mange danske etværelses: Et rum på ca. 12 kvm...et på 5-6 kvm...en vinduesløs kogeniche, hvis gulvareal lige præcis rækker til ståplads for den, der laver maden...et badeværelse med et ret lille badekar, wc, håndvask, lille topbetjent vaskemaskine og derudover lige så meget gulvareal som i kogenichen. Meget få garderobeskabe, løse klædeskabe er et must.

Jeg kommer sandsynligvis til at besøge det der hus til sommer, så jeg kan tjekke flere detaljer der!
 
Tusind tak manose og farzan, værdsætter virkelig jeres hjælp, er lige nu i fuld gang med arbejdet og det blev straks lidt lettere nu .)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.